Radykalne cięcie oprocentowania przez RPP, w efekcie którego stopa WIBOR „zjechała” poniżej 6%, spowodowało zauważalny spadek raty za samochód nowy i używany– wynika z symulacji Carsmile i Otomoto Klik. Obniżka raty jest już na tyle znacząca, że pozwala pokryć koszt ubezpieczenia OC. Korzyść ta może jednak okazać się krótkotrwała, bo za chwilę auta znów zaczną drożeć – ostrzegają eksperci.
Rada Polityki Pieniężnej zaskoczyła rynki finansowe obniżając stopę referencyjną NBP do poziomu 6%. O ile sama decyzja o cięciu stóp była spodziewana, o tyle skala tej obniżki – aż o 0,75 pkt. proc. – wprawiła uczestników rynku w osłupienie. W konsekwencji decyzji RPP, 3-miesięczna stopa WIBOR, od której zależy oprocentowanie kredytów czy leasingu, spadła do 5,8% z 6,6-6,7% przed obniżką, a od szczytu z listopada ub.r. obniżyła się już o niemal 2 pkt. proc. Dzięki temu pożyczanie pieniędzy stało się tańsze. Osoby spłacające kredyty, na te pozytywne efekty będą musiały poczekać. Ci natomiast, którzy właśnie myślą o zakupie czegoś na kredyt bądź w leasingu, na przykład samochodu, efekt obniżek stóp odczują praktycznie od razu w postaci mniejszej raty.
Darmowe OC
– Analizując wpływ obniżki WIBORu na ratę kredytu za auto używane czy też ratę leasingu za nowy samochód można dojść do wniosku, że obniżka stóp to przedwyborczy prezent w postaci darmowego OC do kupowanego pojazdu – zauważa Arkadiusz Zaremba, dyrektor zarządzający Otmoto Klik.
Aby sprawdzić, jak obniżka oprocentowania wpłynęła na koszt leasingu nowego auta, analitycy Carsmile obliczyli miesięczną ratę dla dwóch pojazdów: jednego o cenie zakupu 150 tys. zł netto, co jest poziomem zbliżonym do obecnej średniej rynkowej i drugiego o wartości 250 tys. zł netto. Przyjęli, że wkład własny wynosi 10%, a wykup 20%. Umowa zawierana jest na 5 lat. Ratę dla obecnej stopy WIBOR (5,81% – poziom z 14.09.23) porównano ze szczytową wartością, jaką WIBOR osiągnął pod koniec ub.r. (7,6%; listopad 2022).
Znaczący spadek raty
Z symulacji wynika, że rata leasingu dla tańszego auta skurczyła się w stosunku do listopada o 138 zł netto (170 zł brutto). Obniżkę tej skali dla podanych warunków umowy leasingowej mogą odczuć przykładowo osoby zainteresowane zakupem Audi Q3 (w wersji 35 TFSI mHEV sTronic) czy Volvo XC40 (wersja B3 core out). Rata za auto o wartość 250 tys. zł netto zmalała z kolei względem szczytu z listopada ub.r. o 230 zł netto (283 zł brutto). Może to dotyczyć przykładowo leasingu BMW 330i (w wersji M sport out) czy Mercedesa Vito w wersji 116 CDI L3.
Jeśli przyjmiemy kwotę rocznego ubezpieczenia OC dla tego typu samochodów na poziomie ok. 700 zł, czyli nieco ponad 58 zł miesięcznie, to okaże się, że obniżka raty z tytułu spadku WIBORu z nawiązką pokryje koszt tej polisy – wynika z symulacji Carsmile.
Rata za auto używane niższa o kilkadziesiąt złotych
Analitycy Otomoto Klik sprawdzili z kolei o ile zmniejszyła się rata kredytu na auto używane. Tutaj, z uwagi na niższą kwotę finansowania, obniżki stóp procentowych w mniejszym stopniu przekładają się na spadek raty, ale też widać już pewne korzyści z radyklanej decyzji RPP. Rata kredytu na kwotę 50 tys. zł spadła od szczytu WIBORu z listopada ub.r. o 49 zł brutto, a rata kredytu na kwotę 36 tys. zł (średnia wartość kredytu w serwisie Otomoto Klik) zmalała o 36 zł.
Przykład samochodu, którego zakup można sfinansować kredytem na kwotę 50 tys. zł jest Citroen C3 z 2021 roku (benzyna, przebieg 6 tys. km, manual). Auto kosztuje według ogłoszenia zamieszczonego w Otomoto Klik 69,9 tys. zł. Aby rata 4-letniego kredytu wyniosła ok.1460 zł konieczny jest wkład własny na poziome 19,9 tys. zł.
Inny przykład to Opel Crossland X z 2020 roku (przebieg 24,2 tys. zł, benzyna, manual). Jego cena wg Otomoto Klik wynosi 65,9 tys. zł. Aby miesięczna rata 4-letniego kredytu na kwotę 50 tys. zł wyniosła ok. 1460 zł, konieczne jest wniesienie wkładu własnego na poziomie 15,9 tys. zł.
Z kolei przykładem samochodu, jaki można sfinansować 4-letnim kredytem na kwotę 36 tys. zł jest Peugeot 208 z 2018 roku (99 tys. km przebiegu, benzyna, automat). Auto według danych Otmoto Klik kosztuje 59,5 tys. zł. Przy wkładzie własnym w kwocie 23,5 tys. zł, rata miesięczna za ten pojazd wyniesie ok. 1070 zł brutto.
Obniżka raty pokryje koszt OC
Tymczasem warto zauważyć, że obniżka miesięcznej raty o 49 zł wystarczy na sfinansowanie całości średniej policy OC. Według danych punkta.pl, uśredniony koszt takiej polisy w sierpniu wyniósł dla całego kraju 575 zł, co daje kwotę 48 zł miesięcznie – wskazują analitycy Otomoto Klik.
Kurs euro straszy. Lepiej się pospieszyć …
Niestety radość kupujących samochody, zwłaszcza te nowe, może okazać się chwilowa. Znacząca obniżka stóp procentowych ma bowiem swój negatywny efekt w postaci osłabienia kursu złotego. Po decyzji RPP kurs euro podskoczył do 4,69 zł z poziomu 4,46 zł notowanego pod koniec sierpnia, czyli o ponad 5%, by następnie obniżyć się 4,64 zł. – Im słabszy złoty, a silniejsze euro, tym droższe stają samochody importowane do Polski. Nawet jeśli nie przełoży się to wprost na cenniki w złotych, z pewnością ograniczy obserwowane obecnie rabaty na rynku nowych aut, bo dla importera koszt zakupu auta jest teraz wyższy – zauważa Michał Knitter, wiceprezes Carsmile. Zwraca też uwagę na inny efekt osłabienia złotego, jakim jest potencjalne zwiększenie tzw. reeksportu nowych samochodów z Polski, ponieważ dla odbiorów ze strefy euro auta zakupione w naszym kraju stają się atrakcyjne cenowo przy słabszym złotym.
Katarzyna Siwek, Carsmile.pl