Citibank Handlowy wprowadził mikrowpłaty w 2005 r. z myślą o podmiotach, które przyjmują „w depozyt” wadia, kaucje oraz inne wpłaty i są zobowiązane do ich zwrotu danemu podmiotowi po określonym czasie wraz z naliczonymi odsetkami. Funkcjonalność tego produktu dobrze sprawdziła się w przypadku sądów, które miały trudności w naliczaniu odsetek dla każdego z wpłacających (na jeden mikrorachunek środki mogą być wpłacane i wypłacane często po kilka razy w trakcie trwania danej sprawy). Dzięki Mikrowpłatom, działalność sądów będzie zgodna z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 24.09.1954, które mówi o zasadach przechowywania depozytów sądowych.
Drugim, nagrodzonym obok mikrowpłat produktem jest kredyt inwestycyjny dla małych i średnich przedsiębiorstw refinansowany przez Kreditanstalt für Wiederaufbau przy współudziale Komisjii Europejskiej. Głównym elementem tego programu jest możliwość pozyskania za pośrednictwem KfW bezzwrotnego grantu Unii Europejskiej – udzielanego przez Komisję Europejską, a przeznaczonego na wspieranie programów służących rozwojowi gospodarczemu krajów Unii Europejskiej.
– Dzięki umowie kredytowej Klienci MSP mogą pozyskać na dogodnych warunkach dodatkowe źródło finansowania swoich inwestycji, ponieważ grant może częściowo zostać przeznaczony na pokrycie kosztów odsetkowych związanych z realizacją umowy. Przedsiębiorcy, którzy ubiegają się o dofinansowanie projektów unijnych mogą także wykorzystać Program jako doświadczenie w korzystaniu ze środków pomocy UE – mówi Monika Kur, Ekspert ds. Unii Europejskiej.
Kapituła Konkursu nagrodziła także platformę elektroniczną, która w prosty i elastyczny sposób umożliwia korzystanie i obsługę produktów wspierających obrót handlowy (faktoring, finansowanie dostawców i odbiorców, akredytywy, gwarancje). Transakcje realizowane poprzez platformę elektroniczną stanowią blisko 90% liczby wszystkich zleceń składanych do banku w związku z obsługą produktów obsługi i finansowania handlu.
W Polsce nadal wiele transakcji dokonywanych jest gotówkowo. Tradycyjnie bankowa obsługa gotówkowa kojarzona jest z wizytami w banku i wpłatami i wypłatami gotówki w okienku. Citibank Handlowy ściśle współpracuje z klientami i wspiera ich na znacznie większym obszarze. Wpisuje się w cały cykl obsługi gotówki odpowiadając na potrzeby klienta.
– Klient otwiera kasy, przygotowuje się do obsługi swoich pierwszych klientów. Chciałby wówczas zasilić kasę w odpowiednie nominały banknotów i monet, by móc sprawnie obsłużyć swoich klientów. Nasz bank wychodzi wtedy z ofertą wypłat gotówki lub rozmiany gotówki w formie zamknietej. Czy istnieje możliwość, by klient nie musiał udawać się za każdym razem do banku po odbiór pakietu? Tak; Bank oferuje również możliwość konwojowania wypłat i rozmienienia gotówki z placówki banku bezpośrednio do lokalizacji klienta. Koniec dnia: klient zamyka kasy i chce przekazać swój utarg na rachunek. Może wówczas skorzystać z tradycyjnych wpłat otwartych w kasie banku. W przypadku jednak, gdy ma on dość duże utargi, czekanie na przeliczenie środków przez kasjera może być uciążliwe. Ponadto, klienci często chcą korzystać z usług firm konwojujących, którym nie powinni przekazywać gotówki w otwartej formie. W takiej sytuacji oferujemy wpłaty w formie zamkniętej, tzn. gotówka pakowana jest w bezpieczne koperty i przekazywana do banku, a jej przeliczanie następuje już pod nieobecność osoby wpłacającej – mówi Partycja Godlewska, Naczelnik Wydziału Produktów Gotówkowych.
W konkursie, którego organizatorem jest Polskie Towarzystwo Handlowe wyróżniane są firmy oferujące innowacyjne rozwiazania obsługi swoich klientów. Partonat nad tegoroczną edycją Europroduktu objęły: Ministerstwo Gospodarki, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, TVP3 i Polskie Radio