Finanse wbudowane i perspektywa ich rozwoju

Finanse wbudowane (embedded finance), to produkty i usługi finansowe w szybkim tempie zdobywające udział w rynku. Definiujemy je jako oferowanie produktów finansowych (bankowych, płatniczych, ubezpieczeniowych) przez podmiot, którego oferta do tej pory skupiała się na działalności niefinansowej, takich jak np. sklepy internetowe. Wbudowanie usług finansowych do tego rodzaju działalności pozwala klientowi na nabycie odpowiednich i oczekiwanych przez niego produktów w ramach jednego zakupu. „Buy now, pay later” czy ubezpieczenie sprzętu elektronicznego w momencie zakupu to dobrze znane nam przykłady.

Raport Deloitte przygotowany we współpracy z Institute of International Finance (IIF): „The ecosystem imperative Embedded finance: customer relationships and value web dynamic” wskazuje, że rynek ten wykazuje szybki trend wzrostowy. Według szacunku ekspertów osiągnie wartość 7,2 bilionów dolarów do końca 2030 roku, zarówno w sektorze usług oferowanych konsumentom, jak i w transakcjach pomiędzy przedsiębiorcami. Jego rosnące znaczenie dostrzegane jest również we wzroście inwestycji, jakie dostawcy usług finansowych i fintechy przeznaczają na rozwój tego typu produktów.

Finanse wbudowane poszerzają dostępność produktów finansowych dla klientów poprzez oferowanie ich w momencie, w którym są one potrzebne oraz poprzez kanał zakupu najbardziej dogodny dla klienta. Ponadto, zwiększają dostęp do produktów, które wcześniej były poza zasięgiem części nabywców. Badania przeprowadzone przez Deloitte na rynkach azjatyckich wykazały, że wśród ankietowanych konsumentów, ponad 50 proc. z nich po raz pierwszy uzyskało dostęp do usług takich jak np. krótkoterminowe finansowanie właśnie poprzez produkty wbudowane.

Z drugiej strony, produkty wbudowane dają instytucjom finansowym możliwość obniżenia kosztów pozyskania nowych klientów. Autorzy raportu zwracają uwagę, że koszty ponoszone przez instytucje finansowe na akwizycję klientów, w porównaniu do przedstawicieli innych branż, są o wiele wyższe: banki i ubezpieczyciele muszą wydawać 4 razy więcej środków niż platformy e-commerce i 30 razy więcej środków niż handel detaliczny, aby pozyskać klienta.

Zainteresowanie klientów oraz potencjał obniżenia kosztów nie umknęły uwadze dostawcom usług finansowych: według raportu Deloitte, 62 proc. banków postrzega tworzenie nowej oferty we współpracy z operatorami fintech w sektorze bankowym jako wysoki priorytet. Analogicznie, 42 proc. banków nadało taki sam priorytet współpracy ze start-upami pozabankowymi w celu dostarczania użytkownikom nowych produktów.

Powszechność i łatwość obsługi wbudowanego finansowania powoduje, że użytkownicy sięgają po nie coraz chętniej. Badanie przeprowadzone w 2022 roku pokazało, że wśród płatności konsumenckich, ponad 60 proc. stanowiły transakcje dokonane z użyciem finansów zintegrowanych¹.
Szybkość, a także możliwość uzyskania różnego rodzaju usług w ramach jednego zakupu, powodują, że liczba konsumentów wybierających to rozwiązanie rośnie.

Autorzy raportu wskazują na trzy trendy rozwoju oferty wbudowanej, których możemy spodziewać się w przyszłości:

Wdrożenie finansów wbudowanych nie jest pozbawione wyzwań – sektor finansowy musi zwrócić szczególną uwagę na zgodność z regulacjami, w obszarze m.in. danych udostępnianych partnerom czy też związanych z ryzkiem potencjalnego missellingu (czyli sprzedaży usług, które nie odpowiadają potrzebom nabywcy lub niewłaściwym, wprowadzającym w błąd, zaprezentowaniu oferty). W konsekwencji, firmy oferując możliwość nabywania usług finansowych za pośrednictwem pośredników spoza sektora finansowego, muszą zachować szczególną ostrożność w zakresie dbałości o bezpieczeństwo swoich klientów.

Pomimo ryzyk, istotne korzyści dla klientów oraz dla sektora finansowego, jakie oferuje ta koncepcja, powodują, że finanse wbudowane zyskują coraz większe znaczenie, wyznaczając kierunek zmian w ofercie produktów finansowych.

¹ “Embedded Finance: What It Takes to Prosper in the New Value Chain.” Bain Capital. 2022.

Autor: Marcin Warszewski, partner, lider praktyki ubezpieczeniowej oraz strategii klienta, Deloitte