BZ WBK wprowadził 3D-Secure!

BZ WBK znowu pierwszy! Tym razem z 3D-Secure. Co prawda BRE Bank wprowadził taką usługę już w 2005 roku, ale dotyczyło to klientów korporacyjnych i bankowości prywatnej. BZ WBK udostępnia zaś 3D-Secure klientom detalicznym. Na początek użytkownikom Allekarty.O bezpieczeństwie transakcji internetowych mówi się od dawna. To jeden z głównych czynników hamujących rozwój e-commerce. Banki proponowały różne rozwiązania. Od kart wirtualnych, poprzez płatności internetowe, a na płatnościach w supermarketowych kasach skończywszy. Wszystko to jednak środki zastępcze, bo jednak najłatwiej robić zakupy kartą płatniczą. Dlatego powstała taka usługa jak 3D-Secure. Ideą jest dodatkowe zabezpieczenie płatności dokonanej w internecie. Dzięki temu można klientom umożliwić płatność każdą kartą – nawet zwykłą debetówką, dołączaną do konta. Uruchomienie usługi 3D-S da pewność, że z karty będzie korzystała w internecie właściwa osoba. Stąd też potrzeba rejestracji takiej karty w systemie banku.

BZ WBK udostępnił taką usługę na początek w Allekarcie. Warto jednak pamiętać, że chociaż jest to standardowa debetówka, to od samego początku umożliwiała klientom płacenie w internecie. Oznacza to, ze w tym momencie bank dokonuje pewnego eksperymentu lub raczej testu na świadomych klientach. Można się spodziewać, że za chwilę usługa będzie dostępna dla wszystkich kart wydawanych w banku.

BZ WBK to niewątpliwie lider, jeśli chodzi o różnego rodzaju nowinki technologiczne. Tokeny, kody i alerty SMSowe, chipy, etc. Wygrywając w wyścigu o palmę pierwszeństwa, potwierdził tym samym swój rynkowy prymat. Z drugiej jednak strony obecna funkcjonalność (duuużo do zrobienia) bankowości internetowej, czy brak ogólnopolskiego call-center z prawdziwego zdarzenia, burzy trochę wizerunek technologicznego lidera.

Jak działa 3D-Secure w BZ WBK? Trzeba przyznać, że bank wszystko sobie przemyślał. Dodatkowym hasłem przy płatności internetowej będzie hasło smsowe lub wskazanie tokena. Aktywacji usługi 3D-Secure można dokonać podczas pierwszej płatności w sklepie internetowym, dokonywanej za pomocą AlleKarty – oczywiście, jeśli tylko sklep ma wdrożony ten standard. Po przekierowaniu do serwisu BZ WBK 24, klient musi się zalogować się do systemu transakcyjnego i wykonywać działania zgodne ze wskazówkami pojawiającymi się na ekranach. I to wszystko.

Teraz pytanie, czy i jak BZ WBK wykorzysta tę przewagę technologiczną nad konkurencją. Do tej pory można odnieść wrażenie, że bank nie umiał tego robić. Trudno powiedzieć dlaczego – brak świadomości marki? Kulejące procedury? Słaby marketing? Nie wiemy. Mamy tylko nadzieję, że wdrożenia w kolejnych bankach będą znacznie szybsze, niż ma to miejsce w przypadku kart chipowych. Niestety często jest tak, że jeżeli lider technologiczny nie zyskuje za wiele z takiego wdrożenia, reszta się nie spieszy, bo i po co. To pokazuje, jak różni się nasz rynek od zachodnich krajów. Tam wprowadzenie takiej nowinki z całą pewnością przyczyniłoby się do napływu nowych klientów. Być może jest tak i w BZ WBK, tylko klientów odrzucają ceny usług i produktów, procedury, a może też i mała liczba bezpłatnych bankomatów. Trudno powiedzieć, aczkolwiek warto obserwować, jak się to będzie dalej rozwijało. BZ WBK ma potencjał, a pod nowym prezesem może szybko przemienić się nie do poznania. Czego oczywiście mu życzymy!