Dużo mniej w mediach o PR

Badanie przekazów o branży PR objęło 85 materiałów. 13 z nich dotyczyło marketingu politycznego, a 11 narzędzi PR. Pierwszy z tematów poruszany był w kontekście zakończonych wyborów, planów pracy nad wizerunkami partii politycznych oraz kształtowania wizerunku premiera Kazimierza Marcinkiewicza. Natomiast drugi – w kontekście wyboru i wykorzystania przez firmy odpowiednich narzędzi PR. Większość przekazów o branży, 63%, była neutralna. Odnotowano dużą ilość publikacji o wydźwięku pozytywnym – 32%, a tylko 5% materiałów negatywnych. Najwięcej przekazów o pozytywnym wydźwięku pojawiło się w kontekście narzędzi PR i PR-u Polski. Na zmniejszenie ogólnej liczby publikacji dotyczących branży PR wpłynęło zakończenie kampanii wyborczej, która przynosiła liczne publikacje z dziedziny marketingu politycznego i kreacji wizerunku.

Wykres 1

Najwięcej informacji o PR publikowały media o profilu informacyjnym (76%) oraz poświęcone tematyce biznesowej (7%). Wśród mediów najczęściej poruszających tę tematykę na pierwszym miejscu znajduje się Puls Biznesu z 9 publikacjami i ex equo Rzeczpospolita i Gazeta Prawna, które opublikowały po 7 artykułów.

Znacznie spadła liczba informacji pojawiających się w mediach innych niż prasa – tylko 7 informacji pochodzi ze stacji radiowych (dla porównania w październiku były to 34 przekazy), zaś 9 z telewizji (w poprzednim miesiącu było to 31 materiałów).

W badaniu publikacji cytujących lub wzmiankujących osoby i firmy w kontekście PR uwzględniono 67 przekazów. Część tych materiałów nie jest w całości poświęcona public relations, dlatego ich liczba jest inna niż suma publikacji dotyczących branży PR. Wśród osób najczęściej wzmiankowanych pierwsze pozycje zajęli: Konrad Ciesiołkiewicz (4 przekazy) i Andrzej Długosz (3 przekazy). Wśród najczęściej cytowanych/wzmiankowanych w kontekście PR firm, organizacji i instytucji liderem okazał się ZFPR, pojawiający się najczęściej w materiałach dotyczących PR Forum. Natomiast w przypadku agencji PR, pierwsze miejsce zajęły TBWA\PR i Cross Media wzmiankowana w kontekście sprawy Andrzeja Długosza (tabele 1, 2 i 3).

Tabela 1. Najczęściej cytowane / wzmiankowane osoby w kontekście PR

Cytowana/wzmiankowana osoba

Liczba publikacji

Konrad Ciesiołkiewicz

4

Andrzej Długosz

3

Adam Łaszyn

2

Janusz Malinowski

2

Małgorzata Molęda-Zdziech

2

Paweł Sanowski

2

Tabela 2. Najczęściej wzmiankowane w kontekście PR firmy, organizacje, instytucje

Cytowana/wzmiankowana organizacja

Liczba publikacji

ZFPR

3

Akademia Rozwoju Filantropii

2

Instytut Monitorowania Mediów

2

PSPR

2

SGH

2

Stroer

2

Uniwersytet Warszawski

2

Tabela 3. Najczęściej wzmiankowane agencje PR

Cytowana/wzmiankowana firma, instytucja, organizacja

Liczba publikacji

Cross Media

4

TBWA\PR

4

ArtLOOK PR

2