Zgodnie z nową strategią, DnB NORD ma być jednym z głównych graczy na rynku klientów korporacyjnych w Polsce. Plan finansowy banku zakłada dalszy wzrost jego kapitałów i sumy bilansowej – Bank podwyższy swój kapitał jeszcze w tym roku. W przyszłym – wprowadzi na rynek markę DNB i będzie ją pozycjonował jako ekspercką na rynku bankowości korporacyjnej.
Bank oprze swój rozwój na współpracy z dużymi firmami. Bardziej niż dotychczas zamierza wykorzystywać synergie wynikające ze współpracy z Grupą DNB, która obsługuje firmy w 19 krajach. Klientami strategicznymi polskiego banku będą globalni klienci Grupy, przedsiębiorstwa skandynawskie, sektor publiczny oraz duże polskie przedsiębiorstwa reprezentujące branże o dużym potencjale rozwojowym, w obsłudze których Grupa DNB posiada szerokie doświadczenie i kompetencje.
W kolejnych latach Bank DnB NORD Polska skoncentruje się na zwiększaniu zakresu współpracy z aktualnymi klientami, a jednocześnie będzie aktywnie pozyskiwał nowych klientów korporacyjnych.
– Rynek dużych przedsiębiorstw w Polsce wykazał się największą odpornością na kryzys. Jestem przekonany, że w tym segmencie jest miejsce na rozwój dla specjalistycznego banku korporacyjnego – mówi Artur Tomaszewski, prezes zarządu Banku DnB NORD Polska. Ufam, że w tych ciągle niepewnych czasach, nie tylko skandynawskie czy niemieckie firmy, ale także polskie przedsiębiorstwa będą zainteresowane współpracą ze stabilnym partnerem biznesowym wspieranym przez dużą norweską Grupę DNB – dodaje.
Podobnie jak do tej pory, rozwój współpracy z klientami korporacyjnymi bank będzie opierał na trzech głównych obszarach produktowych: bankowości transakcyjnej, produktach skarbowych oraz szeroko rozumianym finansowaniu.
– Wyposażeni przez właściciela w kapitał i finansowanie, z apetytem na wzrost biznesu, spodziewamy się realizować więcej dużych transakcji kredytowych w drugiej połowie roku i w latach kolejnych – deklaruje Artur Tomaszewski.
W ramach finansowania strukturalnego bank zamierza w większym niż dotychczas stopniu wykorzystać m.in. swoje doświadczenie w finansowaniu inwestycji w odnawialne źródła energii. Istotnym źródłem generowania przychodów w linii bankowości korporacyjnej będą produkty zabezpieczające ryzyko zmiany kursów walutowych i ryzyko zmiany stóp procentowych.
Bank utrzyma swoją obecność regionalną, obsługując klientów tak jak do tej pory, poprzez Centra Bankowości Korporacyjnej ulokowane w największych miastach w Polsce. W kolejnych latach Bank zaproponuje klientom korporacyjnym nową bankowość internetową, nowy system dealerski, a także nowy system przetwarzania płatności.
Zmiana profilu działalności Banku DnB NORD z uniwersalnego na korporacyjny oznacza jednocześnie, że celem jego strategii na lata 2012 – 2015 będzie dostosowanie zyskowności banku, po kilkunastu miesiącach okresu przygotowawczego, do nowego modelu biznesowego. Dlatego w najbliższej perspektywie Bank utrzyma działalność w pozostałych segmentach – bankowości detalicznej, obsłudze MŚP oraz wspólnot mieszkaniowych, nie będzie jednak aktywnie pozyskiwał nowych klientów, koncentrując się na obsłudze istniejącego portfela.
Konsekwencją wdrożenia zmienionej strategii będą działania restrukturyzacyjne, w tym zmniejszenie liczby oddziałów. Aktualnie bank pracuje również nad planem operacyjnym, w oparciu o który zreorganizuje zatrudnienie.
Bank czeka też rebranding – już w połowie 2013 roku chciałby on oferować swoje rozwiązania pod marką DNB, pod którą działa jego akcjonariusz.
Wyniki bankowości korporacyjnej
W ciągu ostatnich dwóch lat linia bankowości korporacyjnej Banku DNB NORD Polska wykazuje stały trend wzrostowy. Do osiągniętego wzrostu przychodów w 2011 roku przyczyniły się m.in. wyższe o ponad 510 mln zł wolumeny kredytów oraz o 20 proc. wyższe wyniki wygenerowane na produktach pozakredytowych.
Warto podkreślić, iż wzrost biznesu korporacyjnego w ubiegłym roku realizowany był przy utrzymaniu bazy kosztowej z roku 2010, co wpłynęło korzystnie na zmianę wskaźnika CIR (stosunek kosztów do przychodów), który spadł w roku 2011 do poziomu 31 proc.
Dalszy, zrównoważony rozwój tej linii biznesowej potwierdzają wyniki za pierwszy kwartał. Wobec analogicznego okresu roku ubiegłego przychody operacyjne są wyższe o 2 proc. Przy czym, na wyniku odsetkowym odnotowano wzrost o 7 proc., a przychody prowizyjne zwiększyły się o 10 proc. Dodatkowo baza depozytowa w stosunku do końca roku 2010 powiększyła się o ponad 800 mln zł. Na koniec marca 2012 roku linia bankowości korporacyjnej DnB NORD obsługiwała ok. 1100 klientów korporacyjnych.
Wyniki jednostkowe banku po pierwszym kwartale 2012 r.
Bank DnB NORD Polska zamknął pierwszy kwartał zyskiem netto w wysokości 17,4 mln zł, wypracowując tym samym ponad 17 proc. wynik wyższy w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Suma bilansowa Banku na koniec marca wyniosła 12,5 mld zł – prawie o 3 mld więcej niż rok wcześniej (wzrost o 29 proc. w porównaniu do I kw. 2011 roku).
W porównaniu z rokiem ubiegłym o 26 proc. zwiększyły się przychody z tytułu odsetek i prowizji (w sumie wyniosły 157,5 mln zł). Wzrost przychodów odsetkowych to efekt m.in. sprzedaży w 2011 ponad 2,5 mld zł kredytów hipotecznych denominowanych w EUR oraz przyrostu o ponad 0,5 mld zł wolumenów kredytowych w bankowości korporacyjnej.
W pierwszym kwartale wynik na działalności bankowej wyniósł 80,3 mln zł i był niższy niż w poprzednich okresach, z uwagi na niższe przychody z wymiany walutowej po zmianie polityki Banku w zakresie udzielania kredytów hipotecznych denominowanych w EUR.
DnB NORD stawia na korporacje
Zgodnie z nową strategią, DnB NORD ma być jednym z głównych graczy na rynku klientów korporacyjnych w Polsce.
Plan finansowy Banku zakłada dalszy wzrost jego kapitałów i sumy bilansowej – Bank podwyższy swój kapitał jeszcze w tym roku. W przyszłym – wprowadzi na rynek markę DNB i będzie ją pozycjonował jako ekspercką na rynku bankowości korporacyjnej.
Bank oprze swój rozwój na współpracy z dużymi firmami. Bardziej niż dotychczas zamierza wykorzystywać synergie wynikające ze współpracy z Grupą DNB, która obsługuje firmy w 19 krajach. Klientami strategicznymi polskiego banku będą globalni klienci Grupy, przedsiębiorstwa skandynawskie, sektor publiczny oraz duże polskie przedsiębiorstwa reprezentujące branże o dużym potencjale rozwojowym, w obsłudze których Grupa DNB posiada szerokie doświadczenie i kompetencje.
W kolejnych latach Bank DnB NORD Polska skoncentruje się na zwiększaniu zakresu współpracy z aktualnymi klientami, a jednocześnie będzie aktywnie pozyskiwał nowych klientów korporacyjnych.
– Rynek dużych przedsiębiorstw w Polsce wykazał się największą odpornością na kryzys. Jestem przekonany, że w tym segmencie jest miejsce na rozwój dla specjalistycznego banku korporacyjnego – mówi Artur Tomaszewski, prezes Zarządu Banku DnB NORD Polska. Ufam, że w tych ciągle niepewnych czasach, nie tylko skandynawskie czy niemieckie firmy, ale także polskie przedsiębiorstwa będą zainteresowane współpracą ze stabilnym partnerem biznesowym wspieranym przez dużą norweską Grupę DNB – dodaje.
Podobnie jak do tej pory, rozwój współpracy z klientami korporacyjnymi Bank będzie opierał na trzech głównych obszarach produktowych: bankowości transakcyjnej, produktach skarbowych oraz szeroko rozumianym finansowaniu.
– Wyposażeni przez właściciela w kapitał i finansowanie, z apetytem na wzrost biznesu, spodziewamy się realizować więcej dużych transakcji kredytowych w drugiej połowie roku i w latach kolejnych – deklaruje Artur Tomaszewski.
W ramach finansowania strukturalnego bank zamierza w większym niż dotychczas stopniu wykorzystać m.in. swoje doświadczenie w finansowaniu inwestycji w odnawialne źródła energii. Istotnym źródłem generowania przychodów w linii bankowości korporacyjnej będą produkty zabezpieczające ryzyko zmiany kursów walutowych i ryzyko zmiany stóp procentowych.
Bank utrzyma swoją obecność regionalną, obsługując klientów tak jak do tej pory, poprzez Centra Bankowości Korporacyjnej ulokowane w największych miastach w Polsce. W kolejnych latach Bank zaproponuje klientom korporacyjnym nową bankowość internetową, nowy system dealerski, a także nowy system przetwarzania płatności.
Zmiana profilu działalności Banku DnB NORD z uniwersalnego na korporacyjny oznacza jednocześnie, że celem jego strategii na lata 2012 – 2015 będzie dostosowanie zyskowności banku, po kilkunastu miesiącach okresu przygotowawczego, do nowego modelu biznesowego. Dlatego w najbliższej perspektywie Bank utrzyma działalność w pozostałych segmentach – bankowości detalicznej, obsłudze MŚP oraz wspólnot mieszkaniowych, nie będzie jednak aktywnie pozyskiwał nowych klientów, koncentrując się na obsłudze istniejącego portfela.
Konsekwencją wdrożenia zmienionej strategii będą działania restrukturyzacyjne, w tym zmniejszenie liczby oddziałów. Aktualnie Bank pracuje również nad planem operacyjnym, w oparciu o który zreorganizuje zatrudnienie.
Bank czeka też rebranding – już w połowie 2013 roku chciałby on oferować swoje rozwiązania pod marką DNB, pod którą działa jego akcjonariusz.
Wyniki bankowości korporacyjnej
W ciągu ostatnich dwóch lat linia bankowości korporacyjnej Banku DNB NORD Polska wykazuje stały trend wzrostowy. Do osiągniętego wzrostu przychodów w 2011 roku przyczyniły się m.in. wyższe o ponad 510 mln zł wolumeny kredytów oraz o 20 proc. wyższe wyniki wygenerowane na produktach pozakredytowych.
Warto podkreślić, iż wzrost biznesu korporacyjnego w ubiegłym roku realizowany był przy utrzymaniu bazy kosztowej z roku 2010, co wpłynęło korzystnie na zmianę wskaźnika CIR (stosunek kosztów do przychodów), który spadł w roku 2011 do poziomu 31 proc.
Dalszy, zrównoważony rozwój tej linii biznesowej potwierdzają wyniki za pierwszy kwartał. Wobec analogicznego okresu roku ubiegłego przychody operacyjne są wyższe o 2 proc. Przy czym, na wyniku odsetkowym odnotowano wzrost o 7 proc., a przychody prowizyjne zwiększyły się o 10 proc. Dodatkowo baza depozytowa w stosunku do końca roku 2010 powiększyła się o ponad 800 mln zł.
Na koniec marca 2012 roku linia bankowości korporacyjnej DnB NORD obsługiwała ok. 1100 klientów korporacyjnych.
Wyniki jednostkowe Banku po pierwszym kwartale 2012 r.
Bank DnB NORD Polska zamknął pierwszy kwartał zyskiem netto w wysokości 17,4 mln zł, wypracowując tym samym ponad 17 proc. wynik wyższy w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Suma bilansowa Banku na koniec marca wyniosła 12,5 mld zł – prawie o 3 mld więcej niż rok wcześniej (wzrost o 29 proc. w porównaniu do I kw. 2011 roku).
W porównaniu z rokiem ubiegłym o 26 proc. zwiększyły się przychody z tytułu odsetek i prowizji (w sumie wyniosły 157,5 mln zł). Wzrost przychodów odsetkowych to efekt m.in. sprzedaży w 2011 ponad 2,5 mld zł kredytów hipotecznych denominowanych w EUR oraz przyrostu o ponad 0,5 mld zł wolumenów kredytowych w bankowości korporacyjnej.
W pierwszym kwartale wynik na działalności bankowej wyniósł 80,3 mln zł i był niższy niż w poprzednich okresach, z uwagi na niższe przychody z wymiany walutowej po zmianie polityki Banku w zakresie udzielania kredytów hipotecznych denominowanych w EUR.
Informacje o Grupie DNB
Grupa DNB (www.dnb.no) jest największym bankiem w Norwegii (aktualnie obsługuje 2,1 mln klientów indywidulanych i 220 tys. firm). Jest też jednym z nielicznych banków europejskich, które wykazywały zysk netto w trakcie wszystkich kwartałów kryzysu finansowego. W tym czasie DNB stał się drugim największym bankiem w Skandynawii i 20-tym w Europie pod względem kapitalizacji rynkowej.
DNB działa w 19 krajach na całym świecie i jest największym bankiem finansującym żeglugę morską oraz czołowym graczem w finansowaniu sektora energetycznego. Grupa posiada swoje przedstawicielstwa w najważniejszych centrach finansowych świata (np. w Londynie, Nowym Jorku czy Singapurze), a jej akcje notowane są na giełdach w Oslo i Londynie.
Na koniec pierwszego kwartału suma bilansowa Grupy DNB wyniosła ponad 311 mld euro; zysk netto osiągnął poziom 231 mln euro.
Kontakt dla mediów:
Katarzyna Żądło
rzecznik prasowy
Tel. 0 – 661 601 402
Email: Katarzyna.Zadlo@dnbnord.pl
Źródło: DnB Nord