Spowolnienie gospodarcze weryfikuje plany kredytowe internautów. Liczba użytkowników sieci posiadających kredyt spadła w ciągu ostatnich 6 miesięcy o 4% – wynika z raportu „Finanse i plany finansowe internautów”, przygotowanego przez Gemius i Interaktywny Instytut Badań Rynkowych.
Polscy użytkownicy sieci nadal nieufnie podchodzą do zaciągania kredytów przez Internet. Powodem sceptycznego nastawienia jest najczęściej obawa o ukryte koszty, niewłaściwe zrozumienie zapisów umów, utratę danych osobowych oraz wiarygodność informacji.
Spadek zainteresowania kredytami
Liczba internautów posiadających ten produkt bankowy spadła w porównaniu z VI falą badania „Finanse i plany finansowe internautów” z 23% do 19%. Rośnie natomiast udział kart kredytowych w rynku – ich posiadanie deklaruje 29% badanych (wzrost o 3 punkty procentowe).
Internauci najczęściej szukają informacji o możliwościach kredytowych w swoim obecnym banku (38%), w kilku wybranych bankach (37%) lub sami porównują różne oferty (32%). Innym ważnym źródłem informacji są strony internetowe banków oraz instytucji finansowych (sprawdza je 27% spośród wszystkich zainteresowanych kredytami).
Kryzys nadal odczuwalny
W stosunku do jesiennej fali badania zwiększył się odsetek respondentów odczuwających skutki kryzysu gospodarczego (z 49 do 52%). Trudną sytuację zdecydowanie częściej zauważają kobiety (56% badanych), rzadziej mężczyźni (48%). Najmocniej skutki spowolnienia gospodarczego odczuwają osoby w wieku od 45 lat. Najmniej przejmują się kryzysem internauci poniżej 24 roku życia. Wśród sposobów radzenia sobie z kryzysem ankietowani wymieniają między innymi ograniczenie większych wydatków – takie rozwiązanie deklaruje 38% badanych.
Użytkownicy sieci spodziewają się także, że nie najlepsza sytuacja gospodarcza wpłynie na zmniejszenie przychodów (30%). Więcej osób – w porównaniu z poprzednią falą badania – niepokoi się również o własną pracę (wzrost z 24 do 30%). Niemożność odłożenia oszczędności, zmniejszenie przychodów i ostrożność przy braniu kredytów częściej dotyczy mężczyzn niż kobiety.
Sferą życia, w której najsilniej odczuwane są skutki kryzysu, są codzienne zakupy i wydatki „na życie”. Odsetek wskazań tej odpowiedzi (71%) nie zmienił się w porównaniu do wyników poprzedniej edycji raportu. Na trudności ze znalezieniem środków na zakupy okazjonalne – np. na wycieczki, kulturę, sprzęt RTV czy AGD wskazało 40% badanych. Nieznacznie mniej osób (38%) odczuło problemy związane ze zbilansowaniem budżetu domowego. Do 33%, a więc o 6 punktów procentowych wzrósł w porównaniu z jesienią 2011, odsetek osób mających kłopot ze znalezieniem pracy.
Badanie „Finanse i plany finansowe internautów” zostało zrealizowane za pomocą ankiet CAWI (kwestionariusz internetowy). Ankiety emitowane były losowo od marca do kwietnia 2012 roku. Zebrano 4,2 tys. kwestionariuszy wypełnionych przez użytkowników internetu, w wieku co najmniej 18 lat.
Źródło: Gemius