Z odpowiedzi udzielonych w Ogólnopolskim Kwestionariuszu Produktów i Usług przez 12 000 konsumentów wynika, że przy wyborze karty kredytowej największe znaczenie odgrywa bezpieczeństwo jej używania. Drugim w kolejności czynnikiem, na który klienci zwracają uwagę, jest niskie oprocentowanie oraz opłata roczna za korzystanie z karty. Za nieco mniej istotne kwestie, respondenci uznali długi okres bez naliczania odsetek za kredyt oraz brak opłat za wydanie karty.
Stopień ważności wymienianych kryteriów wyboru uzależniony jest także od tego, w jaki sposób później dany klient zamierza z karty korzystać. I tak na przykład, ponad 80% osób, dla których bezpieczeństwo użytkowania karty jest najważniejsze, zawsze w terminie spłaca zaciągnięty debet. Natomiast ponad 20% klientów kierujących się długim okresem kredytowania bez naliczania odsetek przyznaje się, że ma stałe zadłużenie.
Profil osób zwracających uwagę na poszczególne kwestie wykazuje również duże zróżnicowanie ze względu na cechy demograficzne i socjo-psychograficzne. Można zauważyć, iż bezpieczeństwo używania karty oraz długi okres bez naliczania odsetek za kredyt ma największe znaczenie dla młodych osób, w wieku 18-24 lata, podczas gdy najmniej kuszącym elementem są dla nich programy rabatowe. Te zaś są najlepszą ‘marchewką’ na konsumentów w wieku 30-49 lat, z których ponad 57% wskazuje na programy rabatowe jako bardzo ważny czynnik przy wyborze karty. Również studenci nie zwracają większej uwagi na rabaty, ważne jest natomiast dla nich bezpłatne wydanie karty.
Programom rabatowym bacznie przyglądają się prywatni przedsiębiorcy, osoby o wyższych dochodach oraz nie oszczędzający specjalnie na codziennych wydatkach. Co trzecia osoba, dla której oferta rabatowa jest ważna zarabia więcej niż 2600 zł, a co czwarta wydaje na cotygodniowe zakupy więcej niż 250 zł. Ponad 44% z nich robi zakupy w hipermarketach, co może tłumaczyć dużą popularność kart cobrandowanych wydawanych przez banki wspólnie z największymi sieciami.
Osoby posiadające bankowe konta internetowe przed wyborem karty bacznie przyglądają się wszystkim jej cechom, choć atrakcyjny program rabatowy stanowi dla nich największą zachętę – na tę kwestię wskazywali dwa razy częściej niż wszyscy respondenci, którzy udzielili informacji. Osoby oszczędzające na lokatach również zwracają uwagę na rabaty, podczas gdy dla posiadaczy jednostek funduszy inwestycyjnych poza rabatami ważna jest jeszcze niska opłata za wydanie karty. Ci, którzy spłacają już zobowiązania z tytułu kredytu mieszkaniowego, przy wyborze karty kredytowej patrzą głównie na na niskie oprocentowanie, długi okres spłaty oraz atrakcyjne rabaty.
Na charakter użytkowania karty i terminowe spłacanie zaciąganych kredytów ma niewątpliwy wpływ wiek, poziom dochodów i status materialny jej posiadacza. Okazuje się, że ponad 27% osób, którym czasem nie udaje się spłacić zadłużenia na czas jest w wieku 25-39 lat, w przeciwieństwie do klientów po 50-tce, z których blisko połowa zawsze reguluje swoje debety. Prawie co czwarty użytkownik karty wiecznie tonący w jakiś długach zarabia nie więcej niż 1400 zł, a 61%, którym od czasu do czasu zdarza się nie regulować w terminie zadłużenia, może pochwalić się dochodami z przedziału 1400 – 3000 zł. Zarobki ponad 20% zawsze spłacających kredyt na czas przekraczają 3000 zł, zaś najmniej wiecznie zadłużonych znajduje się w grupie osób o dochodach powyżej 7000 zł.
Sytuacja materialna, styl życia i korzystanie z innych instrumentów finansowych mogą nam także dużo powiedzieć o tym, w jaki sposób klient będzie używał karty kredytowej. Co trzecia osoba o stałym zadłużeniu mieszka u rodziny lub w mieszkaniu komunalnym, a prawie 40% z nich spędza urlop najczęściej w domu. Osoby posiadające lokaty pieniężne, akcje czy jednostki funduszy inwestycyjnych raczej rzadko posiadają stały debet na karcie. Co się zaś tyczy spłacających zadłużenie w całości, to spędzają oni stosunkowo niewiele czasu na oglądanie telewizji – prawie 60% z nich na siedzenie przed szklanym ekranem poświęca od 1 do 3 godzin dziennie.
Dane pochodzą z okresu luty – marzec 2006, zebrane za pomocą ankiety pocztowej ‘Ogólnopolski Kwestionariusz Produktów i Usług’. Próba została dobrana wedle metody kwotowo-losowej. Analiza profilu bazuje na próbie 12 000 gospodarstw domowych, które odpowiedziały na pytania zamknięte: „W jaki sposób korzysta Pan(i) z karty kredytowej?” (spłacam zawsze/czasami nie spłacam/mam stałe zadłużenie) oraz: „Jakie czynniki bierze pod uwagę przy wyborze banku (do karty kredytowej)?”