Dziewiec miesiecy Solo

Bankowosc elektroniczna Nordea – sygnowana znakiem Solo (dostep ze strony internetowej) udostepnia klientom serwis internetowy i dostep do rachunkow oraz realizowanie transakcji bankowych. Nordea jest swiatowym liderem bankowosci elektronicznej – w Polsce nie zastosowalismy jednak juz istniejacego systemu, ale zdecydowalismy sie na rozwiazanie stworzone przy wspolpracy z firma Infovide. Sposob realizacji projektu zyskal akceptacje finskich ekspertow z grupy Nordea – twierdzi Monika Plocke, dyrektor departamentu Rozwoju Bankowych Systemow Sieciowych Nordea Bank Polska.

Zakres projektu

Prace nad projektem Nordea Solo trwaly dziewiec miesiecy. W przedsiewzieciu wzielo udzial ponad 20 osob, w tym przedstawiciele firm: Infovide, Alcatel, Temenos oraz Nordea Bank Polska. Projekt obejmowal: budowe platformy elektronicznej wykorzystywanej przez wszystkie kanaly elektronicznej komunikacji z klientem, budowe systemu bankowosci internetowej, wykonanie interfejsu do modulow IVR i CTI wdrozonych przez firme Alcatel oraz wykonanie interfejsu do systemu bankowego Globus w zakresie kanalow elektronicznych.

Zakres zadan realizowanych przez Infovide, poza wdrozeniem rozwiazania, obejmowal rowniez uslugi konsultingowe – analize rozwiazania, stworzenie modelu architektury technicznej, interfejsow komunikacyjnych, serwisow oraz przeprowadzenie szkolen dla pracownikow banku. Bankowosc elektroniczna Nordea jest, zdaniem przedstawicieli banku i firmy wdrazajacej, systemem pozwalajacym na zintegrowana komunikacje z klientem. Umozliwia korzystanie z uslug banku przez Internet, telefon, WAP, SMS. Posiada tez inne rozwiazania, np. dzieki zastosowaniu mechanizmu personalizacji, zarowno wyglad, jak i zawartosc serwisu bankowego moze dostosowac sie do indywidualnych potrzeb klienta e-banku. Po przeprowadzeniu transakcji bankowej system pozwala na wyslanie do wlasciciela powiadomienia o zmianach na rachunku poprzez SMS lub e-mail.

Kanaly dostepu

Glownym produktem projektu jest system bankowosci elektronicznej, czyli system informatyczny, udostepniajacy poprzez Internet pakiet produktow bankowych klientom banku. Ponadto, w ramach projektu dolaczono kanaly dostepu umozliwiajace realizacje transakcji za posrednictwem telefonow – zarowno stacjonarnych – IVR, Centrum Obslugi Klienta, jak i komorkowych – WAP, SMS. Stworzona platforma aplikacyjna umozliwia proste dolaczanie nowych kanalow dostepu do uslug bankowych – np. kioskow multimedialnych, telewizji interaktywnej, urzadzen PDA. Proces logowania sie oraz potwierdzenie realizacji kazdej operacji wymaga w tym przypadku podania przez klienta hasla pobieranego z karty uwierzytelniajacej lub ¼ generatora hasel, tzw. token ‚a. Wykorzystane raz haslo nigdy wiecej nie jest uzywane. Wybor sposobu uwierzytelniania nalezy do klienta, ktory moze zdecydowac sie na jedno z dwoch rozwiazan. System obsluguje klientow detalicznych, a wkrotce obslugiwac ma tez male przedsiebiorstwa, zgo dnie ze swiatowymi standardami obowiazujacymi w systemach e-commerce.

Architektura

Przyjeto tu podzial logicznej architektury systemu na trzy warstwy – integracji, aplikacji i personalizacji. Warstwa integracji – jej celem jest udostepnienie uslug wszystkich systemow banku w jednolity sposob, zastosowany produkt pozwala na laczenie systemu bankowego z elektronicznymi kanalami dostepu oraz umozliwia dolaczanie w przyszlosci innych systemow; warstwa aplikacji – jej celem jest zarzadzanie logika aplikacji rozwiazania, w tej warstwie znajduja sie komponenty odpowiedzialne za funkcjonalnosc systemu oraz odbywa sie zarzadzanie wydajnoscia rozwiazania; warstwa personalizacji – jej zadaniem jest m.in. dostosowanie dostarczanej tresci do charakterystyki uzytkownika, dostosowanie formy prezentacji do urzadzenia, z ktorego korzysta klient oraz formy prezentacji do preferencji uzytkownika.