emFinanse: Samochodowe Oscary 2007 r.

Mercedesy, Volvo i Audi

Katarzyna Patrzyczna, Menedżer Wydziału Kredytów: – Polacy nadal stawiają na niemiecką precyzję, niezawodność i dokładność. Najbardziej popularną marką nadal jest Mercedes. Za nim znajdują się Volvo oraz Audi.

Ponadto większym zainteresowaniem wśród Polskich kierowców cieszą się także duże auta terenowe. Natomiast sportowe modele nie są tak popularne, co spowodowane jest przede wszystkim specyfiką rodzimego klimatu oraz złym stanem polskich dróg, które zazwyczaj nie pozwalają na pełne wykorzystanie możliwości tego typu samochodów.

Auta za 2 mln PLN

Kupno samochodu klasy Premium to wydatek rzędu co najmniej kilkuset tysięcy złotych, natomiast cena samochodów luksusowych kształtuje się powyżej miliona złotych (najdroższy w Polsce jest Maybach – ponad 2 mln PLN). – To duża inwestycja, nic więc dziwnego, że niektórzy zastanawiają się nad jednorazowym wydatkiem takiej kwoty – podkreśla Katarzyna Patrzyczna z emFinanse. – Pomimo że nadal większość osób decyduje się na zapłatę całej sumy przy zakupie, to coraz częściej Polacy decydują się jedynie na znaczy wkład własny oraz na zaciągnięcie kredytu na pozostałą kwotę – podkreśla specjalistka.

Chociaż wszystkie instytucje finansowe mają w swojej ofercie kredyty samochodowe na tak wysokie kwoty, jednak w ich udzielaniu wyspecjalizowały się przede wszystkim te określane jako „samochodowe”. – Jednak, aby otrzymać kredyt w wysokości 200 tys. złotych, miesięczne wynagrodzenie kredytobiorcy musi kształtować się na minimalnym poziomie około ośmiu tysięcy złotych – podkreśla ekspertka emFinanse.

Prywatnie czy na firmę

Na auta luksusowe może pozwolić sobie w Polsce nadal bardzo wąska grupa ludzi, do których należą przede wszystkim właściciele i prezesi dużych firm prywatnych oraz piastujący wysokie stanowiska w międzynarodowych korporacjach. – Najczęściej jednak przedsiębiorcy decydują się nabyć samochód luksusowy jako środek trwały firmy, co pozwala im odliczyć podatek VAT – mówi Katarzyna Patrzyczna. – Obecnie około 75% drogich aut zarejestrowanych jest właśnie na przedsiębiorstwa.

Hossy ciąg dalszy

Według specjalistów w najbliższych latach utrzymywała się będzie hossa w tym sektorze rynku, co spowodowane będzie przede wszystkim bogacącym się nadal społeczeństwem, dobrą koniunkturą gospodarczą, a także spadkiem cen samochodów, który obserwujemy już od początku roku.