Banki spółdzielcze w obliczu zagrożenia epidemiologicznego działają sprawnie dostosowując się do trudnej sytuacji, w której znaleźliśmy się wszyscy. Dbając o bezpieczeństwo swoich klientów i pracowników wprowadziły i na bieżąco dostosowują wiele dodatkowych rozwiązań zapewniających ciągłość pracy placówek.
Działania banków spółdzielczych polegają m.in. na promowaniu na swoich stronach internetowych i w mediach społecznościowych kontaktu telefonicznego oraz bankowości elektronicznej, płatności bezgotówkowych, w tym zbliżeniowych przy użyciu karty płatniczej, telefonu, zegarka czy opaski elektronicznej. W ten sposób możliwe jest ograniczenie ilości klientów w salach operacyjnych do niezbędnego minimum. Ponadto większość banków spółdzielczych wydzieliło strefy ograniczonego kontaktu klientów i pracowników w placówkach bankowych poprzez montaż taśm zabezpieczających, na bieżąco komunikują o zasadach bezpieczeństwa i zachowaniu bezpiecznych odległości pomiędzy osobami składającymi niezbędne wizyty w placówce banku, zmianie godzin obsługi klienta zmierzającej do ograniczenia kontaktu pracowników banku z jego klientami, wprowadzeniu określonych godzin, w których obsługiwani są przede wszystkim seniorzy powyżej 65 roku życia, informowaniu klientów o możliwościach korzystania z innych, dostępnych w bankach kanałów kontaktu z pracownikami, m.in. telefonicznego, mailowego oraz za pośrednictwem kanału komunikacyjnego w serwisie bankowości elektronicznej oraz bieżącym komunikowaniu klientom o próbach oszustw internetowych metodą „na koronawirusa”. Zapewniają pracownikom i klientom płyny do dezynfekcji rąk, wyposażenie stanowisk bankomatów w jednorazowe rękawice ochronne, zamontowanie ekranów ochronnych na stanowiskach obsługi klienta, etc. Banki spółdzielcze na bieżąco informują swoich klientów o ważnych zmianach, dostosowując tym samym swoje komunikaty do zmieniającej się sytuacji. Polskie banki spółdzielcze dokładają wszelkich starań, aby zaistniałe okoliczności były jak najmniej odczuwalne dla klientów i pracowników. W tych trudnych chwilach banki spółdzielcze nie zapominają również o najbardziej potrzebujących, działając na ich rzecz, przekazując zarówno środki finansowe, jak i sam sprzęt.
Poniżej prezentujemy wybrane działania podejmowane przez banki spółdzielcze w Polsce w związku z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2:
- Braniewsko-Pasłęcki Bank Spółdzielczy z siedzibą w Pasłęku jako pierwszy bank spółdzielczy w Polsce ogłosił akcję: ZAPŁAĆ ZA SENIORA – w trosce o zdrowie seniorów Bank zaapelował do osób korzystających z bankowości internetowej lub mobilnej, aby zaproponowali osobom starszym – swoim najbliższym krewnym, ewentualnie sąsiadom , że opłacą w ich imieniu niezbędne rachunki wykorzystując swój komputer, tablet czy telefon, a oni po udanej transakcji oddadzą im pieniądze.
- W akcję ZAPŁAĆ ZA SENIORA włączyły się także inne banki spółdzielcze, w tym m.in.: Bank Spółdzielczy w Wołczynie, Bank Spółdzielczy w Kłobucku, Bank Spółdzielczy w Prudniku, Bank Spółdzielczy w Limanowej, Bank Spółdzielczy w Zawadzkiem, Bank Spółdzielczy w Miliczu, Bank Spółdzielczy w Lubawie, Bank Spółdzielczy w Płońsku, Bank Spółdzielczy w Nowym Dworze Mazowieckim, Bank Spółdzielczy we Włoszakowicach, Bank Spółdzielczy w Sokołowie Małopolskim, Bank Spółdzielczy w Łososinie Dolnej, Limes Bank Spółdzielczy, Bank Spółdzielczy w Białogardzie, Mazowiecki Bank Spółdzielczy, Bank Spółdzielczy w Koszęcinie, które także poprosiły swoich „mobilnych” klientów, aby zapłacili za rachunki swoich starszych krewnych i znajomych.
- Bank Spółdzielczy w Toruniu zainicjował akcję #POMAGAJ – Bank zwrócił się do swoich klientów, aby pokazali i pomogli osobom starszym w łatwym i bezpiecznym korzystaniu z bankowości internetowej, w robieniu zakupów przez Internet lub założeniu konta lub lokaty bez wychodzenia z domu. Osoby starsze, które dotychczas płaciły głównie gotówką, opłacały rachunki w okienku pocztowym także mogą nauczyć się korzystania z bankowości elektronicznej lub mobilnej.
- Polski Bank Spółdzielczy w Ciechanowie włączył się w akcję #zostańwdomu i zachęca swoich klientów do szybkich i bezpiecznych zakupów w sklepach, aplikacjach i Internecie dzięki usłudze Apple Pay.
- Bank Spółdzielczy w Płońsku uruchomił telefoniczną linię porad prawnych dla klientów Banku w związku sytuacją epidemiczną w kraju oraz ofertą rządowej Tarczy Antykryzysowej. Bank postanowił w ten sposób wesprzeć swoich klientów, m.in. przedsiębiorców i rolników w tym trudnym dla wszystkich czasie.
- Bank Spółdzielczy w Suwałkach przekazał środki pieniężne w kwocie 66 774 zł dla Szpitala Wojewódzkiego im. dr Ludwika Rydygiera w Suwałkach na zakup aparatury medycznej – respiratora oraz środków ochrony dla personelu medycznego oraz pacjentów. Na stronie www szpitala https://szpital.suwalki.pl/pl/podziekowanie-bank-spoldzielczy-w-suwalkach/ znajdują się podziękowania od Dyrektora szpitala za życzliwy gest i wsparcie dla Banku Spółdzielczego w Suwałkach.
- Hexa Bank Spółdzielczy wsparł Wojewódzką Stację Pogotowia Ratunkowego kwotą 15 000 zł przeznaczoną na zakup środków ochrony osobistej (tj. maseczek, kombinezonów, płynów do dezynfekcji) przeznaczonych dla lekarzy i ratowników medycznych oraz innych pracowników Pogotowia Ratunkowego wspomagając tym samym walkę z pandemią.
- Bank Spółdzielczy w Sztumie przekazał służbom medycznym 10 tyś maseczek, 20 l płynu do dezynfekcji powierzchni i 20 l do dezynfekcji rąk. Powiatowe Centrum Zdrowia w Malborku wystosowało podziękowania dla darczyńców, w tym m.in. dla Banku Spółdzielczego w Sztumie, którzy przekazali szpitalowi środki ochrony, by wspomóc personel medyczny w czasie epidemii. Maseczki wielokrotnego użytku, płyny dezynfekujące do rąk i do dezynfekcji powierzchni dostarczył Bank Spółdzielczy w Sztumie, oddział w Malborku.
- Mikołowski Bank Spółdzielczy w Mikołowie przekazał 50 000 zł na walkę z pandemią, wsparł m.in. dwa szpitale w Mikołowie. W dniu 26 marca br. Mikołowski Bank Spółdzielczy przekazał do Stacji Pogotowia Ratunkowego w Mikołowie, generator ozonu. Urządzenie to służy do dezynfekcji wnętrza ambulansów, tak bardzo potrzebnej w związku z aktualnym stanem epidemicznym. W ten sposób Mikołowski Bank Spółdzielczy zadbał o bezpieczeństwo zarówno personelu medycznego, jak również mieszkańców Powiatu Mikołowskiego. Zaangażowanie w potrzeby lokalnej społeczności jest dla Banku działaniem priorytetowym.
- Bank Spółdzielczy w Miliczu wsparł finansowo miejscowy szpital – Zarząd Banku Spółdzielczego w Miliczu – zgodnie ze swoja Misją – przekazał spółce MCM wsparcie finansowe w wysokości 10 000 zł, które zostanie przeznaczone na zakup środków ochrony osobistej, środków do dezynfekcji dla personelu medycznego szpitala w Miliczu oraz respiratorów i urządzeń wspomagających oddychanie. Zarząd Spółki MCM spożytkuje przekazane środki w zależności od najpilniejszych potrzeb. Bank dostarczył także do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie środki do dezynfekcji, ręczniki papierowe, maseczki oraz żele antybakteryjne, które zostaną rozdzielone pomiędzy domy pomocy społecznej, placówki opiekuńczo-wychowawcze oraz najbardziej potrzebujące rodziny zastępcze.
- Bank Spółdzielczy w Gnieźnie – w pierwszym etapie zagrożenia epidemicznego pracownicy Banku z własnej inicjatywy zorganizowali zbiórkę artykułów pierwszej potrzeby. Bank nie pozostał obojętny na potrzeby miejscowego szpitala i pogotowia ratunkowego, przekazując do dyspozycji tych służb znaczne kwoty środków pieniężnych.
- Bank Spółdzielczy w Białogardzie dofinansował kwotą 10 000 zł zakup maseczek, których dystrybucję w dniu 3 kwietnia br. dla swoich mieszkańców rozpoczęła gmina Karlino, gdzie Bank ma swój oddział. Maseczki zapakowane w specjalne woreczki będą dostarczane do skrzynek pocztowych mieszkańców gminy.
- Bank Spółdzielczy Ziemi Kaliskiej przekazał kwotę 50 000 zł na sprzęt do przewożenia zarażonych osób dla Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. Ludwika Perzyny w Kaliszu.
- Bank Spółdzielczy w Ostrowi Mazowieckiej wsparł okoliczne szpitale kwotą 117 000 zł. Pieniądze zostaną wykorzystane na zakup środków ochrony dla lekarzy, pielęgniarek oraz pozostałego personelu w Szpitalach w Ostrowi Mazowieckiej, Ostrołęce, Wyszkowie i Wołominie.
- Bank Spółdzielczy w Izbicy przeznaczył środki finansowe na zakup niezbędnego wyposażenia ochrony indywidualnej dla pracowników dwóch Szpitali, m.in. Szpitalowi w Krasnymstawie przekazał kwotę 7 500 zł, która wykorzystana została na zakup spodni i bluz medycznych, Szpitalowi w Hrubieszowie także przekazał kwotę 7 500 zł, która została przeznaczona na zakup kombinezonów ochronnych, indywidualnych zestawów ochrony biologicznej oraz maseczek ochronnych.
- Kurpiowski Bank Spółdzielczy w Myszyńcu, którego większość oddziałów jest ulokowana na terenie powiatu ostrołęckiego, przekazał Mazowieckiemu Szpitalowi Specjalistycznemu w Ostrołęce im. dr Józefa Psarskiego środki finansowe w kwocie 20 000 zł, które przeznaczone zostaną na wsparcie szpitala z walce z koronawirusem, zakupione zostaną m.in. środki ochrony osobistej i sprzęt specjalistyczny.
Źródło: KZBS