Barometr Providenta: Zanim zaplanujemy wakacje – majowe wydatki Polaków

Wielu z nas myślami wybiega już do wakacji – nie tylko wybierając destynację letnich podróży, ale także szacując ich koszty. Jak wynika z Barometru Providenta, 27 proc. Polaków planując budżet majowy uwzględnia już przyszłe wydatki na wyjazd wakacyjny.

Maj i czerwiec obfitują w okazje do świętowania, a tym samym do wydawania pieniędzy. Majówka, sezon komunijny, Dzień Matki czy Dzień Dziecka mogą wiązać się ze sporym obciążeniem dla budżetu i to w czasie, gdy dla wielu z nas finansowym celem jest zaoszczędzenie środków na letnie wyjazdy. W ramach cyklicznego badania Barometr Providenta, sprawdzono jak radzimy sobie z przedwakacyjnymi wydatkami.

Majówka – trening przed wakacjami

W tym roku największy odsetek Polaków planuje spędzić majówkę w domu, samotnie lub jedynie z najbliższą rodziną – zadeklarowało tak 36,7 proc. respondentów. Prawie co 5. badany podczas długiego weekendu zamierza odwiedzić znajomych lub rodzinę, a niemal 11 proc. chce zaprosić gości do siebie. O wyjazdach myśli podobny odsetek ankietowanych – 7,5 proc. ruszy w Polskę, a 3,4 proc planuje zagraniczne podróże.

– Może się wydawać, że to pandemia uczyniła z nas domatorów, ale przed jej wybuchem odsetek osób deklarujących pozostanie w domu był wyższy o ponad 25 pp. – podkreśla Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska. – Warto pamiętać także, że brak majówkowych wyjazdów nie oznacza braku kosztów. Świętowanie w domu także może wiązać się z wydatkami, dotyczącymi chociażby grillowania, czy zapewnienia rozrywki dla dzieci – dodaje.

Dodatkowych kosztów związanych z majówką nie przewiduje 36,7 proc. badanych, a więc taki sam odsetek, jaki zadeklarował spędzenie długiego weekendu w domu. Nie są to jednak grupy tożsame – różnią się między sobą rozkładem płci, wieku czy miejsca zamieszkania. Przykładowo, aż 42 proc. mieszkańców wsi planuje zostać w domu, ale tylko 36 proc. nie myśli o dodatkowych kosztach.

11,4 proc. ankietowanych majówkowy budżet planuje zamknąć w przedziale 201-500 zł. Niemal co 10. badany nie chce przekroczyć kwoty 200 zł. Natomiast co trzeci, nie wie jeszcze z jakimi kosztami może wiązać się długi weekend. Ponad 2/3 (67,6 proc.) Polaków sfinansuje majówkę z bieżących dochodów, a 34,6 proc. sięgnie po oszczędności. Z pożyczki skorzystają nieliczni – 2 proc. na ten cel pożyczy pieniądze od rodziny lub znajomych, podobny odsetek (2,1 proc.) zaciągnie zobowiązanie w banku lub w firmie pożyczkowej. Co ciekawe – w tegorocznej edycji badania tylko mężczyźni deklarowali chęć wzięcia pożyczki.

Czas prezentów

Wśród respondentów tej edycji 16,7 proc. otrzymało zaproszenie na uroczystości komunijne. Najpopularniejszym prezentem będą zdecydowanie pieniądze – taki podarek chce wręczyć 63,2 proc. gości komunijnych. Nieco ponad 11 proc. respondentów podaruje dewocjonalia, Biblię lub Święty obrazek. Podobny odsetek zamierza w ogóle wymigać się od prezentu. Tradycyjnie kojarzone z Komunią rower i zegarek planuje zakupić odpowiednio 6,6 proc. i 5,8 proc. respondentów. Komputer lub laptop podaruje niecałe 5 proc. Przed pandemią zestawienie prezentów wyglądało zupełnie inaczej – komputer i smartfon były równie popularne co pieniądze.

Maj i czerwiec to także czas dwóch może mniej wystawnych, ale celebrowanych w wielu rodzinach świąt związanych z wręczaniem prezentów – Dnia Matki oraz Dnia Dziecka. Aż 60,4 proc. Polaków planuje obdarować kogoś prezentem z okazji Dnia Matki – w tej kategorii najpopularniejsze są zdecydowanie kwiaty – ich zakup deklaruje 30,9% respondentów. Ten podarek szczególnie popularny jest wśród panów (33,7 proc. z nich) i najmłodszych respondentów (42,4 proc.). Popularnością cieszą się także słodycze (18,2 proc.), złożenie życzeń telefonicznie (9,5 proc.) oraz własnoręcznie przygotowany prezent (7,5 proc.).

Średnia kwota jaką Polacy w tym roku chcą przeznaczyć na świętowanie Dnia Matki to 206,10 zł. Jednak co czwarty respondent planuje nie przekraczać budżetu 50 zł, a 18,4 proc. chce zmieścić się w przedziale 51-100 zł. Niemal co piąty badany przeznaczy na Dzień Matki powyżej 100 zł.

Polacy chętnie świętują także Dzień Dziecka – aż 47,4 proc. dorosłych respondentów zadeklarowało chęć obchodzenia tej okazji. Średnio na Dzień Dziecka przeznaczymy 240 zł. Aż 25,7 proc. Polaków planuje zmieścić się w budżecie do 100 zł, 18,3 proc. wyda powyżej 200 zł.

Źródło: Provident