Firmy szukają pracowników ze znajomością języka niemieckiego

Firmy Volkswagen, thyssenkrupp Group Services czy CSP Customer Services Polska, będącą częścią międzynarodowego koncernu Adecco, to zaledwie kilka przedsiębiorstw, poszukujących do współpracy osób władających językiem niemieckim. Zapotrzebowanie na takich pracowników w naszym kraju stale rośnie. W rodzimych szkołach nacisk stawiany jest głównie na naukę angielskiego, ale zwykle już na drugim miejscu plasuje się niemiecki. Z przyczyn geograficznych i biznesowych, znajomość właśnie tego języka często otwiera furtkę do rozwijania kariery w niemieckich i międzynarodowych organizacjach.

fot. Girts Ragelis / Shutterstock

Z roku na rok coraz więcej firm, również niemieckich, decyduje się na lokowanie swoich filii w naszym kraju, a – według raportów i badań – ponad 2/3 przedsiębiorstw z niemieckim kapitałem wymaga od pracowników znajomości języka w stopniu zaawansowanym[1]. Często zatem biegłe lub komunikatywne posługiwanie się niemieckim, nawet bez większego doświadczenia zawodowego, otwiera pracownikom drzwi do kariery i wysokich zarobków.

W CSP Customer Services Polska świadczymy usługi outsorcingowe dla dużych niemieckich przedsiębiorstw, specjalizujemy się w bezpośredniej obsłudze klienta w języku niemieckim, jak również wspieramy procesy Back Office. Zatrudniamy obecnie ponad 400 osób. Ze względu na szeroki wachlarz działalności, oferujemy naszym pracownikom możliwość pracy w wielu ciekawych branżach, m.in. energetycznej, bankowej, motoryzacyjnej czy logistycznej. To, czego oczekujemy od naszych kandydatów to przede wszystkim chęć do pracy i znajomość języka niemieckiego. Nie oczekujemy dużego doświadczenia, ponieważ wiedzę niezbędną do wykonywania pracy, zapewniamy oferując kompleksowe szkolenie wdrażające – mówi Urszula Podobińska-Malcherek, Koordynator ds. Rekrutacji i Employer Brandingu w CSP Customer Services Polska.

Międzynarodowe organizacje często kojarzone są z innowacjami, nowoczesnym podejściem do pracownika, kreatywnością w działaniach czy stabilizacją zatrudnienia. To głównie dlatego specjaliści, stojąc przed wyborem firmy o rodzimych lub zagranicznych korzeniach, niejednokrotnie decydują się na tę drugą opcję, która oferuje szereg możliwości i pracę w międzynarodowym środowisku. Pracowników władających niemieckim szuka również gdański oddział firmy thyssenkrupp Group Services, który za tą umiejętność gwarantuje dodatki do pensji w wysokości nawet kilkuset złotych.

Jesteśmy firmą należącą do niemieckiego koncernu, więc od pracowników zajmujących się obsługą klientów z Niemiec czy Austrii wymagamy znajomości języka, którym władał Goethe. Chęć uczenia się tej mowy wzmacniamy wśród pracowników choćby poprzez zapewnianie im dostępu do bezpłatnych lekcji niemieckiego prowadzonych przez naszego wewnętrznego lektora. Ponadto, nasi pracownicy władający niemieckim na poziomie min. B2 każdego miesiąca otrzymują dodatek do pensji w wysokości kilkuset złotych, co jest potwierdzeniem tego, że znajomość języków po prostu się opłaca. W tym roku dodatkowo planujemy organizację egzaminu Goethe-Institut na terenie naszej firmy dla naszych pracowników – dowiadujemy się od Joanny Osińskiej, Head of HR and Development w thyssenkrupp Group Services.

Możliwości stojące za niemieckimi firmami

Język niemiecki jest na pewno trudniejszy od angielskiego, ale też bardziej pożądany na rynku pracy. Mniej osób nim włada. Dużo spółek z Niemiec inwestuje swój kapitał w Polsce i szuka właśnie takich osób. W codziennej pracy znajomość niemieckiego pomaga mi najbardziej podczas kontaktu z firmami zewnętrznymi – mówi Ludwik Piaskowski, 24-letni absolwent szkoły zawodowej, który dzięki nauce języka niemieckiego i swoim zdolnościom, stał się kluczową postacią w poznańskiej fabryce Volkswagena i może pochwalić się 7-letnim doświadczeniem w zawodzie automatyka.

Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że znajomość języków obcych jest obecnie jedną z najbardziej pożądanych kwalifikacji na rynku pracy. Poza wspomnianymi wcześniej korzyściami, umiejętność ta staje się niezwykle przydatna w ramach reprezentowania firmy za granicą czy podczas wyjazdów służbowych. Ma również znaczący wpływ na kontakty między pracownikami.

W dzisiejszym zglobalizowanym świecie znajomość języków obcych odgrywa coraz ważniejszą rolę. Szczególnie ceni się znajomość języka zawodowego i specjalistycznego w określonej branży. Umiejętność porozumiewania się w języku obcym sprzyja rozwojowi osobistemu i zawodowemu, jak również umożliwia swobodną wymianę doświadczeń z fachowcami z zagranicy oraz daje możliwość pracy w wielojęzycznym środowisku. Dobre kwalifikacje zawodowe plus znajomość języka obcego zwiększają szanse na rynku pracy, stwarzają nowe perspektywy zawodowe i ułatwiają awans – komentuje Iwona Kuczkowska, Koordynator projektów edukacyjnych z Goethe-Institut.

Język Twojej Pasji

Umiejętności miękkie, możliwość zdobycia praktycznej wiedzy o danym rynku czy zwiększenie zdolności komunikacyjnych i interpersonalnych niezaprzeczalnie stanowią ważne zalety stojące za pracą w międzynarodowych przedsiębiorstwach. Wybór firmy o zagranicznym korzeniach to idealne wyjście dla osób energicznych, ciekawych świata i otwartych na inne kultury i narodowości. To właśnie m.in. do takich osób kierowana jest kampania Język Twojej Pasji, promująca naukę niemieckiego i atrakcyjne możliwości zawodowe otwierające się wraz z poznaniem tego języka. Na www.jezyktwojejpasji.pl można znaleźć ważne informacje i ścieżki rozwoju dla fanów muzyki, technologii, mody czy branży kosmetycznej. Inicjatorem akcji są – oprócz Ambasady Republiki Federalnej Niemiec – Goethe-Institut w Warszawie i Krakowie, Niemiecka Centrala Wymiany Akademickiej (DAAD), Zentralstelle für das Auslandsschulwesen (Centralny Wydział Szkolnictwa Za Granicą) oraz Polsko-Niemiecka Szkoła Spotkań i Dialogu im. Willy’ego Brandta w Warszawie.

Źródło: Grayling