Czas, by menedżerowie zostali coachami

Były prezes Banku BPH, a obecnie doradca zarządu firmy Deloitte, Józef Wancer, w zeprezentowanym w dniu 9 lutego br. raporcie, odnoszącym się do rynku bankowego, stwierdził, że w bankach musi zajść kilka zmian. Wymienił między innymi, potrzebę zmiany podejścia banków do pracowników oraz konieczność zmiany filozofii zarządzania, która pociągnie za sobą wymagania szerszych kompetencji pracowników. 

Podkreślił również, że bankom brakuje długookresowej wizji, do wypracowania której, potrzebna jest zmiana kultury korporacyjnej. Dominuje obecnie krótkookresowe myślenie, które powoduje między innymi, że pracownicy nie znają celu działania firmy, a to oni powinni zostać „właścicielem celu firmy”. Zwrócił również uwagę na badania, które pokazują, że im bardziej dostosowuje się środowisko firmy do potrzeb pracowników, tym lepsze efekty uzyskuje sama firma. Skuteczną, jak i najrozsądniejszą odpowiedzią na te potrzeby jest coaching. Oczywiście nie tylko w bankach.

Jakże często stosowane wydawanie poleceń i kontrolowanie podwładnych nie jest wystarczającą metodą, skoro to pracownicy sami odpowiadają za rezultaty powierzonych im zadań. Nie wystarczą już tylko szkolenia specjalistyczne, ani utarte procedury postępowania, ponieważ to nie pomaga ludziom w radzeniu sobie ze wzrastającymi wymaganiami w rozwijaniu kariery. Podejście coachingowe do zarządzania przygotowuje ludzi do rozpoznawania swoich możliwości, tych, które najbardziej odpowiadają ich mocnym stronom. a następnie pomaga w czynieniu ze swoich umiejętności i zdolności wszystkiego co najlepsze.

Bardzo często, wręcz nagminnie, coaching mylony jest z doradztwem/konsultingiem. Konsultant dostarcza klientowi umiejętności i zasoby, które pozwalają mu wykonywać powierzone zadania w sposób bardziej efektywny. Odwrotnie niż menedżer-coach, który sprawia, że to pracownik, samodzielnie dochodzi do tego, jaki będzie najbardziej skuteczny sposób wykonywania jego obowiązków. Dzięki temu pracownik ma poczucie, że do wykonywanej pracy wykorzystuje własne zasoby i działa w sposób, z którym się utożsamia. W relacji konsultant – pracownik, to konsultant wykonuje prace i odpowiada za wyniki wprowadzonych zmian. W coachingu osoba coachowana ponosi odpowiedzialność
za rezultaty swojego toku rozumowania i wdrażania go. Coaching jako proces wyposaża ludzi przede wszystkim w wiedzę, ale również narzędzia i możliwości niezbędne dla nich do osiągnięcia efektywności, zarówno w wykonywaniu zobowiązań osobistych, jak i zawodowych. Wszystko to sprawia, że coaching pasuje idealnie do zestawu umiejętności współczesnego menedżera.

MENEDŻER JAKO COACH


Panuje u nas powszechne przekonanie, że stosowanie coachingu w miejscu pracy wymaga dodatkowej grupy coachów (najczęściej zewnętrznych), która pracowałaby równolegle z menedżerem zarządzającym. W konsekwencji, coaching postrzegany jest jako drogie rozwiązanie, na które większości organizacji nie stać. Zakorzeniony jest również pogląd, że z coachingu korzystać mogą jedynie organizacje znajdujące się już na pewnym szczeblu rozwoju w zakresie stosowania technik zarządzania, a coaching jawi się im jako „kolejny stopień wtajemniczenia”, dostępny tylko nielicznym.

Jedno i drugie z opisanych wyżej zjawisk zaliczyć można do mitów, które łatwo obalić, jeśli spojrzymy na coaching w kontekście podstawowych kompetencji menedżerskich.

Oczywiście, funkcjonująca w organizacji grupa coachów (np. zewnętrznych) jest przydatna – z pewnością łatwiej jest o pełne zaufanie coachowanych, a co za tym idzie otwarcie. Pojawiają się również sytuacje, kiedy wręcz jest to niezbędne, np. gwałtowna zmiana dokonywana w organizacji lub na rynku jej działania. Jednakże dla większości firm tym, co działa bardzo dobrze i jest tańszym rozwiązaniem, jest włączenie coachingu do zestawu niezbędnych umiejętności menedżerów. Pamiętajmy, że coaching czerpie z tradycyjnych narzędzi stosowanych w zarządzaniu, dodając do tego umiejętność motywowania pracowników do samorozwoju i zachęcania ich do poszukiwania nowych rozwiązań i przełamywania standardowych sposobów działania. Kompetencja ta powinna stać się zatem podstawową dla współczesnego menedżera. Poprzez pomoc ludziom w odkryciu własnych rozwiązań sprawiamy, że czują się lepiej wykorzystując swoje możliwości, a my (szefowie) możemy delegować zadanie z poczuciem pewności, że pracownik wróci do nas, gdy będzie potrzebował wsparcia. Delegowanie zadania, szczególnie poprzez coaching sprawia, że nasza robota zostaje wykonana, a zatem cel efektywnościowy osiągnięty. Co więcej, zyskujemy motywację i zaangażowanie pracowników, którzy czują się traktowani po partnersku w powierzanych im zadaniach.

Emerytowany prezes firmy Kodak, Wayne Jones, jest przekonany, że coaching znajduje się na kontinuum przywództwa: od menedżera do lidera, a od lidera do coacha. Jak mówi: „Przez ostanie 3 – 5 lat mojej pracy opisałbym siebie jako coacha – byłem przywódcą, który został coachem. Zdałem sobie sprawę, że wielcy liderzy nie tworzą ludzi za nimi podążających, ale tworzą lepszych liderów”. Natomiast były dyrektor personalny firmy Abbott Laboratories, Mike Muldoon uważa, że menedżer, który przyjmuje sposób podejścia coacha, jest również w stanie efektywniej działać w grupie innych menedżerów.

W trakcie prowadzonych przeze mnie szkoleń miałem okazję obserwować wspaniałe zdarzenie, kiedy uczestnicy, menedżerowie zaczęli zdawać sobie sprawę, że coaching nie tylko pomaga im efektywniej pracować z resztą zespołu, ale także daje im wiele narzędzi i umiejętności, które mogą wykorzystać w innych obszarach swojego życia. A wszystko to składa się na wyjątkowe wyniki, które są głównym celem nas wszystkich.

WYSZKOLIĆ MENEDŻERA NA COACHA

Jak menedżerowie mogą nabyć umiejętności coacha? Mogą uczyć sie bezpośrednio od coacha – mentora, albo mogą skorzystać z kursów umiejętności coachingowych dla menedżerów. Tego rodzaju kursy są zwykle prowadzone wewnątrz organizacji (ale dostępne są również w formule otwartej), dzięki czemu menedżerowie od razu uczą sie stosować poznane techniki na własnym gruncie. Wielu menedżerów uważa, że już stosuje coaching w swojej pracy. Jeśli tak jest faktycznie, to tego typu kurs będzie dla nich nie tylko powtórzeniem już posiadanej wiedzy i umiejętności, ale również praktycznym ćwiczeniem nad rozwojem posiadanego warsztatu. Coaching jest wszechstronnym podejściem do zarządzania ludźmi i wymaga od osób zarządzających niejednokrotnie gruntowej zmiany dotychczasowego podejścia i wyobrażeń na temat relacji międzyludzkich w miejscu pracy.

Źródło: PR News