Home-banking

Instytucje finansowe były zainteresowane wcieleniem w życie pomysłu na home banking już na początku lat 70. Wiele banków, mając pewność, że home banking będzie przebojem rynkowym, zainwestowało w tę technologie wiele milionów dolarów. W październiku 1981 pismo American Banker opublikowało serię artykułów poświęconych walorom home bankingu.

W Polsce elektroniczną obsługę firm wprowadziły najpierw filie banków zagranicznych: w 1992 roku Citibank Poland S.A., rok później ING Bank i INP Bank. W 1993 r. zaczęły ją oferować także banki rdzennie polskie, takie jak: Bank Rozwoju Eksportu S.A. i Kredyt Bank S.A. Dzisiaj usługi home-bankingu dla firm oraz instytucji są standardem w ofercie handlowej w niemal wszystkich funkcjonujących na polskim rynku bankach.

Wykorzystanie systemu Home Banking możliwe jest wówczas, gdy w siedzibie klienta zainstalowane jest specjalne oprogramowanie pozwalające na telekomunikacyjne pobieranie informacji, które są udostępniane przez bank. Klient banku tworzy zlecenia w swojej siedzibie, następnie są one sprawdzane pod względem formalnym i zaakceptowane przez osobę lub osoby uprawnione. Wszystkie zlecenia przygotowywane są w trybie off-line i gotowe wysyłane do banku – po uzyskaniu połączenia i zalogowaniu do systemu bankowego. Mimo niewątpliwych zalet i dużego wachlarza możliwości jakie oferuje, home banking przeznaczony jest do wykorzystania przez klientów instytucjonalnych. Wynika to z faktu, iż wymaga on zainstalowania specjalistycznego oprogramowania zarówno po stronie banku, jak i po stronie klienta. Z tego powodu koszt home bankingu (opłaty licencyjne, prowizje bankowe) jest zbyt drogi dla klientów indywidualnych. Przykładowo koszt instalacji systemu w banku Societe Generale wynosi od 1000 do 1500 złotych, a miesięczny abonament 300 złotych . Oczywiście są także dużo tańsze rozwiązania, jednakże są one wyraźnie droższe od systemów bankowości internetowej.

Można się spodziewać, że w krótkim czasie home banking zostanie wyparty przez tańszą i szybciej rozwijającą się bankowość internetową.