Alior Bank i agencja reklamowa PZL zostały nagrodzone Grand Prix EFFIE 2009 oraz Złotym EFFIE w kategorii „Launch” za kampanię reklamową wprowadzającą na rynek markę Alior Bank. Jury konkursu doceniło skuteczną strategię komunikacyjną, wysoką efektywność kampanii reklamowej oraz odróżniające się od konkurencji pozycjonowanie marki.
Jest to pierwsza w dziesięcioletniej historii konkursu EFFIE w Polsce kampania reklamowa banku, która zdobyła GRAND PRIX EFFIE za najefektywniejszą kampanię roku. Sukces jest tym bardziej znaczący, że jury nie zawsze decyduje się przyznać to najwyższe konkursowe wyróżnienie. Zwycięska kampania reklamowa Alior Banku została przygotowana i zrealizowana przez agencję reklamową PZL, zespół Departamentu Marketingu i PR Alior Banku w składzie: Barbara Szołomicka, Michał Wójcik, Bartosz Niemaczek, Łukasz Penszko. Jednocześnie Alior Bank i dom mediowy Maxus otrzymały Srebrne EFFIE za skuteczną strategię mediową.
W ciągu zaledwie kilku miesięcy marka Alior Banku osiągnęła poziom świadomości spontanicznej i wspomaganej zbliżony, a w wielu przypadkach nawet wyższy niż innych instytucji finansowych obecnych na polskim rynku od wielu lat.
Jednym z głównych elementów strategii komunikacji Alior Banku było uświadomienie konsumentom, że nowy bank to jakościowy skok w branży finansowej, proponujący innowacyjne rozwiązania, ale zarazem solidny i oparty na tradycyjnych wartościach, co w kontekście spadku zaufania do instytucji finansowych
w okresie kryzysu było szczególnie trudne. Oznaczało to między innymi znalezienie formatu komunikacyjnego, symbolu, który wyróżni bank na tle innych oraz pozwoli na błyskawiczną identyfikację marki. Kluczowe stało się wykorzystanie w komunikacji faktu, że nowy bank zatrudnia najlepszych bankowców – doświadczonych fachowców, którzy pracują z pasją, co gwarantuje najwyższą jakość obsługi i doradztwa. Uznano, że ikoną banku i kampanii staną się jego pracownicy.
Stworzono postaci bankierów kojarzące się z fundamentalnymi zasadami tradycyjnej, racjonalnej bankowości oraz z ustabilizowanym, wiarygodnym i prestiżowym światem finansowych dżentelmenów. Bankierzy zdecydowanie wyróżniali się na tle konkurencji uniformizującej wizerunek pracownika banku.
Strategię „Zapewniamy przywileje, które do tej pory dostępne były dla nielicznych” podsumowywał claim „Wyższa kultura bankowości”.
W wyniku kompleksowych i spójnych działań komunikacyjnych Alior Bank osiągnął wszystkie wyznaczone cele, niejednokrotnie przekraczając przyjęte założenia o więcej niż 100%. W ciągu 2 miesięcy od debiutu świadomość spontaniczna marki w grupie docelowej wynosiła 9 % (cel: 3%), świadomość wspomagana – 39% (cel: 30%), a świadomość komunikacji TV – 27% (cel: 14%). Z kolei atrakcyjność osobowości marki kształtowała się na poziomie 43%, co było rezultatem znacznie przewyższającym wyniki wiodących instytucji finansowych.
Skuteczność kampanii przyczyniła się do realizacji kluczowych dla strategii Alior Banku celów biznesowych. W ciągu pierwszych 2 miesięcy działalności operacyjnej bank pozyskał 60 000 klientów vs. planowane 30 000 oraz zgromadził 1 miliard PLN depozytów (plan na 5 miesięcy). Alior Bank osiągnął również bardzo wysoki wskaźnik pozyskania depozytów w ujęciu miesięcznym na placówkę w okresie debiutu (9,26 miliona PLN).
Obecnie, po niecałym roku od rozpoczęcia działalności operacyjnej wspomagana znajomość marki wynosi blisko 70%, natomiast znajomość spontaniczna około 15%.
Konkurs Komunikacji Marketingowej EFFIE organizowany w tym roku już po raz 10., jest najważniejszym i najbardziej opiniotwórczym, a zarazem najbardziej prestiżowym wydarzeniem w branży marketingowej w Polsce. W trakcie dorocznej Gali EFFIE nagradzane są najbardziej efektywne kampanie reklamowe w 12 kategoriach, uwzględniając podział na projekty zgłoszone przez agencje reklamowe oraz domy mediowe. W jury EFFIE zasiadają liczni przedstawiciele reklamodawców, agencji reklamowych, domów mediowych, instytutów badawczych oraz mediów.
Źródło: Alior Bank