Co trzeci Polak skorzystałby z zakupów podczas live commerce

Live commerce to nadal nowinka w polskim e-commerce. Do tej pory z takiej formy zakupów skorzystało 17 proc. Polaków kupujących online, wskazuje raport Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023”. Po przeciwnej stronie znalazło się 75 proc. osób z tej grupy, którzy nie kupowali nic jeszcze w ten sposób. Jest jednak szansa na zmianę tego trendu, ponieważ co trzeci Polak kupujący online rozważa skorzystanie z tej formy sprzedaży w przyszłości. Santander Consumer Bank zapytał respondentów również o to, czy podczas zakupów w e-commerce korzystali z zewnętrznego finansowania. Jak się okazuje najwięcej osób posługiwało się w ten sposób kartą kredytową (32 proc.) lub płatnością odroczoną „buy now, pay later” (30 proc.).

fot. Rawpixel.com, Shutterstock

Live commerce to forma robienia zakupów podczas transmisji internetowej na żywo, najczęściej przez media społecznościowe, która umożliwia sprzedawcom interakcje z klientami w czasie rzeczywistym. Santander Consumer Bank postanowił sprawdzić, jak atrakcyjna jest ona dla Polaków kupujących w e-commerce. Jak się okazuje, w kwestii jej popularności jest jeszcze dużo do zrobienia. Według raportu „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023” aż 75 proc. respondentów odpowiedziało, że nie brało udziału w takiej formie sprzedaży. Byli to najczęściej seniorzy w wieku 60 lat i więcej (83 proc.) oraz ankietowani mieszkający w średniej wielkości miastach do 250 tys. mieszkańców (86 proc). W live commerce uczestniczyło jedynie 17 proc. ankietowanych. Były to przede wszystkim osoby w wieku 30-39 lat (22 proc.) oraz zamieszkałe na wsi (25 proc.).

– Dane zebrane w raporcie „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023”  dowodzą, że na popularność tej formy robienia zakupów rodzimy rynek e-commerce musi jeszcze poczekać – komentuje Ewelina Krzynowy-Gaweł, Dyrektorka ds. Sprzedaży  Internetowej z Santander Consumer Banku. – Kiedy zapytaliśmy Polaków kupujących online, czy chcieliby skorzystać z live commerce w przyszłości, 26 proc. odpowiedziało, że raczej nie. Częściej deklarowały tak kobiety niż mężczyźni. Ponadto 11 proc. badanych stwierdziło, że zdecydowanie nie jest to dla nich interesująca opcja na przyszłość. Zaledwie 7 proc. ankietowanych zadeklarowało, że zdecydowanie wzięłoby ją pod uwagę. Z kolei 27 proc. Polaków kupujących online jeszcze się waha, na co wskazuje wybranie odpowiedzi „raczej tak”. Wśród nich było najwięcej respondentów w wieku 18-29 lat, tradycyjnie najbardziej otwartych na nowe rozwiązania. Sumując te wyniki możemy zaobserwować, że już 34 proc. respondentów, czyli co trzeci Polak kupujący online, wykazuje zainteresowanie wzięciem udziału w live commerce w przyszłości, co daje pewną perspektywę wzrostu tego trendu.

Karta kredytowa i płatności odroczone ulubieńcami Polaków w e-commerce

Santander Consumer Bank postanowił sprawdzić również, z jakich produktów finansowych korzystali Polacy kupujący online. Jak wskazuje raport „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023” ankietowani najchętniej sięgali po kartę kredytową (32 proc.) i płatności odroczone „buy now, pay later” (30 proc.). Podium wśród wybieranych produktów finansowych zamyka kredyt ratalny (24 proc.). Na dalszych miejscach znalazły się limit odnawialny w danym sklepie lub marketplace i kredyt gotówkowy (kolejno 21 i 13 proc.).

W raporcie „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023” sprawdzono również, z jakiego produktu ankietowani skorzystaliby obecnie w pierwszej kolejności w razie chęci sfinansowania zakupów internetowych z pomocą banku. Doszło tutaj do zamiany i pierwsze, a następnie drugie miejsce zajęły kolejno płatności odroczone „buy now, pay later” (28 proc.) i karta kredytowa (16 proc.). Podium zamknął limit odnawialny w danym sklepie lub marketplace (13 proc.).

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na przełomie września i października 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków kupujących w internecie. Próba n = 1000.

Źródło: Santander Consumer Bank