Działania podejmowane przez banki spółdzielcze w związku z pandemią koronawirusa w Polsce

Banki spółdzielcze w obliczu zagrożenia epidemiologicznego działają sprawnie dostosowując się do trudnej sytuacji, w której znaleźliśmy się wszyscy. Dbając o bezpieczeństwo swoich klientów i pracowników wprowadziły i na bieżąco dostosowują wiele dodatkowych rozwiązań zapewniających ciągłość pracy placówek.

Działania banków spółdzielczych polegają m.in. na promowaniu na swoich stronach internetowych i w mediach społecznościowych kontaktu telefonicznego oraz bankowości elektronicznej, płatności bezgotówkowych, w tym zbliżeniowych przy użyciu karty płatniczej, telefonu, zegarka czy opaski elektronicznej. W ten sposób możliwe jest ograniczenie ilości klientów w salach operacyjnych do niezbędnego minimum. Ponadto większość banków spółdzielczych wydzieliło strefy ograniczonego kontaktu klientów i pracowników w placówkach bankowych poprzez montaż taśm zabezpieczających, na bieżąco komunikują o zasadach bezpieczeństwa i zachowaniu bezpiecznych odległości pomiędzy osobami składającymi niezbędne wizyty w placówce banku, zmianie godzin obsługi klienta zmierzającej do ograniczenia kontaktu pracowników banku z jego klientami, wprowadzeniu określonych godzin, w których obsługiwani są przede wszystkim seniorzy powyżej 65 roku życia, informowaniu klientów o możliwościach korzystania z innych, dostępnych w bankach kanałów kontaktu z pracownikami, m.in. telefonicznego, mailowego oraz za pośrednictwem kanału komunikacyjnego w serwisie bankowości elektronicznej oraz bieżącym komunikowaniu klientom o próbach oszustw internetowych metodą „na koronawirusa”. Zapewniają pracownikom i klientom płyny do dezynfekcji rąk, wyposażenie stanowisk bankomatów w jednorazowe rękawice ochronne, zamontowanie ekranów ochronnych na stanowiskach obsługi klienta, etc. Banki spółdzielcze na bieżąco informują swoich klientów o ważnych zmianach, dostosowując tym samym swoje komunikaty do zmieniającej się sytuacji. Polskie banki spółdzielcze dokładają wszelkich starań, aby zaistniałe okoliczności były jak najmniej odczuwalne dla klientów i pracowników. W tych trudnych chwilach banki spółdzielcze nie zapominają również o najbardziej potrzebujących, działając na ich rzecz, przekazując zarówno środki finansowe, jak i sam sprzęt.

Poniżej prezentujemy wybrane działania podejmowane przez banki spółdzielcze w Polsce w związku z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2:

  1. Braniewsko-Pasłęcki Bank Spółdzielczy z siedzibą w Pasłęku jako pierwszy bank spółdzielczy w Polsce ogłosił akcję: ZAPŁAĆ ZA SENIORA – w trosce o zdrowie seniorów Bank zaapelował do osób korzystających z bankowości internetowej lub mobilnej, aby zaproponowali osobom starszym – swoim najbliższym krewnym, ewentualnie sąsiadom , że opłacą w ich imieniu niezbędne rachunki wykorzystując swój komputer, tablet czy telefon, a oni po udanej transakcji oddadzą im pieniądze.
  2. W akcję ZAPŁAĆ ZA SENIORA włączyły się także inne banki spółdzielcze, w tym m.in.: Bank Spółdzielczy w Wołczynie, Bank Spółdzielczy w Kłobucku, Bank Spółdzielczy w Prudniku, Bank Spółdzielczy w Limanowej, Bank Spółdzielczy w Zawadzkiem, Bank Spółdzielczy w Miliczu, Bank Spółdzielczy w Lubawie, Bank Spółdzielczy w Płońsku, Bank Spółdzielczy w Nowym Dworze Mazowieckim, Bank Spółdzielczy we Włoszakowicach, Bank Spółdzielczy w Sokołowie Małopolskim, Bank Spółdzielczy w Łososinie Dolnej, Limes Bank Spółdzielczy, Bank Spółdzielczy w Białogardzie, Mazowiecki Bank Spółdzielczy, Bank Spółdzielczy w Koszęcinie, które także poprosiły swoich „mobilnych” klientów, aby zapłacili za rachunki swoich starszych krewnych i znajomych.
  3. Bank Spółdzielczy w Toruniu zainicjował akcję #POMAGAJ – Bank zwrócił się do swoich klientów, aby pokazali i pomogli osobom starszym w łatwym i bezpiecznym korzystaniu z bankowości internetowej, w robieniu zakupów przez Internet lub założeniu konta lub lokaty bez wychodzenia z domu. Osoby starsze, które dotychczas płaciły głównie gotówką, opłacały rachunki w okienku pocztowym także mogą nauczyć się korzystania z bankowości elektronicznej lub mobilnej.
  4. Polski Bank Spółdzielczy w Ciechanowie włączył się w akcję #zostańwdomu i zachęca swoich klientów do szybkich i bezpiecznych zakupów w sklepach, aplikacjach i Internecie dzięki usłudze Apple Pay.
  5. Bank Spółdzielczy w Płońsku uruchomił telefoniczną linię porad prawnych dla klientów Banku w związku sytuacją epidemiczną w kraju oraz ofertą rządowej Tarczy Antykryzysowej. Bank postanowił w ten sposób wesprzeć swoich klientów, m.in. przedsiębiorców i rolników w tym trudnym dla wszystkich czasie.
  6. Bank Spółdzielczy w Suwałkach przekazał środki pieniężne w kwocie 66 774 zł dla Szpitala Wojewódzkiego im. dr Ludwika Rydygiera w Suwałkach na zakup aparatury medycznej – respiratora oraz środków ochrony dla personelu medycznego oraz pacjentów. Na stronie www szpitala https://szpital.suwalki.pl/pl/podziekowanie-bank-spoldzielczy-w-suwalkach/ znajdują się podziękowania od Dyrektora szpitala za życzliwy gest i wsparcie dla Banku Spółdzielczego w Suwałkach.
  7. Hexa Bank Spółdzielczy wsparł Wojewódzką Stację Pogotowia Ratunkowego kwotą 15 000 zł przeznaczoną na zakup środków ochrony osobistej (tj. maseczek, kombinezonów, płynów do dezynfekcji) przeznaczonych dla lekarzy i ratowników medycznych oraz innych pracowników Pogotowia Ratunkowego wspomagając tym samym walkę z pandemią.
  8. Bank Spółdzielczy w Sztumie przekazał służbom medycznym 10 tyś maseczek, 20 l płynu do dezynfekcji powierzchni i 20 l do dezynfekcji rąk. Powiatowe Centrum Zdrowia w Malborku wystosowało podziękowania dla darczyńców, w tym m.in. dla Banku Spółdzielczego w Sztumie, którzy przekazali szpitalowi środki ochrony, by wspomóc personel medyczny w czasie epidemii. Maseczki wielokrotnego użytku, płyny dezynfekujące do rąk i do dezynfekcji powierzchni dostarczył Bank Spółdzielczy w Sztumie, oddział w Malborku.
  9. Mikołowski Bank Spółdzielczy w Mikołowie przekazał 50 000 zł na walkę z pandemią, wsparł m.in. dwa szpitale w Mikołowie. W dniu 26 marca br. Mikołowski Bank Spółdzielczy przekazał do Stacji Pogotowia Ratunkowego w Mikołowie, generator ozonu. Urządzenie to służy do dezynfekcji wnętrza ambulansów, tak bardzo potrzebnej w związku z aktualnym stanem epidemicznym. W ten sposób Mikołowski Bank Spółdzielczy zadbał o bezpieczeństwo zarówno personelu medycznego, jak również mieszkańców Powiatu Mikołowskiego. Zaangażowanie w potrzeby lokalnej społeczności jest dla Banku działaniem priorytetowym.
  10. Bank Spółdzielczy w Miliczu wsparł finansowo miejscowy szpital – Zarząd Banku Spółdzielczego w Miliczu – zgodnie ze swoja Misją – przekazał spółce MCM wsparcie finansowe w wysokości 10 000 zł, które zostanie przeznaczone na zakup środków ochrony osobistej, środków do dezynfekcji dla personelu medycznego szpitala w Miliczu oraz respiratorów i urządzeń wspomagających oddychanie. Zarząd Spółki MCM spożytkuje przekazane środki w zależności od najpilniejszych potrzeb. Bank dostarczył także do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie środki do dezynfekcji, ręczniki papierowe, maseczki oraz żele antybakteryjne, które zostaną rozdzielone pomiędzy domy pomocy społecznej, placówki opiekuńczo-wychowawcze oraz najbardziej potrzebujące rodziny zastępcze.
  1. Bank Spółdzielczy w Gnieźnie – w pierwszym etapie zagrożenia epidemicznego pracownicy Banku z własnej inicjatywy zorganizowali zbiórkę artykułów pierwszej potrzeby. Bank nie pozostał obojętny na potrzeby miejscowego szpitala i pogotowia ratunkowego, przekazując do dyspozycji tych służb znaczne kwoty środków pieniężnych.
  2. Bank Spółdzielczy w Białogardzie dofinansował kwotą 10 000 zł zakup maseczek, których dystrybucję w dniu 3 kwietnia br. dla swoich mieszkańców rozpoczęła gmina Karlino, gdzie Bank ma swój oddział. Maseczki zapakowane w specjalne woreczki będą dostarczane do skrzynek pocztowych mieszkańców gminy.
  3. Bank Spółdzielczy Ziemi Kaliskiej przekazał kwotę 50 000 zł na sprzęt do przewożenia zarażonych osób dla Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. Ludwika Perzyny w Kaliszu.
  4. Bank Spółdzielczy w Ostrowi Mazowieckiej wsparł okoliczne szpitale kwotą 117 000 zł. Pieniądze zostaną wykorzystane na zakup środków ochrony dla lekarzy, pielęgniarek oraz pozostałego personelu w Szpitalach w Ostrowi Mazowieckiej, Ostrołęce, Wyszkowie i Wołominie.
  5. Bank Spółdzielczy w Izbicy przeznaczył środki finansowe na zakup niezbędnego wyposażenia ochrony indywidualnej dla pracowników dwóch Szpitali, m.in. Szpitalowi w Krasnymstawie przekazał kwotę 7 500 zł, która wykorzystana została na zakup spodni i bluz medycznych, Szpitalowi w Hrubieszowie także przekazał kwotę 7 500 zł, która została przeznaczona na zakup kombinezonów ochronnych, indywidualnych zestawów ochrony biologicznej oraz maseczek ochronnych.
  6. Kurpiowski Bank Spółdzielczy w Myszyńcu, którego większość oddziałów jest ulokowana na terenie powiatu ostrołęckiego, przekazał Mazowieckiemu Szpitalowi Specjalistycznemu w Ostrołęce im. dr Józefa Psarskiego środki finansowe w kwocie 20 000 zł, które przeznaczone zostaną na wsparcie szpitala z walce z koronawirusem, zakupione zostaną m.in. środki ochrony osobistej i sprzęt specjalistyczny.

Źródło: KZBS