Dyskusja o rzetelnej informacji finansowej w NBP

Ważne jest, aby informacje finansowe były prezentowane rzetelnie i odpowiedzialnie, bo ich sposób przedstawiania ma ogromny wpływ na rynek – uznali uczestnicy spotkania poświęconego stworzeniu „Koalicji na rzecz rzetelnej informacji finansowej”, które odbyło się 10 marca w gmachu Narodowego Banku Polskiego w Warszawie.

Obecni byli na nim przedstawiciele profesjonalnych mediów, zajmujących się ekonomią, instytucji finansowych (m.in. Giełdy Papierów Wartościowych) oraz stowarzyszeń branżowych (m.in. Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich). Celem spotkania było ustalenie zasad współpracy w zakresie stworzenia kodeksu dobrych praktyk przy prezentowaniu informacji ekonomicznych.  

Wypracowanie najwyższych standardów pozwoli wpływać na rzetelność przekazywanych informacji ekonomicznych. Podniesienie tych standardów dotyczy nie tylko informacji przekazywanych przez media, ale również informacji źródłowych, czyli komunikatów instytucji finansowych – powiedział prezes NBP Sławomir Skrzypek na konferencji prasowej zorganizowanej po debacie.

Uczestniczący w debacie Piotr Niemczycki, prezes Agory, wydawcy m.in. „Gazety Wyborczej”, zwrócił uwagę, że opracowanie standardów prezentowania informacji finansowych czy opracowanie kodeksu dobrych praktyk powinno odbyć się w środowisku dziennikarskim, bez udziału instytucji finansowych. – Jakakolwiek ingerencja instytucji zewnętrznej mogłaby być odebrana jako ingerencja w niezależność dziennikarską, choć rola NBP czy innej niezależnej instytucji finansowej jako konsultanta jest jak najbardziej słuszna – wyjaśnił Piotr Niemczycki. – W żaden sposób nie chcemy wpływać na niezależność mediów i reglamentację informacji – zapewnił Marcin Gomoła, przewodniczący Rady Ładu Informacyjnego przy Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Przedstawiciele mediów podkreślali, że w wielu redakcjach już funkcjonują kodeksy dobrych praktyk. – Nie są one nigdzie publikowane, bo są stworzone do własnego użytku. Niemniej – jak przyznali – zdarza się, że  postanowienia tych kodeksów pozostają martwymi przepisami.

W efekcie dyskusji uzgodniono, że przedstawiciele mediów po debacie we własnym środowisku opracują i zaproponują wspólne standardy postępowania. – Media nie uchylają się od obowiązku rzetelnego informowania społeczeństwa. Usłyszeliśmy oczekiwania instytucji finansowych od nas, dziennikarzy, ale i my mamy swoje oczekiwania wobec instytucji finansowych, bo też chcemy uzyskiwać rzetelną informację źródłową – podkreślił Grzegorz Cydejko, prezes Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich.

Sławomir Skrzypek zapowiedział także, że promowaniu dobrych praktyk mogłyby służyć konkursy i nagrody ufundowane przez  NBP. – Ważne jest by taką nagrodę przyznawała niezależna kapituła środowiska dziennikarskiego – powiedział prezes NBP.

Jak zapowiedział Grzegorz Cydejko z SDP, już w przyszłym tygodniu, na specjalnym spotkaniu w SDP dziennikarze z mediów obecnych na konferencji będą się zastanawiać we własnym gronie na temat wewnętrznych regulacji w branży – tak, aby przekazywane informacje finansowe były jak najwyższej jakości. Jak dodał te działania powinny raczej polegać na promowaniu dobrych praktyk i nagradzaniu rzetelnego dziennikarstwa, a nie na karaniu.

Źródło: NBP