Kontrakt ten konkretyzuje prowadzone w ciągu ostatnich lat dyskusje między Boeingiem i Alcatel Space dotyczące opracowania globalnego systemu nawigacji satelitarnej (ang. Global Navigation Satellite Systems – GNSS). To również pierwsze formalne porozumienie łączące wiodących producentów systemów satelitarnych z Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych, będące rezultatem podpisanej 26 czerwca 2004 roku umowy między UE i USA. Podkreśla także wieloletnią historię kontaktów między Alcatel Space i Boening (m.in. dotyczącą XM-Radio).
Zakres działań, które Alcatel Space będzie prowadził w ramach kontraktu, obejmuje zdefiniowanie architektury gwarantującej globalną integralność GPS III, jak również zachowanie kompatybilności i interoperacyjności z opracowywanym w Europie systemem Galileo. Według Alcatel Space – wiodącego europejskiego dostawcy nawigacyjnych systemów satelitarnych, głównego wykonawcy systemu EGNOS i firmę kierującą pracami nad architekturą i integralnością systemu Galileo, to pierwszy konkretny krok na drodze do współpracy w tej dziedzinie między Stanami Zjednoczonymi i Unią Europejską.
Boeing wspiera także konsorcjum Eurely utworzone przez Alcatela, Finmeccanikę, Hispasat i Aena’ę, które znalazło się na krótkiej liście Galileo Joint Undertaking, przedsięwzięcia założonego przez Unię Europejską i Europejską Agencję Kosmiczną (ang. European Space Agency), w celu uruchomienia programu Galileo i wyboru jego koncesjonariuszy.