DNB: Przedsiębiorcy widzą szanse, rosną wyniki banku

DNB Bank Polska osiąga dobre wyniki finansowe i rozwija działalność w segmencie bankowości korporacyjnej. Miniony rok bank zamknął zyskiem brutto na poziomie 57,25 mln zł.


Jak pokazuje sondaż przeprowadzony przez DNB w lutym – choć duże przedsiębiorstwa dostrzegają ryzyka związane z sytuacją geopolityczną czy kursem walut, to jednak chcą inwestować, zwiększać zatrudnienie, myślą też o ekspansji zagranicznej.


DNB Bank Polska zakończył 2014 r. zyskiem brutto w wysokości 57,25 mln zł, co daje zysk netto na poziomie 43,05 mln zł. Przychody banku z tytułu odsetek wyniosły na koniec ubiegłego roku 266,71 mln zł, a przychody z tytułu prowizji 40,33 mln zł. Wynik z działalności bankowej to 206,37 mln zł, a suma bilansowa banku wyniosła 9,75 mld zł.

W minionym roku bank konsekwentnie redukował swoją bazę kosztową, co przełożyło się na odpowiednio niższy wskaźnik kosztów do dochodów – na koniec roku wskaźnik C/I wyniósł 65,13% (na koniec 2013 roku C/I kształtował się na poziomie 78,38%).

Odpowiedni poziom wypłacalności, potwierdzony wskaźnikiem w wysokości 14,61%, gwarantuje bankowi 1 371,67 mln zł kapitałów własnych. Pożądany poziom płynności zapewnia baza depozytów na poziomie 3 536,52 mln zł (saldo depozytów na koniec 2014 r.). Z kolei saldo kredytów na koniec grudnia osiągnęło poziom 8 175,21 mln zł.

Dobre wyniki finansowe DNB to rezultat sukcesywnie rozwijanej działalności w obszarze bankowości korporacyjnej – obsłudze dużych firm, w tym aktywnej polityki kredytowej. Zgodnie z deklaracjami, w minionym roku bank udzielił 1,5 mld zł nowego finansowania (głównie duże transakcje przekraczające 100 mln zł). Bank zapewnia też klientom produkty bankowości transakcyjnej, a także produkty skarbowe – transakcje walutowe czy instrumenty zabezpieczające ryzyko zmian kursów walutowych, stóp procentowych czy ryzyko zmian cen surowców.

– Sondaż, który przeprowadziliśmy wśród klientów w lutym wskazuje, że przedstawiciele dużych przedsiębiorstw mają świadomość ryzyk, z którymi będziemy mieli do czynienia w bieżącym roku – takich jak niestabilna sytuacja polityczna, zawirowania w strefie euro czy wahania kursów walut. Z drugiej strony – deklarują chęć zwiększania inwestycji i zatrudnienia; wiele z nich dostrzega w obecnej sytuacji szanse, myśli o ekspansji zagranicznej. Jako bank finansujący firmy z zadowoleniem przyjmujemy takie nastroje i deklaracje -powiedział Artur Tomaszewski, Prezes Zarządu DNB Bank Polska.

– Wnioski, jakie płyną z raportu opublikowanego w lutym przez nasz bank wspólnie z Deloitte wskazują, że najlepiej rokującymi branżami pod kątem wzrostu przychodów będą w tym roku sektor ochrony zdrowia, branża motoryzacyjna – przede wszystkim producenci części, przemysł spożywczy (pomimo słabej koniunktury na Wschodzie). Na niezmienionym w stosunku do roku 2014 poziomie pozostać powinny przychody branży telekomunikacyjnej i informatycznej oraz handlu -dodaje A. Tomaszewski.

DNB – po sprzedaży w 2013 roku części detalicznej i przeprowadzeniu restrukturyzacji – rozwija bankowość korporacyjną. W centrum zainteresowania Banku są firmy o rocznych obrotach na poziomie co najmniej 200 mln zł – z wybranych branż, takich jak energetyka, w tym odnawialne źródła energii, handel hurtowy i detaliczny, TMT (telekomunikacja, media, technologie), motoryzacja, opakowania, produkcja żywności, usługi. W tej chwili bank obsługuje około 200 takich firm. DNB specjalizuje się ponadto w obsłudze sektora publicznego (jednostki samorządu terytorialnego, szpitale publiczne) – przeprowadził dotąd m.in. ponad 270 programów emisji obligacji komunalnych, a jego obecna ekspozycja na ten sektor to 800 mln zł.

– W 2015 roku będziemy konsekwentnie pozyskiwać nowychklientów strategicznych, jak i utrzymywać odpowiedni wolumen kredytów. Istotny będzie także dalszy rozwój produktów rozliczeniowych pozwalający na zwiększenie przychodów prowizyjnych, zwiększenie bazy depozytowej oraz lepsze wykorzystanie kapitałów własnych. Niezmiennie, naszym celem jest integracja z grupą DNB, poprzez co rozumiemy: pogłębienie relacji z klientami grupowymi, wykorzystywanie istniejących rozwiązań Grupy w obszarze produktowym, jeszcze lepsze wykorzystanie eksperckiej wiedzy branżowej- podsumowuje A. Tomaszewski.

// ‚+’'+e+''+''); // ]]>katarzyna.zadlo at dnb dot pl