CeBIT: GFT pokazuje przyszłość bankowości cyfrowej

Trzech na czterech Polaków w wieku 25-44 lat korzysta z bankowości elektronicznej[1] – i coraz częściej za pośrednictwem urządzeń przenośnych takich jak smartfon czy tablet. Wielu z nich niezwykle rzadko ma bezpośredni kontakt z pracownikami banków.
Prowadzi to do stałego spadku lojalności klientów, to z kolei niesie fatalne konsekwencje dla wielu banków detalicznych. Na targach CeBit, GFT pokaże w jaki sposób banki mogą dokonać, niezbędnej dla nich, transformacji cyfrowej.

Paweł jest przykładem tego co eksperci nazywają „cyfrowym obywatelem.” Młody, z dostępem do sieci w każdej sytuacji, stale aktywny w portalach społecznościowych.

Również za pośrednictwem Facebooka i Twittera kontaktuje się ze swoim doradcą finansowym od kiedy bank ulepszył swoją cyfrową ofertę  i jest dostępny dla użytkowników poprzez wszystkie kanały komunikacji. Kiedy Paweł wchodzi do oddziału, cyfrowe zarządzanie kontami banku, wykorzystując jego smartfona, natychmiast rozpoznaje klienta i pyta o jego potrzeby. Przyporządkowany mu pracownik banku posiada wszystkie niezbędne informacje na ekranie. Paweł jest również pod wrażeniem przeglądu swojej osobistej sytuacji finansowej, która automatycznie wyświetla się na stronie startowej podczas każdego logowania – jeden prosty wykres ukazuje wszystkie transakcje wychodzące oraz przychodzące. Największą korzyścią dla Pawła z nowej usługi banku jest funkcja automatycznej optymalizacji konta, która pozwala na wysyłanie powiadomień za pośrednictwem SMS-ów, maili lub chatu z klientem, za każdym razem gdy podjęte przez klienta działania przekraczają stan jego konta. Poprzez zaledwie kilka kliknięć na smartfonie może zdecydować czy przelać brakującą kwotę z konta oszczędnościowego, czy wziąć krótkoterminową pożyczkę z korzystniejszymi warunkami od wysokiego oprocentowania kredytu w rachunku bieżącym.

Podczas podróży Pawła irytuje, że musi szukać portfela w kawiarni podczas, gdy inni często używają swojego telefonu z NFC (komunikacja bliskiego zasięgu), żeby zapłacić rachunek. Na szczęście, jego bank planuje wkroczyć w erę płatności mobilnych. Paweł będzie mógł wykorzystać swój telefon, aby zapłacić w restauracji czy supermarkecie, ale również będzie mógł zrobić przelew bezpośrednio do swojej rodziny i przyjaciół: proste kliknięcie w książce telefonicznej na odpowiedni numer i w ciągu kilku sekund określona kwota zostanie przelana na konto odbiorcy. Płatności P2P są nie tylko wygodne, ale również bardzo bezpieczne, ponieważ korzystają z infrastruktury dużych, dobrze chronionych banków – w przeciwieństwie do wielu ofert płynących od start-upów. Pomimo silnego przywiązania do Internetu, Paweł nigdy nie zdecydowałaby sie na dokonanie przelewu bazując jedynie na dobrej wierze dostawcy aplikacji. Prędzej zdecydowałaby sie wykorzystać nowe inteligentne narzędzia do zarządzania finansami oferowane przez jego bank: zeskanowanie faktury smartfonem i przekazanie środków bezpośrednio do adresata. Paweł załatwia takie rzeczy od razu, aby nie zostawiać sobie papierkowej roboty na niedzielę.

Co w wielu krajach może wydawać się jedynie wizją bankowości cyfrowej, stanie się rzeczywistością przedstawioną przez GFT na targach CeBit 2015. Firma jest w trakcie tworzenia Digital Banking Lab w Hali 16 CODE_n (stoisko D30), aby zaprezentować usługi, które w przyszłości będą dostępne w bankach. Odwiedzający targi oprócz zapoznania się z najnowszymi trendami w IT dla sektora bankowości będą mieli także możliwość, aby je przetestować. Poszczególne moduły pozwalają umieścić klienta w centrum umożliwiając mu sprawdzenie działania banków przyszłości: od osobistego powitania podczas każdego logowania na koncie, poprzez płatności P2P, aż po automatyczną optymalizację w ramach systemu Zarządzania Własnymi Finansami.

GFT Digital Banking Lab  w skrócie

Płatności mobilne: Płatności P2P przy użyciu smartfona lub poprzez NFC w sklepach i restauracjach

Inteligentne zarządzanie finansami: działa na bazie samouczka uznanego przez Gini, partnera technologicznego GFT, który umożliwia skanowanie informacji z wydrukowanych formularzy za pośrednictwem smartfona i dokumentów cyfrowych typu PDF, plików DOC, wiadomości e-mail. Płacenie faktur, przetwarzanie danych za pomocą smartfonów, tabletów czy bankowych aplikacji inicjowane jest automatycznie. 

Automatyczna optymalizacja konta: umieszczenie klienta w centrum – przykład kredytów w rachunku bieżącym. W oparciu o rozwiązania Customer Insight bank jest w stanie przewidzieć prawdopodobne przekroczenie stanu konta i zasugerować rozwiązania pozwalające tego uniknąć. Dzięki ofertom tanich kredytów pomostowych lub transferom środków z rachunków oszczędnościowych, bank wykaże się zrozumieniem dla potrzeb swoich klientów i tym samym wzmocni ich lojalność wobec banku.

Zarządzanie kontem: na przykład otwarcie konta – automatyczna identyfikacja i przywitanie klienta po wejściu do wirtualnego oddziału, ponadto wykorzystanie push e-mail w celu rozpoznania potrzeb klienta. Klienci otrzymują nazwę i zdjęcie pracownika banku, który zostaje im przypisany oraz informację o przewidywanym czasie oczekiwania (na smartfona, inteligentny zegarek, aplikację bankową). Przed rozpoczęciem rozmowy pracownik banku posiada wszelkie niezbędne informacje i może od razu przejść do meritum.

[1] Dane z raportu „Zwyczaje płatnicze Polaków” Narodowego Banku Polskiego, 2013