Biznesmen i działacz sportowy – liderem rankingu

Mimo poważnych zmian związanych z Zarządem PTC oraz doniesień o działalności Elektrimu, Piotr Nurowski, zwycięzca lutowego rankingu bossów, był najczęściej opisywany przez media w kontekście wyboru na prezesa Polskiego Komitetu Olimpijskiego. Łącznie o Nurowskim ukazało się 118 publikacji, w tym: 90 neutralnych i 28 pozytywnych. Dotychczasowy lider rankingu, Igor Chalupec z PKN Orlen, zajął drugie miejsce, a Jan Waga z Kulczyk Holding – trzecie. Chalupca wzmiankowano zwykle w kontekście planów PKN Orlen na najbliższe lata, a Wagę – w związku z jego zeznaniami przed komisją śledczą ds. PKN Orlen.

Instytut Monitorowania Mediów zbadał w lutym 2005 roku 515 materiałów z prasy, radia i telewizji. Zawierały one wypowiedzi szefów firm lub inne przekazy o nich. W rankingu bossów opartym na wskaźniku oceny oraz w zestawieniu przygotowanym według wskaźnika oceny i ekwiwalentu reklamowego pierwsze miejsce zajął również Piotr Nurowski z Elektrimu. Najwięcej negatywnych przekazów medialnych ukazało się o Wiktorze Błądku, prezesie KGHM oraz Pedro Silvie, prezesie Jeronimo Martins.

Większość badanych materiałów, bo aż 80%, miała neutralny wydźwięk; 16% stanowiły przekazy pozytywne, a 4% – negatywne. Najwięcej informacji o dyrektorach i prezesach firm analizowanych w raporcie opublikował dziennik Puls Biznesu – 58 publikacji.

Raport „Bossowie polskiej gospodarki w mediach” przygotowany przez Instytut Monitorowania Mediów opiera się na analizie publikacji pochodzących z prasy, radia i telewizji. Badanie przedstawia najczęściej pojawiających się w środkach masowego przekazu prezesów bądź dyrektorów największych firm w Polsce. Lista 50 szefów firm została przygotowana w oparciu o aktualną listę 500 największych przedsiębiorstw stworzoną przez Rzeczpospolitą w 2004 roku – zestawienie to znajduje się wraz z całym raportem „Bossowie polskiej gospodarki w mediach” na stronie www.instytut.com.pl/raporty.

Analiza obejmuje przekazy pochodzące z danego miesiąca kalendarzowego, opublikowane w tytułach prasowych, stacjach radiowych i telewizyjnych aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl).