Co dziesiąty kierowca planuje wymianę samochodu na inny – wynika z raportu „Polak w drodze 2.0 – wydatki kierowców”, opublikowanego przez Santander Consumer Bank. Zdecydowana większość (niemal 70 proc.) zamierza kupić auto używane. Dla 15 proc. kierowców wymiana samochodu co kilka lat jest co do zasady konieczna, zaś dla co dziesiątego ma związek ze zmianą sytuacji rodzinnej.
Najczęściej wymianę samochodu planują osoby w wieku 35-53 lata –
ponad 1/5 z nich nosi się z takim zamiarem. Najmłodsi (18-24) i najstarsi kierowcy (65+) w ogóle nie mają takich planów. Co więcej, nowsze auto jest zdecydowanie większym priorytetem wśród kobiet (45 proc.) niż wśród mężczyzn (28 proc.).
Chcemy nie tylko nowszego auta (35 proc.), ale i bardziej niezawodnego
(20 proc.). Na awaryjność obecnie posiadanego samochodu narzekają głównie najmłodsi kierowcy, w wieku 18-34 lata (ponad 30 proc.). Jest to również jeden
z najważniejszych powodów do zmiany auta podawany przez osoby ze średnim
i wyższym wykształceniem (odpowiednio: 18 proc. i 23 proc.), jak też mieszkańców metropolii (39 proc.) Sytuację rodzinną jako powód do zmiany samochodu podają przede wszystkim osoby w wieku 25-34 lata (17 proc.)
Poza możliwością sfinansowania takiej transakcji gotówką (57 proc.),
16 proc. kierowców chętnie sięgnie po kredyt samochodowy. Jest to rozwiązanie bardziej preferowane przez kobiety (26 proc.) niż przez mężczyzn (19 proc.).
Z badań własnych Santander Consumer Banku wynika, że 1/3 kierowców zmienia samochody średnio co 4-5 lat. Ponad 70 proc. Klientów, którzy skorzystali
w przeszłości z kredytu, w ten właśnie sposób sfinansuje wymianę auta.
Pozwala to wygodnie, i co najważniejsze szybko wejść w posiadanie nowszego pojazdu. Jednocześnie jest to produkt elastyczny, z formalnościami ograniczonymi
do niezbędnego minimum.
Informacji o samochodach szukamy przede w Internecie – ponad połowa kierowców (52 proc.) przegląda oferty dostępne w sieci. Niewiele mniej, 42 proc., kieruje się wskazówkami sprzedawców. Ważna jest opinia rodziny, bowiem co dziesiąty kierowca skonsultuje swoją decyzję w gronie najbliższych.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku. W ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez instytut IBRIS w dniach 9-10 marca 2017 r., wzięło udział 1100 aktywnych kierowców z całej Polski.
Źródło: Santander Consumer Bank