Dochodzenie odszkodowania coraz częściej zostawiamy pośrednikom

Podniesiony przez Gazetę Wyborczą temat funkcjonowania kancelarii odszkodowawczych spowodował, że głos w sprawie zabrało również Biuro Rzecznika Ubezpieczonych.

Kancelarie mają coraz więcej pracy

Pracownicy Biura przyznają, że lista spraw kierowanych do Rzecznika poprzez pełnomocników w postępowaniach likwidacyjnych systematycznie wzrasta. Polacy najczęściej korzystają z pomocy wyspecjalizowanych biur w zakresie odszkodowań z ubezpieczenia  OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

Jeszcze w 2004 roku do Rzecznika Ubezpieczonych trafiły zaledwie 344 sprawy, w kolejnych latach przybywało jednak na polskim rynku kancelarii odszkodowawczych, a Polacy korzystali z nich coraz częściej. W efekcie, ubiegły rok zamknął się stanem 2032 spraw zgłoszonych do Rzecznika przez pełnomocników osób ubezpieczonych.

„Orientacyjne dane wskazują, że obecnie pośrednicy w dochodzeniu roszczeń ubezpieczeniowych (z wyłączeniem kancelarii adwokackich i radcowskich) obsługują ponad 40% szkód osobowych, co pozycjonuje je w ścisłym gronie graczy rynkowych”, czytamy w publikacji Biura Rzecznika Ubezpieczonych.

Jest wypadek, jest sprawa

Czym najczęściej parają się” firmy odszkodowawcze”?

Prowadzą sprawy dotyczące głównie:

– zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę w sytuacji, gdy poszkodowany doznał uszkodzenia ciała lub rozstroju organizmu,

– zwrotu wszelkich kosztów związanych z wypadkiem,

– odszkodowania oraz zwrotu kosztów pogrzebu dla najbliższych członków rodziny osoby zmarłej w wyniku wypadku oraz

– przyznawanych świadczeń rentowych.

Czas na zmiany

Podmioty te nie posiadają jednoznacznie określonych podstaw prawnych do świadczenia pomocy prawnej obywatelom, tak jak przedstawiciele korporacji prawniczych tj. adwokaci, radcy prawni czy też w zakresie obsługi ubezpieczeń, brokerzy. Są to bowiem wyspecjalizowane kancelarie, firmy świadczące usługi w dochodzeniu roszczeń odszkodowawczych/ubezpieczeniowych działające w oparciu o system wynagrodzenia w postaci udziału procentowego w uzyskanym odszkodowaniu/świadczeniu.

Rzecznik postuluje, by w obliczu tak wielu spraw prowadzonych z udziałem kancelarii odszkodowawczych, uregulować zasady ich funkcjonowania.

„Słusznym postulatem wydaje się wprowadzenie w tym obszarze ścisłego nadzoru ze strony Państwa. W naszej ocenie należałoby rozważyć powierzenie nadzoru nad kancelariami Komisji Nadzoru Finansowego, Ministerstwu Sprawiedliwości lub Finansów, które weryfikowałyby przygotowanie i rękojmię prowadzenia tego typu działalności”, czytamy na stronie internetowej Rzecznika.

Rzecznik rozważa również, czy nie byłoby zasadnym ograniczenie maksymalnego pułapu wynagrodzeń przyznawanych kancelariom za wykonaną pracę. Dziś prowizje sięgają nawet 40% odszkodowania.

„Patrząc na brak profesjonalizmu po stronie niektórych kancelarii słusznym wydaje się również wprowadzenie systemu weryfikacji umiejętności osób, które prowadzą czy też zamierzają prowadzić tego typu działalność, podobnie jak to ma miejsce przy innych korporacjach prawniczych, czy środowisku brokerów. Oczywiście oceną wiedzy takich osób powinni zajmować się eksperci z obszaru prawa cywilnego szczególnie odszkodowawczego i ubezpieczeniowego, w którym działają kancelarie. Mogli by to być przedstawiciele Ministra Sprawiedliwości, Ministra Finansów, Komisji Nadzoru Ubezpieczeniowego, Rzecznika Ubezpieczonych, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, środowiska sędziowskiego, korporacji prawniczych i brokerów, którzy posiadają zarówno bogatą wiedzę jak i doświadczenie w obsłudze i realizacji roszczeń odszkodowawczych.”

Inicjatywy Rzecznika

„Rzecznik Ubezpieczonych wystąpił do Ministra Finansów, z wnioskiem o rozważenie możliwości ujęcia w ramy prawne działalności pełnomocników i podmiotów specjalizujących się w dochodzeniu roszczeń od zakładów ubezpieczeń. Z informacji uzyskanych przez Rzecznika wynika, iż resort finansów podjął już prace legislacyjne we wskazywanym obszarze.

Rzecznik wystąpił  również do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z zawiadomieniem o podejrzeniu stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów poprzez stosowanie niedozwolonych wzorców umownych przez niektóre spośród wskazanych przedsiębiorców, w tym m.in.. rażące uprzywilejowanie przedsiębiorcy czy też rażąco wygórowane wynagrodzenie za świadczone usługi. Rzecznik Ubezpieczonych w tej sprawie otrzymał już odpowiedź UOKiK, w której zawarte jest potwierdzenie zasadności wnoszonych zarzutów wraz z informacją o podjęciu działań wobec wskazanych w zawiadomieniu przedsiębiorców.”

/mw

Więcej informacji na temat ubezpieczeń w Dziale Ubezpieczenia Portalu Bankier.pl

Źródło: