Badanie przekazów o branży PR objęło 85 materiałów. 13 z nich dotyczyło marketingu politycznego, a 11 narzędzi PR. Pierwszy z tematów poruszany był w kontekście zakończonych wyborów, planów pracy nad wizerunkami partii politycznych oraz kształtowania wizerunku premiera Kazimierza Marcinkiewicza. Natomiast drugi – w kontekście wyboru i wykorzystania przez firmy odpowiednich narzędzi PR. Większość przekazów o branży, 63%, była neutralna. Odnotowano dużą ilość publikacji o wydźwięku pozytywnym – 32%, a tylko 5% materiałów negatywnych. Najwięcej przekazów o pozytywnym wydźwięku pojawiło się w kontekście narzędzi PR i PR-u Polski. Na zmniejszenie ogólnej liczby publikacji dotyczących branży PR wpłynęło zakończenie kampanii wyborczej, która przynosiła liczne publikacje z dziedziny marketingu politycznego i kreacji wizerunku.
Wykres 1

Najwięcej informacji o PR publikowały media o profilu informacyjnym (76%) oraz poświęcone tematyce biznesowej (7%). Wśród mediów najczęściej poruszających tę tematykę na pierwszym miejscu znajduje się Puls Biznesu z 9 publikacjami i ex equo Rzeczpospolita i Gazeta Prawna, które opublikowały po 7 artykułów.
Znacznie spadła liczba informacji pojawiających się w mediach innych niż prasa – tylko 7 informacji pochodzi ze stacji radiowych (dla porównania w październiku były to 34 przekazy), zaś 9 z telewizji (w poprzednim miesiącu było to 31 materiałów).
W badaniu publikacji cytujących lub wzmiankujących osoby i firmy w kontekście PR uwzględniono 67 przekazów. Część tych materiałów nie jest w całości poświęcona public relations, dlatego ich liczba jest inna niż suma publikacji dotyczących branży PR. Wśród osób najczęściej wzmiankowanych pierwsze pozycje zajęli: Konrad Ciesiołkiewicz (4 przekazy) i Andrzej Długosz (3 przekazy). Wśród najczęściej cytowanych/wzmiankowanych w kontekście PR firm, organizacji i instytucji liderem okazał się ZFPR, pojawiający się najczęściej w materiałach dotyczących PR Forum. Natomiast w przypadku agencji PR, pierwsze miejsce zajęły TBWA\PR i Cross Media wzmiankowana w kontekście sprawy Andrzeja Długosza (tabele 1, 2 i 3).
Tabela 1. Najczęściej cytowane / wzmiankowane osoby w kontekście PR
|
Cytowana/wzmiankowana osoba |
Liczba publikacji |
|
Konrad Ciesiołkiewicz |
4 |
|
Andrzej Długosz |
3 |
|
Adam Łaszyn |
2 |
|
Janusz Malinowski |
2 |
|
Małgorzata Molęda-Zdziech |
2 |
|
Paweł Sanowski |
2 |
Tabela 2. Najczęściej wzmiankowane w kontekście PR firmy, organizacje, instytucje
|
Cytowana/wzmiankowana organizacja |
Liczba publikacji |
|
ZFPR |
3 |
|
Akademia Rozwoju Filantropii |
2 |
|
Instytut Monitorowania Mediów |
2 |
|
PSPR |
2 |
|
SGH |
2 |
|
Stroer |
2 |
|
Uniwersytet Warszawski |
2 |
Tabela 3. Najczęściej wzmiankowane agencje PR
|
Cytowana/wzmiankowana firma, instytucja, organizacja |
Liczba publikacji |
|
Cross Media |
4 |
|
TBWA\PR |
4 |
|
ArtLOOK PR |
2 |
