Już 31 proc. Polaków, którzy kupują w sieci słyszało o możliwości robienia zakupów w wirtualnym świecie tzw. metaverse – wynika z najnowszego raportu Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023”. To o 13 punktów procentowych więcej niż w zeszłym roku. Bank zapytał badanych również o to, jak Polacy podchodzą do tematu personalizacji i ekologii na zakupach w kanale online. Pierwsza kwestia okazała się istotna dla 37 proc. respondentów. Produktów marki, która nie wspiera ekologicznego stylu życia nie kupiłoby z kolei 7 proc. ankietowanych.
Jak wskazuje raport Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023” o możliwości robienia zakupów w metaverse słyszał już co trzeci Polak kupujący w internecie (31 proc.). To spora zmiana w stosunku do zeszłego roku, gdy odsetek ten wyniósł 18 proc. według badania „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”. Wśród osób, które aktualnie wykazują się znajomością tego zjawiska dominują mężczyźni (42 proc. w porównaniu do 22 proc. ankietowanych z grupy kobiet) oraz respondenci z dużych miast powyżej 250 tys. mieszkańców (38 proc.).
– Ankietowanych zapytaliśmy również o to, czy byliby skłonni skorzystać z zakupów w metaverse. Odpowiedzi „tak” udzielił co trzeci badany, a dokładnie 33 proc. respondentów – komentuje Patryk Perliński, Dyrektor Sprzedaży i Współpracy z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku. – W tej grupie znalazło się najwięcej 40-latków i dorosłych przed 30 rokiem życia. Możliwością tą było wyraźnie zainteresowanych także 53 proc. ankietowanych zarabiających od 7000 zł netto w górę. Jednak 42 proc. osób z ogółu respondentów stwierdziło, że nie są zainteresowani takim sposobem robienia zakupów.
Brak ekologicznego podejścia może oznaczać niższe zyski
Santander Consumer Bank zbadał również podejście Polaków, którzy kupują w internecie do kwestii personalizacji i ekologii. Ankietowani poproszeni o ocenę, jak ważna jest dla nich personalizacja na zakupach w kanale online, w skali od 1 – nieistotna do 5 – bardzo istotna, najczęściej wskazywali 3 (37 proc.). W następnej kolejności przyznawali tej kwestii 4 (23 proc.) i 5 (14 proc.). Ocenę 5 wybierali najczęściej 30-latkowie (21 proc.) i mężczyźni (16 proc. w porównaniu z 12 proc. w grupie kobiet). Dla 11 proc. z ogółu ankietowanych personalizacja okazała się nieistotna. W tej grupie przeważały osoby po 50 i 60 roku życia (kolejno 18 i 20 proc.).
Ankietowani zostali również poproszeni o ocenienie istotności podejścia marki do tematu ekologii w takiej samej skali. Już 7 proc. oceniło tę kwestię na 5, co oznaczało, że nie kupiliby produktów od marki, która nie wspiera „zielonego” stylu życia. Blisko tego zdania było też 25 proc. respondentów, którzy ocenili ten wątek na 4. Co ciekawe, w tej grupie znalazło się najwięcej 40-latków (31 proc.) i osób z wyższym wykształceniem (27 proc.). Z kolei 12 proc. z ogółu respondentów oceniło kwestię ekologiczności na 1, co oznaczało, że nie mieliby problemu z zakupami produktów od marki, która nie wspiera takiego stylu życia. W tej grupie przeważali 50-59 latkowie i zarabiający najmniej do 1999 zł netto (w obu przypadkach po 19 proc.).
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na przełomie września i października 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków kupujących w internecie. Próba n = 1000.