Gość PR News: Pani Małgorzata Anczewska, dyrektor departamentu bankowości prywatnej Raiffeisen Bank Polska

Michał Macierzyński, PR News: Jak Raiffeisen Bank Polska ocenia perspektywy krajowego rynku private bankingu? Widać na nim ostatnio wyraźne ożywienie, oprócz banków coraz aktywniejsze są firmy doradztwa finansowego…
Małgorzata Anczewska, dyrektor departamentu bankowości prywatnej Raiffeisen Bank Polska: Rozwój rynku private banking w Polsce przebiega równolegle z rozwojem bazy klientów zamożnych, przyjmując dwa kierunki – elitarnej bankowości prywatnej oraz bardziej „masowego” private bankingu, co jest podyktowane obecną strukturą rynku.
Adresatami elitarnej bankowości prywatnej są klienci najbogatsi i najbardziej wymagający. Model ten wykorzystywany i reprezentowany jest przez banki międzynarodowe działające w Polsce. Jest to również ścieżka, którą podąża Raiffeisen Bank Polska, zapraszając klientów do programu Raiffeisen Club.
Drugi z kolei tor to rozwój oferty ukierunkowanej na obsługę masowych klientów zamożnych, gdzie szanse rozwoju są duże i dotyczą zdecydowanie większej liczby banków oraz firm z branży doradztwa finansowego, jak np. Xelion, AWD, Open Finance, nie stanowiących jednak zagrożenia – zarówno pod względem ofertowym, jak i pozyskiwania klientów oraz doradców – dla banków specjalizujących się w elitarnej bankowości prywatnej. Ta grupa usług różni się od klasycznego, solidnego private bankingu chociażby ze względu na mniejsze znaczenie kwestii prestiżowych i elementów podkreślających status społeczny.
Przy uwzględnieniu tych aspektów stworzony został elitarny program obsługi Raiffeisen Club, przygotowany z myślą o klientach, których oczekiwania i potrzeby wykraczają poza standardy zarówno w odniesieniu do usług bankowych, jak również form oraz poziomu ich świadczenia.

MM: Na czym polega specyfika Raiffeisen Club?
MA: Uwzględniając zróżnicowane i rosnące wymagania klientów, program Raiffeisen Club oferuje całkowitą dyskrecję, podejście pełne osobistego zaangażowania, rozwiązania dostosowane do potrzeb klientów i ich aspiracji finansowych. W ramach programu każdy klient ma zapewnioną profesjonalną opiekę doradcy bankowego, osoby odpowiedzialnej za prowadzenie spraw finansowych klienta, informowanie o najkorzystniejszych możliwościach lokowania kapitału i indywidualny dobór optymalnego pakietu usług. To doradca czuwa nad tym, aby klienci mieli pełną informację i komfort podejmowania decyzji finansowych.
Oferta Raiffeisen Club koncentruje się na efektywnym lokowaniu i pomnażaniu kapitału klientów. W ramach szerokiej oferty klienci mogą wybierać spośród produktów najlepiej odpowiadających ich zróżnicowanym potrzebom inwestycyjnym. Jednocześnie, ze względu na ewoluujące potrzeby, oferta ta jest stale uzupełniana o nowe, innowacyjne, nierzadko niekonwencjonalne korzystne sposoby inwestowania. Bank stwarza swoim klientom możliwość lokowania środków pieniężnych m.in. w formie: lokat negocjowanych, papierów wartościowych, krajowych i zagranicznych funduszy o różnych strategiach inwestycyjnych, zagranicznych papierów dłużnych, lokaty dwuwalutowej, inwestycyjnego ubezpieczenia na życie. W ofercie niepublicznej cyklicznie udostępniane są klientom nowoczesne strukturyzowane instrumenty finansowe w postaci certyfikatów emitowanych przez Raiffeisen Centrobank AG (RCB). Emitowane w różnych walutach i udostępniane przez Raiffeisen Bank Polska certyfikaty RCB łączą gwarantowaną w 100% ochronę kapitału z atrakcyjnymi potencjalnymi zyskami uzależnionymi od zachowania się cen akcji, ruchów wybranych indeksów giełdowych czy też kursów walut lub zmian na giełdach towarowych. Mimo zaawansowanej inżynierii finansowej, certyfikaty RCB pozostają bardzo prostym produktem, co więcej dostępnym już od małych kwot. Poza gwarancją kapitału i potencjałem wysokich zysków, dodatkowym atutem udostępnianych przez bank certyfikatów RCB jest wysoka płynność inwestycji, jak również brak opłat za zarządzanie – w momencie nabycia certyfikatów pobierana jest jedynie jednorazowa opłata manipulacyjna, której wysokość ustalana jest oddzielnie dla każdej emisji.

MM: Na ile istotne są w strategii banków działy bankowości prywatnej?
MA: Dla Raiffeisen Bank Polska segment klientów zamożnych jest bardzo perspektywiczny. Dlatego ciągle rozszerzamy naszą obecność na rynku elitarnego private bankingu, dzięki szerokiej ofercie inwestycyjnej, silnemu zespołowi doświadczonych doradców bankowych, pakietowi najwyższej jakości produktów i usług, a także wysokiej efektywności oraz skuteczności sprzedażowej. Świadczą o tym rezultaty osiągane przez bank w obszarze bankowości prywatnej, która zdobywa coraz większy udział w wynikach całej instytucji. Obserwujemy dynamiczny przyrost nie tylko liczby klientów zamożnych, która przekroczyła już poziom 4,6 tysiąca, ale także aktywów powierzanych bankowi przez klientów w celach inwestycyjnych. Wizerunek marki banku jako banku zagranicznego, wysoki standard i elastyczność oraz aktywne kadry zaangażowanych i lojalnych doradców bankowych pozwoliły na stworzenie stabilnych i silnych relacji z klientami.