Blue Ocean Strategy – „Nie walcz z rywalami – spraw, by stali się nieistotni

Strategia Blue Ocean to przede wszystkim odkrycie nowego modelu biznesowego dla firmy, produktu czy usługi. Dzieki odkrywaniu tzw. Niebieskich Oceanów sprawiamy, że nasza konkurencja staje się nieistotna, ponieważ zamiast z nią konkurować przenosimy swoje zasoby do obszarów dotąd niezagospodarowanych, odkrywając popyt na nieznane do tej pory usługi czy produkty. Tworzenie Blue Ocean niekoniecznie wiąże się z innowacjami technicznymi. Sukces odnosimy raczej dzięki innowacji w obszarze wartości, dzięki której nawet bez rewolucyjnego wynalazku jesteśmy w stanie zaproponować rewolucyjne usługi.

Twórcy Blue Ocean Strategy przeanalizowali setki kluczowych decyzji – tzw. posunięć strategicznych firm, które dzięki nim uzyskały przewagę na rynku. Okazało się, że wiekszość z nich była oparta na schemacie, który właśnie Ch. Kim i R. Maugborne nazwali Blue Ocean Strategy.

Trudno jest wygrać na zatłoczonym rynku, gdzie konkurenci wciąż walczą o udziały w nim. Taka walka wymaga często ogromnych nakładów finansowych na marketing, PR czy Research & Development. Taki właśnie rynek nazywamy tzw. Krwawym Czerwonym Oceanem (Red Ocean), gdzie walka prowadzi do wyniszczania się konkurentów nawzajem, a każde zwycięstwo jest krótkotrwałe. Znacznie lepiej jest odkrywać niezagospodarowane dotąd obszary, dzięki czemu udaje się zerwać z odwieczna relacja koszt – użyteczność.
Dzięki precyzyjnym narzędziom, jakie proponują w swojej teorii Kim i Maugborne, można nie tylko uniknąć ryzyka przy wprowadzaniu tych innowacyjnych ruchów, ale także na stałe wpisać w działania firmy model tworzenia Innowacji Wartości.