Obecnie to kupujący znajdują się w uprzywilejowanej pozycji na rynku mieszkaniowym. W związku z tym wystawiając swoje mieszkanie na sprzedaż warto pamiętać o kilku kwestiach, które mogą zadecydować o końcowym sukcesie.
W pierwszej kolejności należy zastanowić się ile właściwie warte jest nasze M i jaką kwotę możemy dzisiaj realnie za nie uzyskać. Większość osób stara się ustalać cenę swojego lokalu mieszkalnego na podstawie obserwacji ofertowych stawek za podobne mieszkania w okolicy. Trzeba jednak podkreślić, że każda nieruchomość jest trochę inna i uzyskana w ten sposób cena może nie do końca oddawać jej faktyczną wartość. Poza tym często zdarza się, że właściciele mieszkań, zwłaszcza ci, którzy spędzili w nich sporą część swojego życia mają tendencję do zawyżania ich wartości. Takie postępowanie jest rezultatem łączenia pozytywnych wspomnień z tego okresu z wartością samego lokalu. Co ciekawe możliwa jest jednak również i odwrotna sytuacja, co może mieć miejsce na przykład w przypadku mieszkań w budynkach z wielkiej płyty. Tego rodzaju lokale mieszkalne są bardzo często położone w atrakcyjnych dzisiaj lokalizacjach, które mogą przeważać nad ich wadami. W związku z tym dobrym pomysłem może okazać się skorzystanie z pomocy profesjonalnego pośrednika. Pomoże on ustalić cenę w taki sposób, aby z jednej strony satysfakcjonowała ona sprzedającego, ale równocześnie nie odstraszała potencjalnych kupców. Ponadto można będzie również liczyć na jego wsparcie w trakcie negocjacji oraz przy załatwianiu formalności związanych z transakcją. Pośrednicy dysponują też szerszymi możliwościami rozpropagowania oferty czy to w Internecie, czy w prasie.
Po ustaleniu ceny warto się zastanowić, kto może być zainteresowany zakupem naszego M. Warto zwrócić uwagę na cechy samego lokalu – powierzchnię, liczbę pomieszczeń, rozkład, lokalizację oraz otoczenie danej nieruchomości. Właściciel kawalerki o metrażu nieprzekraczającym 30 mkw., usytuowanej niedaleko centrum powinien szukać potencjalnych kupców głównie wśród młodych, samotnych osób. Z drugiej strony lokal mieszkalny o powierzchni około 50 mkw. składający się 2 pokoi i cenie zbliżonej do średniej dla danego miasta, położone na nowym osiedlu mieszkaniowym, w okolicy z dużą liczbą placów zabaw i terenów zielonych, będzie dobrym miejscem dla młodej rodziny z małymi dziećmi. Od tego, jakie osoby uznamy za naszą grupę docelową zależą środki promocji, jakie należy wykorzystać. Jeśli będą to ludzie młodzi, to najlepszą drogą komunikacji wydają się internetowe portale ogłoszeniowe. Natomiast, gdy uważamy, że nasz lokal przypadłby do gustu osobom w średnim wieku, to wówczas warto zamieścić ogłoszenie w lokalnej gazecie skierowanej do takich odbiorców.
Na koniec trzeba wspomnieć o właściwej ekspozycji nieruchomości. Chodzi tutaj zarówno o zaprezentowanie lokalu chcącym obejrzeć go osobom, jak i przygotowanie zdjęć do ogłoszeń prasowych czy internetowych. Należy zwrócić uwagę, aby zdjęcie nie było rozmyte czy nieostre, istotne jest również odpowiednie oświetlenie. Ponadto trzeba zdecydowanie unikać fotografowania suszącego się prania lub włączonego telewizora. Kadr powinien obejmować jak największą powierzchnię wskazane jest, więc zdjęcie całej łazienki, a nie samej umywalki. Dodatkowo warto sfotografować otoczenie nieruchomości oraz wykonać zdjęcia przedstawiające widok rozciągający się z okna. Choć wymienione kwestie mogą się wydawać oczywiste, to jednak często popełniane są tutaj podstawowe błędy. Podsumowując warto przypomnieć, że w tym przypadku sprawdza się stara prawda, która mówi, że pierwsze wrażenie jest kluczowe.
Źródło: Emmerson S.A.