Dla seniora stabilność banku ważniejsza od wysokości opłat i prowizji

Stabilność finansowa, polski kapitał, własne doświadczenia oraz pomocni pracownicy oddziału – to najwyżej cenione cechy banku wśród osób powyżej 55 roku życia. Zdecydowana większość takich osób jest zadowolona ze swojego banku, jest z nim związana ponad 10 lat i jest to jedyny bank w którym posiada konto – wynika z najnowszego badania Instytutu Badania Opinii Homo Homini.


PKO Bank Polski oraz Bank PEKAO S.A. to instytucje, w których swoje rachunki posiada blisko połowa Polaków powyżej 55 roku życia i wykorzystuje je jako swoje główne konto (odpowiednio 27 i 20 proc.), kolejne miejsce zajmują banki spółdzielcze (11 proc.) oraz Bank Zachodni WBK (6 proc.). Pierwszą piątkę zamyka ING Bank Śląski (5 proc. wskazań). 55 proc. badanych seniorów jest zadowolona z usług swojego banku, kolejne 38 proc. deklaruje, że jest raczej zadowolona. Zaledwie 5 proc. badanych deklarowało rozczarowanie swoim bankiem. Blisko badanych ma konto w swoim głównym banku od ponad 10 lat, a tylko co trzeci korzysta z usług jeszcze innego banku. – Osoby starsze wybierają instytucję finansową raz i zostają z nią na długo – mówi Marcin Duma, prezes Instytutu Badania Opinii Homo Homini. – Cenią sobie przede wszystkim stabilność banku – była to ocena najczęściej wskazywana przez badanych. Ta cech jest dla nich ważniejsza niż wysokość opłat i prowizji czy oprocentowanie lokat– dodaje.

Poza stabilnością finansową (która uzyskała średnią ocenę 4,53 na pięciostopniowej skali) dla osób starszych ważne jest to, że instytucja z którą się związali to bank z polskim kapitałem (średnia 4,32), a także pomocna obsługa w oddziale, który musi znajdować się blisko miejsca zamieszkania (średnia ocen dla tego wskazania to 4,26 w pięciostopniowej skali). Najmniej istotna okazuje się dostępność produktów inwestycyjnych (2,66) oraz dostęp do bankowości mobilnej (2,67). Co ciekawe, niezbyt wysoko osoby powyżej 55 roku życia cenią sobie wizerunek banku w mediach (średnia ocen 3,55 oraz opinie o nim wśród znajomych (również 3,55). Dużo ważniejsza jest dla nich ich własna opinia i doświadczenia z danym bankiem (średnia ocen 4,24).

– Wizyta w oddziale oraz telefon na infolinię to podstawowe kanały kontaktu seniorów z bankiem, o wiele rzadziej wybierają oni załatwianie spraw przez bankowość internetową, najmniej chętnie wskazują bankowość mobilną – mówi Marcin Dumaw ciągu ostatnich 6 miesięcy aż 70 proc. badanych odwiedziło placówkę banku, 30 proc. zadzwoniło do banku, tylko 10 proc. korzystało z bankowości internetowej. Ponad dwie trzecie badanych bardzo dobrze oceniło swój osobisty kontakt z bankiem. – dodaje.

Seniorzy najczęściej korzystają z debetowych kart płatniczych (46 proc. badanych użyło kart przynajmniej raz w ciągu ostatnich 6 miesięcy), na drugim miejscu wskazali oni konto oszczędnościowe (42 proc.), a następnie lokatę (30 proc.). Tylko 17 proc. użyło karty kredytowej, a 11 proc. zaciągnęło kredyt. Z produktów inwestycyjnych korzystało zaledwie 3 proc. badanych.

58 proc. osób powyżej 55 roku życia nie zmieniłoby swojego obecnego banku. Jeśli jednak myśleliby o takiej zmianie, ich wybór najczęściej padał na PKO Bank Polski (7 proc.) oraz banki spółdzielcze (5 proc.).

Pełna prezentacja wyników badania dostępna na SlideShare:

http://www.slideshare.net/InstytutHomoHomini/bankowo-wrd-seniorw 

Metodologia badania:

Badanie przeprowadzono w dniach 9 – 15 stycznia 2015 r. na próbie losowo-kwotowej stanowiącej liczebną reprezentację cech demograficznych dla mieszkańców Polski powyżej 55 roku życia z zachowaniem rozkładów terytorialnych. Wielkość próby: n 916, błąd oszacowania 3 proc. Badanie zrealizowano metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).