Firmę zarejestrujesz SMS-em

Formalności w jednym okienku

Projekt przygotowało Ministerstwo Gospodarki w ramach drugiego etapu wprowadzania zmian do ustawy. Zaproponowało w nim, aby przedsiębiorcy sprawy związane z zarejestrowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej załatwiał jeden urzędnik. Takie procedury obowiązywałyby tylko w okresie przejściowym, kiedy przedsiębiorcy nadal będą ewidencjonowani w gminach. Będą składali tam w formie papierowej lub drogą elektroniczną wniosek rejestracyjny, czyli jeden wniosek o wpis do wszystkich rejestrów: gminy, urzędu skarbowego, urzędu statystycznego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zero okienka

Docelowo sposób rejestracji przekształci się w instytucję – zero okienka. Przedsiębiorca zostanie wówczas zarejestrowany w jednej centralnej ogólnopolskiej ewidencji, zwanej CEiDG, która ma funkcjonować jedynie wirtualnie. Nie będzie składał dokumentów w formie papierowej, lecz wypełni formularz dostępny w internecie. Reszta obowiązków pozostanie w kompetencji administracji publicznej. Formularz może wypełnić nawet przebywając za granicą.

– Ułatwi to i uprości sposób zakładania firm szczególnie przez mikro-, małych i średnich przedsiębiorców – mówi Małgorzata Krzysztoszek z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Uważa też, że uproszczenia powinny być wprowadzone już na początku lat 90. w minionym wieku.

Projekt przewiduje likwidację lokalnych ewidencji na rzecz centralnej prowadzonej w ramach CEIDG. Przedsiębiorca zostanie wpisany do niej po wprowadzeniu jego danych.

Dostęp do informacji za pośrednictwem e-PUAP, którą utworzy minister właściwy do spraw informatyzacji, czyli minister spraw wewnętrznych i administracji.

Do kiedy przedsiębiorcy będą rejestrować rozpoczęcie działalności w ewidencji działalności w gminach ? W jakim okresie będzie możliwa rejestracja w formie papierowej lub elektronicznej ? Od kiedy przedsiębiorca zarejestruje się tylko w formie elektronicznej w ogólnopolskiej ewidencji w CEIDG ? Jaki będzie efekt wprowadzenia spójnego centralnego rejestru i umożliwienie do niego dostępu wszystkim organom administracyjnym ?

Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz

Więcej: Gazeta Prawna 17.10.2008 (204) – str.9