Badanie przekazów o branży PR objęło 153 materiały. 38 z nich dotyczyło marketingu politycznego, druga co do częstotliwości okazała się sprawa Andrzeja D. Pierwszy temat poruszany był w kontekście zbliżających się wyborów i kampanii wizerunkowych kandydatów na prezydenta, drugi – w kontekście zatrzymania przez CBŚ Andrzeja D., byłego prezesa agencji Cross Media. Większość przekazów o branży PR była neutralna – 78%. Po 19% i 3% miały odpowiednio materiały negatywnie i pozytywnie opisujące branżę PR. Najwięcej przekazów o ujemnym wydźwięku dla branży pojawiło się w kontekście PR-u politycznego i aresztowania Andrzeja D.
Wykres 1
poświęcone tematyce biznesowej (13%). Wśród mediów najczęściej poruszających tematykę PR na pierwszym miejscu znajdują się Gazeta Prawna i TVN24, które opublikowały po 10 artykułów związanych z PR. Znacznie wzrosła częstotliwość informacji pojawiających w mediach innych niż prasa – 34 informacje związane z tematyką public relations pochodzą ze stacji radiowych, 31 zaś ze stacji telewizyjnych (dla porównania w poprzednim miesiącu 2 – ze stacji telewizyjnych, a 1 ze stacji radiowej).
W badaniu publikacji cytujących lub wzmiankujących osoby i firmy w kontekście PR uwzględniono 154 przekazy. Część tych przekazów nie jest w całości poświęcona public relations, dlatego ich liczba jest inna niż suma publikacji dotyczących branży PR. Wśród osób najczęściej wzmiankowanych w kontekście PR pierwsze pozycje zajęli Eryk Mistewicz i Piotr Tymochowicz. Wśród najczęściej cytowanych/wzmiankowanych w kontekście PR firm, organizacji i instytucji liderem okazał się Uniwersytet Warszawski, którego pracownicy naukowi wypowiadali się o PR pięciokrotnie. Natomiast w przypadku agencji PR, pierwsze miejsce zajęła agencja Edelman, wzmiankowana przez media pięć razy (tabele 1, 2 i 3).
Tabela 1. Najczęściej cytowane / wzmiankowane osoby w kontekście PR
Cytowana/wzmiankowana osoba |
Liczba publikacji |
Eryk Mistewicz |
8 |
Piotr Tymochowicz |
5 |
Adam Łaszyn |
4 |
Edi Pyrek |
4 |
Tabela 2. Najczęściej wzmiankowane w kontekście PR firmy, organizacje, instytucje
Cytowana/wzmiankowana firma, instytucja, organizacja |
Liczba publikacji |
Edelman |
5 |
Partner of Promotion |
4 |
Alert Media |
3 |
Cross Media |
3 |
magnifiCo |
3 |
Profile |
3 |
Tabela 3. Najczęściej wzmiankowane agencje PR
Cytowana/wzmiankowana agencja PR |
Liczba publikacji |
Uniwersytet Warszawski |
5 |
Promarka |
4 |
Ministerstwo Gospodarki |
3 |
PSPR |
3 |
Uniwersytet Jagielloński |
3 |