CSR firm powinien stać się elementem oceny ich działalności

Przedsiębiorcy oraz pokolenie Y są zdania, że sfera gospodarcza może przyczynić się do eliminacji największych problemów społecznych. Społeczne aspekty działalności gospodarczej stają się coraz ważniejszym elementem światowego biznesu. Z globalnego badania firmy doradczej Deloitte wynika, że 76% przedsiębiorców uważa, iż wartość firmy należy oceniać nie tylko mierząc zysk, ale także na podstawie pozytywnego wpływu jej podstawowej działalności na społeczeństwo.

Badanie, opublikowane na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos, zawiera opinie szefów firm dotyczące celu, oddziaływania i wiodącej roli biznesu w społeczeństwie. 73% respondentów jest zdania, że podstawowa działalność prowadzona przez ich firmy pozytywnie wpływa na społeczeństwo.

– Wyniki ankiety to dowód na włączenie «zadań społecznie użytecznych» w podstawową działalność gospodarczą firmy, proces podejmowania decyzji i kształtowania tożsamości przedsiębiorstwa. W ten sposób biznes może realnie inspirować pozytywne zmiany gospodarcze, środowiskowe i społeczne – podkreśla Barry Salzberg, Globalny Prezes Deloitte.

82% respondentów przyznało, że ich firmy opracowały już oficjalny dokument definiujący ich „misję społeczną”. Zdaniem 52% badanych, dokument ten ma istotne znaczenie jako element przyciągający nowe pokolenie klientów i pracowników, zaś tylko 25% stwierdziło, że jest on dobrze znany wśród obecnych klientów firmy. Dowodzi to, że przedsiębiorstwa mają jeszcze wiele do zrobienia w zakresie propagowania swoich prospołecznych zamierzeń związanych z wpływem prowadzonej działalności na społeczeństwo.

W ramach badania zagadnień w zakresie oddziaływania biznesu na społeczeństwo, firma Deloitte zebrała dodatkowo ponad 1000 opinii swoich pracowników z biur z całego świata – przedstawicieli pokolenia Y (czyli osób urodzonych po 1981 r.). Zdaniem ponad połowy badanych (52%), biznes bardziej niż jakakolwiek inna sfera działalności społeczeństwa będzie w przyszłości odgrywał znaczącą rolę w rozwiązywaniu największych problemów społecznych. Ponadto 92% respondentów jest zdania, że sukces działalności gospodarczej powinien być mierzony nie tylko wysokością wypracowanego zysku firmy, ale także jej „celem społecznym”.

– Opinie pokolenia przyszłych przedsiębiorców, którzy widzą odpowiedzialność osobistą, odpowiedzialność firmy i odpowiedzialność społeczną jako trzy aspekty tego samego zjawiska są bardzo istotne. Ich nastawienie oznacza, że rośnie świadomość wagi działań odpowiedzialnych społecznie – dodaje Barry Salzberg.

Więcej informacji: www.deloitte.com/business-society

Informacje o badaniu wśród przedsiębiorców:
Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2011 r. przez Economist Intelligence Unit (EIU) na zlecenie firmy doradczej Deloitte. Badanie objęło swoim zasięgiem 390 szefów firm.

Respondenci pochodzili z Europy (33%), Ameryki Północnej (31%) i regionu Azji i Pacyfiku (24%). Reprezentanci pozostałych regionów (Ameryka Łacińska, Bliski Wschód i Afryka) stanowili 12% badanych.57% respondentów to członkowie naczelnego kierownictwa, zarządów, wiceprezesi lub prezesi, zaś pozostała część zajmuje niższe stanowiska kierownicze. Badane firmy reprezentują przede wszystkim sektor usług finansowych (22%), technologii (12%), usług profesjonalnych (11%), ochrony zdrowia i farmaceutyków (8%) oraz produkcji (5%).  Około 74% respondentów to firmy o rocznym przychodzie powyżej 500 mln USD, z czego 27% generuje roczne przychody przekraczające 10 mld USD. 

Źródło: Point of View Sp. z o. o.