GETIN Bank: Wzrost zysku netto o ponad 57% do kwoty 86 mln zł

Na bardzo dobry wynik banku miały wpływ między innymi dotychczasowy portfel kredytów, sprzedaż nowych produktów finansowych, dynamiczny rozwój sieci sprzedaży, a także dyscyplina kosztowa Banku. W pierwszych trzech miesiącach całkowita sprzedaży kredytów osiągnęła wartość 1 937 mln zł i była o 21% wyższa niż w tym samym okresie rok wcześniej (1 597 mln zł). Zgodnie z realizowaną strategią, którą bank przyjął na początku 2007 roku, największe wzrosty odnotowano w sprzedaży kredytów detalicznych oraz samochodowych. Dynamicznie rozwijała się sprzedaż kredytów dla segmentu małych i średnich przedsiębiorstw, szczególnie faktoringu. Po 1 kwartale 2008 roku struktura sprzedaży produktów kredytowych GETIN Banku prezentowała się w następujący sposób:

Wartość kredytów samochodowych udzielonych przez GETIN Bank w pierwszym kwartale 2008 roku wyniosła 412 mln zł. To o ponad 50% więcej niż w tym samym okresie 2007 roku (273 mln zł). Wartość całego portfela kredytów samochodowych po 3 miesiącach 2008 wyniosła ponad 2,4 mld zł. W analogicznym okresie w 2007 roku było to 1,7 mld zł. Od 1 stycznia do końca marca w GETIN Banku podpisano 12 149 umów kredytowych na zakup samochodów, co stanowi wzrost o 19,7% w stosunku do tego samego okresu w 2007 roku (odpowiednio 10147 umów).

Dynamicznie rozwijała się sprzedaż kredytów detalicznych. Wartość udzielonych przez bank pożyczek, kredytów gotówkowych i kredytów konsolidacyjnych wyniosła ponad 471 mln zł i jest to o 57% wynik lepszy niż w pierwszym kwartale 2007 roku, kiedy bank udzielił kredytów o wartości ponad 299 mln zł. W pierwszym kwartale tego roku podpisano ponad 50 tys. umów na kredyty detaliczne. GETIN Bank dystrybuuje kredyty detaliczne poprzez sieć własną oraz poprzez sieć pośredników zewnętrznych wśród których są m.in. należące do GETIN Holding spółki PDK i Fiolet.

Należący do GETIN Banku DomBank sprzedał w I kwartale 2008 roku kredyty hipoteczne o wartości 602 mln zł. To spadek w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, w którym bank udzielił kredytów o wartości 687 mln zł. „Wartościowo w I kwartale sprzedaliśmy minimalnie mniej niż w tym samym czasie w 2007 roku. Styczeń i luty były nieznacznie lepsze, jednak marzec, ze względu na dużą sprzedaż jaką osiągnęliśmy w 2007 roku, w tym roku był gorszy”. – powiedział Łukasz Bald, Wiceprezes Zarządu GETIN Banku odpowiedzialny za oddział hipoteczny DOM Bank. Średnia wartość udzielonego przez bank kredytu wyniosła około 225 tys. zł. W strukturze walutowej dominowały kredyty we frankach szwajcarskich, które stanowiły około 98 proc. sprzedaży.

Doskonale w pierwszym kwartale 2008 roku sprzedawały się kredyty dla małych i średnich firm. Podmioty gospodarcze pożyczyły w pierwszych trzech miesiącach roku 452 mln zł, co stanowi wzrost o ponad 33% do tego samego okresu 2007 roku (odpowiednio 338 mln zł). Kolejny kwartał z rzędu, doskonałe wyniki zanotował FACTOR In Bank – wartość wierzytelności wykupionych od stycznia do końca marca b.r. wyniosła 238 mln zł co stanowi wzrost o 47% w stosunku do wyniku odnotowanego w tym samym okresie w 2007 roku (161 mln zł). Chętnie wybieranym przed przedsiębiorców produktem był również kredyt odnawialny w rachunku.

Bardzo dobre wyniki GETIN Bank osiągnął także w pozyskiwaniu depozytów. W samym tylko styczniu do banku napłynęło prawie 1 mld zł depozytów detalicznych. Po trzech pierwszych miesiącach roku bank pozyskał z rynku 1,8 mld zł depozytów detalicznych. „Duża baza depozytowa to efekt zainteresowania naszą ofertą nie tylko ze strony klientów indywidualnych ale także instytucjonalnych w tym samorządowych.” – powiedział Jarosław Dowbaj Prezes Zarządu GETIN Banku. „ W segmencie detalicznym znakomite rezultaty, to efekt miedzy innymi rozwijającej się sieci sprzedaży ,konsekwentnie realizowanej polityki produktowej oraz kampanii reklamowej. W następnych miesiącach nadal będziemy kontynuować tą strategię.” – dodaje.

Dzięki skutecznie realizowanym działaniom związanym z pozyskiwaniem finansowania z depozytów, Bank zdecydował się nie przedłużać i spłacić jedną z transz euro-obligacji zaciągniętej w ramach emisji w roku 2006 na kwotę 150 mln Euro. „Obecnie koszty finansowania na rynku międzynarodowym są dość wysokie i nie planujemy realizować kolejnych transz z programu, który mamy wciąż otwarty. Dopóki ceny nie będą atrakcyjniejsze będziemy korzystali z innych, tańszych źródeł.”- powiedział Prezes Dowbaj i dodał: ”W najbliższym czasie rozważamy między innymi emisję bankowych papierów wartościowych, które mogą być notowane na GPW w Warszawie. Program tego rodzaju umożliwiłby nam dywersyfikację źródeł finansowania i jeżeli byłby pozytywnie odebrany przez rynek, w co mocno wierzymy, stałby się dla nas i pewnie dla innych banków alternatywnym źródłem finansowania stale rosnących aktywów.”

Zgodnie z zakładanym harmonogramem rozwija się sieć sprzedaży GETIN Banku. Po pierwszym kwartale Bank dysponował siecią 194 placówek własnych działających pod szyldem GETIN Banku (159) i wyspecjalizowanych w kredytach hipotecznych placówek działających pod marką DOM Bank (35).

Na początku stycznia oficjalnie rozpoczęły działalność pierwsze placówki partnerskie GETIN Banku. Placówki prowadzone są przez niezależnych przedsiębiorców, którzy współpracują z GETIN Bankiem na zasadach franczyzy. Na koniec marca funkcjonowały 32 takie placówki W tej chwili sieć oddziałów partnerskich GETIN Banku obejmuje już 47 placówek, a kolejnych 18 jest w trakcie uruchamiania. Według planów na koniec 2008 roku sieć własna GETIN Banku ma składać się z 215 własnych oddziałów oraz 130 placówek franczyzowych.

Dynamiczny rozwój sieci sprzedaży i rosnące zapotrzebowanie na usługi finansowe wpływa na stały wzrost zatrudnienia. Dodatkowo zmieniają się także wymagania dotyczące rekrutowanych pracowników. Oprócz wiedzy produktowej i znajomości bankowości poszukiwani są pracownicy posiadający doświadczenie życiowe, które obok doświadczenia zawodowego pomaga w doradztwie produktów finansowych dla klientów banku. GETIN Bank oprócz klasycznych metod pozyskiwania kandydatów do pracy zainicjował także program społeczny „praca dla 40 plus”. Razem z partnerami społecznymi: Centrum Praw Kobiet, Stowarzyszeniem Otwarte Drzwi oraz Programem Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP), Bank rozpoczął program aktywizacji zawodowej osób powyżej 40 roku życia. Projekt ma charakter społeczny i jest odpowiedzią na niekorzystną sytuację osób dojrzałych na rynku pracy. Elementami projektu są między innymi dedykowany dla segmentu 40 plus poradnikowy vortal internetowy www.pracadla40plus.pl, a także cykl bezpłatnych szkoleń aktywizacyjnych w wybranych miastach w kraju.

W tym roku po raz kolejny podwyższono fundusze własne banku o 100 mln zł. W związku z rosnącą akcją kredytową planowane jest jeszcze kolejne podwyższenie o 100 mln zł w 2008 r. Pomimo dynamicznego rozwoju Bank systematycznie obniża wskaźnik kosztów do dochodów i po trzech miesiącach wynosi on 38,4%, co oznacza spadek o 7,9 punktów procentowych w stosunku do tego samego okresu 2007 roku.

Stale ulega poprawie jakość portfela. Udział należności zagrożonych zmniejszył się z 8,0% na koniec pierwszego kwartału 2007 do 5,6% na koniec marca 2008 r. Gdyby nie portfel kredytowy przejętego w 2005 r. Banku Przemysłowego wskaźnik ten byłby jeszcze lepszy. Na koniec I kwartału 2008 r. udział Getin Banku w rynku depozytów osób fizycznych przekraczał 3%, a kredytów 4%.

Wybrane dane finansowe GETIN Banku za pierwszy kwartał 2008 roku (w mln zł., zgodnie z PSR):