Dwa razy więcej inwestycji i wzrost w hipotekach

Związek Firm Doradztwa Finansowego (ZFDF) prezentuje wyniki sprzedaży zrealizowane w pierwszym kwartale tego roku przez firmy zrzeszone w organizacji.

Wartość kredytów hipotecznych udzielonych za pośrednictwem ZFDF wyniosła ponad 2,74 mld PLN. Równie imponujący wynik osiągnęli doradcy w sektorze produktów inwestycyjnych. Tutaj wartość sprzedanych produktów inwestycyjnych wyniosła prawie 2 mld PLN, co w porównaniu z zeszłym rokiem oznacza prawie dwukrotny wzrost.

Przedstawione dane potwierdzają ożywienie na rynku kredytów hipotecznych. Niewątpliwie wartości osiągnięte przez firmy doradztwa finansowego skupione w ZFDF to skutek łagodniejszej polityki kredytowej banków w stosunku do poprzedniego, dotkniętego recesją roku. Osiągnięty wynik jest lepszy w stosunku do I kwartału 2009 roku, kiedy to wartość sprzedanych kredytów hipotecznych wyniosła 2,498 mld PLN.

Krzysztof Barembruch, prezes ZFDF i wiceprezes AZ FinansePrezentowane wyniki sprzedażowe z I kw. br. jednoznacznie wskazują, iż firmy zrzeszone w ZFDF skutecznie radzą sobie w zmiennym otoczeniu i konsekwentnie zwiększają swój udział w rynku, zwłaszcza  w zakresie kredytów hipotecznych. Aktualnie można szacować ich udział na ok. 25% rynku.  Nieco niższe wyniki I kw. w stosunku do ostatniego kw. 2009 (wartość sprzedanych kredytów hipotecznych w IV kw. 2009 r. wyniosła 3050,06 mln PLN) należy jednoznacznie wiązać z wyjątkowo srogą zimą, która zahamowała popyt. Wiele wskazuje na to, iż także w zakresie pozostałych produktów to będzie dobry rok dla większości firm doradztwa finansowego.

Adrian Jarosz, wiceprezes ZFDF, prezes Open FinanceSektor doradztwa finansowego w dużej mierze dobrze poradził sobie z kryzysem i stabilnie wkroczył w 2010 rok. Jakość oferty oraz poziom profesjonalizmu doradców zdecydowały o tym, że niektóre firmy dynamicznie się rozwijały, inne natomiast walczyły o przetrwanie na rynku. Najskuteczniejsi gracze pokazali, że w każdych czasach można robić biznes.

Katarzyna Dmowska, Związek Firm Doradztwa Finansowego, wiceprezes Zarządu Doradcy24 – W I kwartale 2010 roku dało się zauważyć coraz więcej nowych ofert kredytów hipotecznych; wzrosło LTV – powróciły oferty do 110% wartości nieruchomości, kolejne banki wprowadziły oferty kredytów w walutach, ruszyły kampanie reklamowe w mediach. O walce cenowej póki co nie ma mowy, ale widać wyraźnie spadek marż oraz obniżanie prowizji, wprowadzanie atrakcyjniejszych ofert uzależnionych od zakupionych przez klienta pakietowanych  ubezpieczeń. W miarę uatrakcyjniania ofert rosła ilość wniosków wpływających do banków, co z kolei spowodowało wydłużenie procesów kredytowych. Ma to niestety negatywne przełożenie na relacje z klientami. Banki nie odbudowały jeszcze kadry po kryzysie (w ubiegłym roku kadry hipoteczne w większości banków zostały mocno uszczuplone) stąd opóźnienia w uzyskiwaniu decyzji kredytowych oraz przesunięcia przychodów pośredników.

Tabela 1. Wartość sprzedaży kredytów hipotecznych członków Związku Firm Doradztwa Finansowego w I kwartale 2010 roku (w mln PLN).

Wartość wypłaconych KREDYTÓW HIPOTECZNYCH w I kwartale 2010 roku (w mln PLN)

Lp.

Nazwa firmy

I kw. 2010 r.

1.

Open Finance

1 572,00

2.

DK Notus

392,29

3.

Expander

370,40

4.

Doradcy24

140,00

5.

Money Expert

112,00

6.

Grupa AZ Finanse (AZ Finance + Golgenegg)

72,50

7.

Credit House

39,27

8.

Gold Finance

39,13

9.

Real Finance

3,80

Razem:

2 741,39

Źródło: Związek Firm Doradztwa Finansowego

Na rynku produktów inwestycyjnych również widać poruszenie. Wygenerowane prawie 2 mld PLN, to znaczący wzrost w stosunku do pierwszego kwartału ubiegłego roku, kiedy to doradcy osiągnęli sprzedaż na poziomie 1,025 mld PLN.

Rynek firm doradztwa finansowego w Polsce jest już mocno nasycony, a konkurencja na nim jest duża. Ciągle jednak obserwujemy wzrost zainteresowania tego typu usługami w Polsce. Jak podkreśla Adrian Jarosz wiceprezes ZFDF i prezes Open Finanse – Wynika to z faktu, że ilość oferowanych przez banki czy fundusze inwestycyjne produktów jest coraz większa i klientom coraz trudniej jest znaleźć te najciekawsze. Sprawia to, że wiele firm doradczych poszerza też gamę swoich produktów, co pozwala im skierować ofertę do kolejnych grup klientów.

Tabela 2. Wartość produktów inwestycyjnych sprzedanych za pośrednictwem członków Związku Firm Doradztwa Finansowego w I kwartale 2010 roku (w mln PLN).

Wartość wypłaconych PRODUKTÓW INWESTYCYJNYCH w I kwartale 2010 roku (w mln PLN)

Lp.

Nazwa firmy

I kw. 2010 r.

1.

Open Finance

1 926,00

2.

Expander

29,50

3.

Wealth Solutions

11,00

4.

Grupa AZ Finanse (AZ Finance + Golgenegg)

10,20

5.

Real Finance

3,50

6.

Gold Finance

1,03

7.

Money Expert

1,00

8.

Doradcy24

0,40

Razem:

1 982,63

Źródło: Związek Firm Doradztwa Finansowego

Część firm zrzeszonych w ZFDF obok produktów hipotecznych i inwestycyjnych ma w swojej ofercie kredyty gotówkowe. Tutaj w pierwszym kwartale 2010 prym wiedzie Money Expert z wartością 7,2 mln PLN. Zaraz za nim uplasowały się firmy: Gold Finance – 5,18 mln PLN; Expander – 4,10 mln PLN; Doradcy 24 – 3,5 mln PLN; Real Finance – 1,1 mln PLN; Credit House – 0,1 mln PLN.

Źródło: Związek Firm Doradztwa Finansowego