Firmy, które nie postawią na rozwój, mogą zniknąć z rynku

Jak wynika z badań A.T. Kearney obejmujących 98% światowego rynku kapitałowego i przeprowadzonych w ponad 29 000 międzynarodowych firmach w przeciągu 14 lat, każda firma może osiągnąć wzrost w każdej dziedzinie i regionie działalności, niezależnie od fazy cyklu ekonomicznego. Konsultanci A.T. Kearney obalili tym samym mit, iż do wzrostu firmy potrzebne są sprzyjające warunki ekonomiczne.

Firma A.T. Kearney dokonała podziału badanych firm na cztery grupy: Under-performers, Simple Growers, Profit Seekers, Value Growers. Specjaliści plasują gospodarkę Polski w grupie krajów tzw. Profit Seekers, czyli ukierunkowanych raczej na osiąganie zysku, niż na wzrost firmy. W grupie tej znajdują się także, m.in. Czechy, Nowa Zelandia i Hongkong. Według badań, firmy polskie są na dobrej drodze rozwoju, ale powinny większy nacisk położyć na wzrost i innowacyjność, by zwiększyć swoją konkurencyjność.

Badania pokazują, że dobrze przeprowadzony rozwój firm jest nagradzany zarówno wysoką wartością firmy, jak i zyskami. W latach 1988-2003 aż 5.800 firm (czyli 20% badanych) znalazło się w segmencie Value Growers, gdzie wzrost dochodów plasował się na poziomie 18%, a wzrost wartości osiągnął aż 21,5%. Zdaniem ekspertów Polska powinna dążyć do tego, by znaleźć się właśnie w tej grupie. Wśród Value Growers aż 87% sukcesu można wytłumaczyć czynnikami wewnętrznymi, a pozostałe 13% czynnikami zewnętrznymi. Najważniejsze czynniki wewnętrzne to przede wszystkim wizja wzrostu, skoncentrowanie się na relacjach z klientami, świadomy system zarządzania zasobami ludzkimi i wiedzą, oraz innowacyjne podejście do działań z zakresu badań i rozwoju.

Główne wnioski wynikające z badań nad wzrostem wartości firm przeprowadzonych przez A.T. Kearney są następujące:

1. Wzrost jest możliwy w każdym przemyśle, w każdym regionie oraz w każdej fazie cyklu ekonomicznego.

2. Wzrost jest napędzany przede wszystkim przez czynniki wewnętrzne, a nie uwarunkowania zewnętrzne.

3. Z punktu widzenia tworzenia wartości dla udziałowców, wzrost wartości firmy jest ważniejszy niż jej bieżące zyski.

4. Podnoszenie wartości firmy nie jest magiczną sztuczką – jest wiedzą, której można się nauczyć.

5. Wyszukiwanie i zajmowanie niszy rynkowych jest rozwiązaniem krótkoterminowym

6. Fuzje i przejęcia są niezbędne dla ciągłego wzrostu – sam wzrost organiczny jest niewystarczający. Firmy powinny więc rozwijać umiejętności własnej firmy w zakresie zarządzania fuzjami i przejęciami.

Badania A.T. Kearney nad wzrostem wartości firm zebrane zostały w książce Dr. Fritza Kroegera „Stretch! How Great Companies Grow in Good Times and Bad”, wybranej przez Klub Polskiej Rady Biznesu książką miesiąca. 1 marca br. autor książki miał okazję przedyskutować najważniejsze jej tezy z przedstawicielami świata biznesu podczas Wieczoru Klubowego.

„Wzloty i upadki firm nie zależą wyłącznie od koniunktury, w której przyszło im działać. Dużo większe znaczenie ma zarządzanie firmą, a przede wszystkim zorientowanie na ciągły wzrost wartości. – powiedział Fritz Kroeger podczas spotkania w Klubie Polskiej Rady Biznesu.