Czwarte urodziny NK

11 listopada 2006 w zadebiutował portal nasza-klasa.pl. W ciągu 4 lat, strona dla dawnych znajomych ze szkoły nieustannie zyskiwała kolejne funkcje oraz nowych użytkowników. Dziś z nk.pl korzysta niemal 14 milionów osób, a serwis spełnia rolę platformy komunikacji dla polskich internautów.

Początki

Pierwsze narzędzia dostępne w serwisie były bardzo proste – odpowiadały jednak na potrzeby internautów. Użytkownik mógł założyć swój profil, wgrać zdjęcie, dopisać się do swojej klasy, dodać innych do grona swoich znajomych oraz oczywiście korespondować. Strona szybko stała się fenomenem – na początku rodzimego Wrocławia, niedługo potem całego kraju. Autorzy serwisu zakładali, że będzie on służył przede wszystkim osobom takim jak oni: młodym, szukającym kontaktów z niektórymi kolegami ze szkoły średniej w kilka lat po zdaniu matury. Tymczasem, bardzo szybko okazało się, że równie często internauci chcieli odnowić kontakty ze znajomymi jeszcze z podstawówki. W trzecim kwartale 2007 roku w serwis zainwestował European Founders, a po roku funkcjonowania strony jego pomysłodawca, Maciej Popowicz, otrzymał tytuł Człowieka Roku Polskiego Internetu.

Od start-upu do stabilnego biznesu

Ważnym rokiem dla NK był 2008. Ogromne zainteresowanie zaowocowało pojawieniem się kolejnych inwestorów. Wkład Forticomu umożliwił portalowi stabilny rozwój, spółka otworzyła swoje biura w Warszawie i Krakowie. Portal zaczął oferować m.in.: śledzenie aktywności znajomych (także poprzez „Powiadomienia”), przesyłanie prezentów i okolicznościowych kartek, polecanie kontentu innym, grupowanie i ocenianie zdjęć, a także pierwsze opcje mobilne (dodawanie zdjęć z komórek). 2008 rok to również współpraca z Allegro, dzięki której aukcje Użytkowników pojawiły się również w portalu społecznościowym. Sukces NK został doceniony, serwis został dwukrotnym laureatem Impactora.


Od serwisu społecznościowego do platformy komunikacji

2009 rok to dla NK czas pracy nad rozwojem produktowym, a także starania o to, by polscy internauci byli bezpieczniejsi. Prezes NK podpisuje porozumienie w sprawie ochrony nieletnich Użytkowników sieci pod egidą Komisji Europejskiej, której efektem są projekty zebrane w zakładce „Bezpieczeństwo”. W serwisie częściej pojawiają się również akcje specjalne, zarówno komercyjne, jak i społeczne (np. finał WOŚP). Ponadto, portal wprowadza własną walutę – Eurogąbki (EGB) – dzięki którym Użytkownicy mogą w łatwy sposób dokonywać mikropłatności w NK.

Druga połowa roku to premiery produktów, które umożliwiły Użytkownikom wymianę informacji w czasie rzeczywistym i przybliżyły serwis do statusu wielopoziomowej platformy komunikacji. Mikroblog Śledzik pozwala na podzielenie się linkiem lub krótką wiadomością z wszystkimi zainteresowanymi, zaś komunikator NKtalk umożliwia chatowanie online z wybranym znajomym. Szczególnie Śledzik stał się popularnym narzędziem, z którego korzystają gwiazdy muzyki, ekranu czy sportu. Swoje profile prowadzą m.in. Adam Małysz, Mateusz Kusznierewicz, Agnieszka Włodarczyk, Michał Wiśniewski, Krzysztof Ibisz czy Kabaret Łowcy.B. Profil kabareciarzy jest śledzony przez ponad 600 tysięcy osób, co jest ewenementem w skali polskiego internetu. Śledzikiem zainteresowały się również: fundacje, uczelnie, stowarzyszenia, media czy miasta. Aktualnie swoje profile w NK prowadzi ponad 80 polskich miast w tym Warszawa, Wrocław i Kraków.

NK w komórkach, Grupy, Gry

2010 rok to czas kolejnych premier produktowych, osiągnięcie liczby niemal 14 milionów Użytkowników, zmiana nazwy portalu do nk.pl, a także reorganizacja struktury firmy. NK była jedną z najpopularniejszych polskich stron odwiedzanych przez komórki, jednak wersja serwisu dla przeglądarek www nie mogła być komfortowo przeglądana w telefonie. Dlatego Nasza Klasa przygotowała mobilne wersje serwisu, które umożliwiają korzystanie z niemal wszystkich jego funkcji właśnie przez komórki. Obecnie mobilna NK jest odwiedzana przez około 300 tysięcy użytkowników, a liczba ta stale rośnie. Kolejną innowacją są Grupy, które umożliwiają Użytkownikom tworzenie wirtualnych społeczności opartych o wspólne idee, hobby, zainteresowania. Grupy umożliwiają wielopoziomową komunikacje, w tym wymianę informacji przez mikrobloga, tworzenie wspólnych galerii zdjęć, a także dyskusje na forum. Ponadto, dzięki udostępnieniu platformy API zewnętrznym partnerom , w NK pojawiły się również społecznościowe gry online. Najpopularniejsze tytuły gromadzą kilkumilionowe społeczności graczy.

Reorganizacja i plany na przyszłość

W 2010 roku liczba osób pracujących nad projektem zbliżyła się do 200. Firma rozpoczęła również reorganizacje strukturalną. Dyrektorem Human Resources została Agnieszka Serwadczak, zaś spółka została podzielona na dwa piony: produktowy i przychodowy. Pierwszy poprowadzi Dominik Kaznowski, drugi Dominik Czarnota. Ponadto w wyniku przekształceń własnościowych wkład Forticomu został przejęty przez nowego inwestora – Excolimp. W dniu czwartych urodzin nk.pl jest najpopularniejszym serwisem społecznościowym nad Wisłą i jedną z najpopularniejszych stron internetowych. Zarząd spółki zapowiada kolejne nowości. W przyszłości pojawią się nowe aplikacje mobilne (w tym Windows Mobile i Android), a także pierwsze produkty oparte o geolokalizacje.

Cztery lata NK w statystykach

Dodane zdjęcia: 639169600
Komentarze do zdjęć: 2273488168
Znajomości: 1522164031
Wpisy na Śledziku: 85912444
Komentarze na Śledzku: 18733740
Komentarze do profili: 1951888384

Źródło: nk.pl