Dorota Szostek-Rustecka, Fundacja Citi Handlowy im. L. Kronenberga: Pandemia to test elastyczności także w działaniach CSR

Citi Handlowy zdobył statuetkę Złotego Bankiera w kategorii „Bank wrażliwy społecznie” za działania prowadzone m.in. w ramach kampanii #CisiBohaterowie. O tym, z jakimi wyzwaniami musieli mierzyć się wolontariusze oraz jak prowadzi się działania CSR w pandemii opowiada Dorota Szostek-Rustecka prezes zarządu Fundacji Citi Handlowy im. L. Kronenberga.

Poznaj finalistów konkursu Złoty Bankier 2021 >>

Wojciech Boczoń, PRNews.pl: Czy w pandemii łatwiej jest prowadzić działania CSR?

Dorota Szostek-Rustecka, fot. Citi Handlowy

Dorota Szostek-Rustecka prezes zarządu Fundacji Citi Handlowy im. L. Kronenberga: Pandemia to test Twojej elastyczności – jak szybko jesteś w stanie zmienić kierunek CSRowych działań, by dostosować go do piętrzących się wyzwań społecznych i jak szybko zdołasz uruchomić działania, które na te wyzwania odpowiedzą. Z drugiej strony to egzamin dla Twoich relacji z partnerami społecznymi. Pojawiają się nowe problemy społeczne oraz nowe grupy, dotknięte przez skutki pandemii. Często takie, z którymi wcześniej nie mieliśmy w obszarze CSR do czynienia, w naszym przypadku to choćby służba zdrowia. Nieocenionymi są wówczas partnerzy, którzy pomagają nam zhierarchizować potrzeby i tworzyć takie działania, które precyzyjnie na nie odpowiadają. W naszym przypadku sieć tych partnerów jest bardzo bogata. To 25 lat działania Fundacji bankowej, ale także ponad 4000 wolontariuszy, spośród których każdy związany był z jakąś placówką, organizacją.

Jakie były największe wyzwania?

W naszym przypadku CSR ściśle wiąże się z zaangażowaniem pracowników Citi w Polsce. To oni są siłą napędową naszych działań. Pandemia postawiła, więc przed nami ogromne wyzwanie – jak zaangażować i włączyć pracowników w nasze działania, jeśli większość pracuje zdalnie! Praca z domu to dla wielu duże obciążenie, stad znalezienie czasu na pomoc innym zasługuje na ogromny szacunek. Tym bardziej jesteśmy dumni, ze w nasze działania interwencyjne związane z COVID-19 zaangażowało się ponad 2000 wolontariuszy. To oni szyli maseczki, pracowali nad logistyką rozwożenia posiłków dla służb ratowniczych, uczestniczyli w zbiórkach pieniędzy, przygotowywali paczki dla DPSów.

Na jakich działaniach CSR obecnie skupia się bank?

Wspieramy młodych przedsiębiorców – to od kilku lat inwestujemy około 1 mln USD rocznie w programy społeczne realizowane przez polskie organizacje pozarządowe. Każda z tych organizacji adresuje potrzeby konkretnych grup społecznych, które w pandemii szczególnie ucierpiały. Są to migranci, którzy chcą założyć przedsiębiorstwo społeczne w Polsce; kobiety zainteresowane budowaniem własnej firmy; kobiety – pracownice naukowe, które chcą skomercjalizować swoje pomysły technologiczne i młodzi ludzie, studenci, którzy założyli lub też już rozwijają swoje przedsiębiorstwo. Drugim obszarem pozostają działania interwencyjne, które realizujemy w ramach naszego wolontariatu pracowniczego. Wspieramy realizację projektów społecznych zgłaszanych przez naszych pracowników. To oni najlepiej znają potrzeby swojej społeczności lokalnej. W zakresie edukacji – obok działań związanych z edukacją finansową, rozwijamy tez programy edukacji cyfrowej. W ubiegłym roku uruchomiliśmy projekt CyberMocna Szkoła, by pomóc nauczycielom w realizowaniu bezpiecznej i efektywnej edukacji zdalnej. To okazał się strzał w dziesiątkę. W niecałe 24 godziny zarejestrowało się 600 nauczycieli. W tym roku program ten rozwijamy – wprowadzamy ścieżkę dla zaawansowanych i początkujących, będziemy też uczyć jak przeprowadzać digital detox czy uodparniać młodych nie tylko na zagrożenia w sieci, ale też algorytmizację życia.