Dzieci do szkoły, PR-owcy do mediów

Badanie przekazów o branży PR objęło 153 materiały. 38 z nich dotyczyło marketingu politycznego, druga co do częstotliwości okazała się sprawa Andrzeja D. Pierwszy temat poruszany był w kontekście zbliżających się wyborów i kampanii wizerunkowych kandydatów na prezydenta, drugi – w kontekście zatrzymania przez CBŚ Andrzeja D., byłego prezesa agencji Cross Media. Większość przekazów o branży PR była neutralna – 78%. Po 19% i 3% miały odpowiednio materiały negatywnie i pozytywnie opisujące branżę PR. Najwięcej przekazów o ujemnym wydźwięku dla branży pojawiło się w kontekście PR-u politycznego i aresztowania Andrzeja D.

Wykres 1

poświęcone tematyce biznesowej (13%). Wśród mediów najczęściej poruszających tematykę PR na pierwszym miejscu znajdują się Gazeta Prawna i TVN24, które opublikowały po 10 artykułów związanych z PR. Znacznie wzrosła częstotliwość informacji pojawiających w mediach innych niż prasa – 34 informacje związane z tematyką public relations pochodzą ze stacji radiowych, 31 zaś ze stacji telewizyjnych (dla porównania w poprzednim miesiącu 2 – ze stacji telewizyjnych, a 1 ze stacji radiowej).

W badaniu publikacji cytujących lub wzmiankujących osoby i firmy w kontekście PR uwzględniono 154 przekazy. Część tych przekazów nie jest w całości poświęcona public relations, dlatego ich liczba jest inna niż suma publikacji dotyczących branży PR. Wśród osób najczęściej wzmiankowanych w kontekście PR pierwsze pozycje zajęli Eryk Mistewicz i Piotr Tymochowicz. Wśród najczęściej cytowanych/wzmiankowanych w kontekście PR firm, organizacji i instytucji liderem okazał się Uniwersytet Warszawski, którego pracownicy naukowi wypowiadali się o PR pięciokrotnie. Natomiast w przypadku agencji PR, pierwsze miejsce zajęła agencja Edelman, wzmiankowana przez media pięć razy (tabele 1, 2 i 3).

Tabela 1. Najczęściej cytowane / wzmiankowane osoby w kontekście PR

Cytowana/wzmiankowana osoba

Liczba publikacji

Eryk Mistewicz

8

Piotr Tymochowicz

5

Adam Łaszyn

4

Edi Pyrek

4

Tabela 2. Najczęściej wzmiankowane w kontekście PR firmy, organizacje, instytucje

Cytowana/wzmiankowana firma, instytucja, organizacja

Liczba publikacji

Edelman

5

Partner of Promotion

4

Alert Media

3

Cross Media

3

magnifiCo

3

Profile

3

Tabela 3. Najczęściej wzmiankowane agencje PR

Cytowana/wzmiankowana agencja PR

Liczba publikacji

Uniwersytet Warszawski

5

Promarka

4

Ministerstwo Gospodarki

3

PSPR

3

Uniwersytet Jagielloński

3