Getin Bank stawia na franczyzę

Getin Bank planuje do końca roku otworzyć 60 placówek franczyzowych, zwiększając tym samym ich liczbę do 300. O rynku franczyzy bankowej oraz o planach Getinu rozmawiamy z Tomaszem Majewskim, Dyrektorem Departamentu Dystrybucji Pośredniej oraz jego zastępcą Rafałem Szymańskim.

Wojciech Boczoń, PRNews.pl: Jaka Panów zdaniem jest przyszłość franczyzy bankowej w Polsce?

Tomasz Majewski: Obecnie, kiedy instytucje finansowe dokładnie analizują koszty działania, istnieje duży potencjał rozwoju systemów franczyzowych, będących alternatywą dla sieci oddziałów własnych. Jednak kluczem do określenia potencjału rozwoju danego systemu jest poziom usystematyzowania procesu zarządzania daną siecią oraz jej znaczenie w wewnętrznej strukturze danej organizacji.

Dobrze zarządzana franczyza pozwala bankowi przy zmniejszonych kosztach własnych i przy inwestycji po stronie franczyzbiorcy, na zdobycie większej ilości klientów, zapewnienie obecnym klientom lepszej jakości obsługi i umocnienie swojej pozycji na rynku. Pamiętajmy bowiem, że jednym z głównych czynników przy wyborze banku jest odległość do placówki. Dlatego Getin Bank podjął aktywne działania, aby w tym roku znacząco zwiększyć liczbę placówek franczyzowych.

Jakie to działania? Jakie bank ma plany?

Tomasz Majewski: W najbliższych miesiącach Getin Bank planuje otworzyć ok. 60 nowych placówek partnerskich. Na koniec roku bank chce dysponować siecią 300 przychodowych placówek franczyzowych. Ważne jest tutaj określenie „przychodowych”, gdyż nie zależy nam na tworzeniu placówek, którymi będziemy mogli pochwalić się patrząc na mapę. Każda placówka franczyzowa musi być sprawnie działającą jednostką biznesową. W tym kontekście bardzo istotne jest, aby franczyzy zapewniały jak najlepszy serwis dla klientów, albowiem efektywność danej placówki jest ściśle powiązana z satysfakcją klientów, korzystających za jej pośrednictwem z usług banku.

Dlatego regularnie przeprowadzamy badania typu „tajemniczy klient”. W tym roku planujemy co najmniej 3 takie badania. W przypadku kiedy franczyzobiorca nie stosuje się do standardów obowiązujących w banku podejmujemy decyzje o rozwiązaniu umowy. Przykładamy też ogromną wagę do przychodowości placówki franczyzowej, zarówno dla Banku, jak i dla naszego partnera. Prowadzimy analizy dotyczące każdej placówki i na tej podstawie podejmujemy wspólnie z franczyzobiorcą działania zmierzające do poprawy niezadowalającej sytuacji. Większość tych przedsięwzięć przynosi pozytywny efekt i osiągamy satysfakcjonujący obie strony cel.

Jaką korzyścią dla instytucji bankowych jest dobrze funkcjonująca sieć franczyzy?

Rafał Szymański: Dobrze funkcjonująca sieć franczyzowa to dla banku wielu zadowolonych klientów oraz ważne źródło przychodów. Większa liczba placówek to także optymalizacja kosztów np. marketingowych. Warto również zwrócić uwagę, że banki otwierają franczyzy w mniejszych miejscowościach, gdzie oddział sieci własnej mógłby okazać się nieefektywny biznesowo, ze względu na wyższe koszty działalności.

Wybierając partnera biznesowego na co szczególną uwagę zwracają franczyzobiorcy?

Tomasz Majewski: Z naszych obserwacji wynika, że bardzo ważną kwestią dla potencjalnych franczyzobiorców jest fakt, czy model biznesowy funkcjonujący w danym systemie sprawdził się w praktyce. Oczywiście bardzo istotna jest również strona przychodowa prowadzonej działalności. Franczyzobiorcy zwracają także uwagę na jakość współpracy z bankiem oraz jego zakres oferty produktowej.

Na jaki rodzaj wsparcia ze strony banku może liczyć osoba otwierająca placówkę franczyzową? Bank organizuje szkolenia, zapewnia zaplecze techniczne itp.?

Rafał Szymański: Getin Bank w swoim systemie franczyzowym bardzo mocno stawia na jakość współpracy z franczyzbiorcami oraz na ich kompetencje biznesowe. Dlatego też inwestujemy w rozwój naszych partnerów i pracowników ich placówek oferując im profesjonalne szkolenia. W tym celu stworzyliśmy dedykowany zespół Trenerów Franczyzowych, który w tej chwili liczy 8 osób. W czasie szkoleń główny nacisk kładziemy na rozwój umiejętności rozmowy z klientami, a także umiejętności sprzedażowe. Dla grupy naszych partnerów biznesowych przeprowadziliśmy pilotażowe szkolenie z zakresu rozwoju kompetencji menadżerskich. Program ten będziemy kontynuować w najbliższych miesiącach znacząco powiększając liczbę jego uczestników.

Naszych franczyzobiorców wspiera również zespół doświadczonych menadżerów – praktyków, którzy wcześniej sami prowadzili działalność franczyzową. W celu wsparcia placówek w zakresie back-office bank stworzył dedykowany zespół opiekunów. Do ich dyspozycji oddaliśmy również zespół Help-desk, który odpowiada na pytania produktowe. Naszych partnerów wspieramy także w zakresie obsługi techniczno-informatycznej. Dla pracowników placówek franczyzowych organizujemy konkursy z atrakcyjnymi nagrodami oraz spotkania umożliwiające wymianę doświadczeń i poznanie osób z innych placówek.

A jak wyglądają kwestie finansowe?

Rafał Szymański: Stawki oferowane przez Getin Bank, co podkreślają także partnerzy, są konkurencyjne. Porównując kwotę wynagrodzeń wypłacanych franczyzobiorcom w 2011 widzimy znaczący wzrost względem lat ubiegłych.

Model przychodowy po stronie banku nie opiera się na pobieraniu opłat stałych od naszych franczyzbiorców. Bezpłatnie korzystają oni z logo Getin Banku. Nie pobieramy także opłat za korzystanie z systemu informatycznego, ani żadnych innych opłat administracyjnych czy też franczyzowych.

Dziękuję za rozmowę.

Źródło: PR News