Strategia Blue Ocean to przede wszystkim odkrycie nowego modelu biznesowego dla firmy, produktu czy usługi. Dzieki odkrywaniu tzw. Niebieskich Oceanów sprawiamy, że nasza konkurencja staje się nieistotna, ponieważ zamiast z nią konkurować przenosimy swoje zasoby do obszarów dotąd niezagospodarowanych, odkrywając popyt na nieznane do tej pory usługi czy produkty. Tworzenie Blue Ocean niekoniecznie wiąże się z innowacjami technicznymi. Sukces odnosimy raczej dzięki innowacji w obszarze wartości, dzięki której nawet bez rewolucyjnego wynalazku jesteśmy w stanie zaproponować rewolucyjne usługi.
Twórcy Blue Ocean Strategy przeanalizowali setki kluczowych decyzji – tzw. posunięć strategicznych firm, które dzięki nim uzyskały przewagę na rynku. Okazało się, że wiekszość z nich była oparta na schemacie, który właśnie Ch. Kim i R. Maugborne nazwali Blue Ocean Strategy.
Trudno jest wygrać na zatłoczonym rynku, gdzie konkurenci wciąż walczą o udziały w nim. Taka walka wymaga często ogromnych nakładów finansowych na marketing, PR czy Research & Development. Taki właśnie rynek nazywamy tzw. Krwawym Czerwonym Oceanem (Red Ocean), gdzie walka prowadzi do wyniszczania się konkurentów nawzajem, a każde zwycięstwo jest krótkotrwałe. Znacznie lepiej jest odkrywać niezagospodarowane dotąd obszary, dzięki czemu udaje się zerwać z odwieczna relacja koszt – użyteczność.
Dzięki precyzyjnym narzędziom, jakie proponują w swojej teorii Kim i Maugborne, można nie tylko uniknąć ryzyka przy wprowadzaniu tych innowacyjnych ruchów, ale także na stałe wpisać w działania firmy model tworzenia Innowacji Wartości.