Instytucje finansowe były zainteresowane wcieleniem w życie pomysłu na home banking już na początku lat 70. Wiele banków, mając pewność, że home banking będzie przebojem rynkowym, zainwestowało w tę technologie wiele milionów dolarów. W październiku 1981 pismo American Banker opublikowało serię artykułów poświęconych walorom home bankingu.
W Polsce elektroniczną obsługę firm wprowadziły najpierw filie banków zagranicznych: w 1992 roku Citibank Poland S.A., rok później ING Bank i INP Bank. W 1993 r. zaczęły ją oferować także banki rdzennie polskie, takie jak: Bank Rozwoju Eksportu S.A. i Kredyt Bank S.A. Dzisiaj usługi home-bankingu dla firm oraz instytucji są standardem w ofercie handlowej w niemal wszystkich funkcjonujących na polskim rynku bankach.
Wykorzystanie systemu Home Banking możliwe jest wówczas, gdy w siedzibie klienta zainstalowane jest specjalne oprogramowanie pozwalające na telekomunikacyjne pobieranie informacji, które są udostępniane przez bank. Klient banku tworzy zlecenia w swojej siedzibie, następnie są one sprawdzane pod względem formalnym i zaakceptowane przez osobę lub osoby uprawnione. Wszystkie zlecenia przygotowywane są w trybie off-line i gotowe wysyłane do banku – po uzyskaniu połączenia i zalogowaniu do systemu bankowego. Mimo niewątpliwych zalet i dużego wachlarza możliwości jakie oferuje, home banking przeznaczony jest do wykorzystania przez klientów instytucjonalnych. Wynika to z faktu, iż wymaga on zainstalowania specjalistycznego oprogramowania zarówno po stronie banku, jak i po stronie klienta. Z tego powodu koszt home bankingu (opłaty licencyjne, prowizje bankowe) jest zbyt drogi dla klientów indywidualnych. Przykładowo koszt instalacji systemu w banku Societe Generale wynosi od 1000 do 1500 złotych, a miesięczny abonament 300 złotych . Oczywiście są także dużo tańsze rozwiązania, jednakże są one wyraźnie droższe od systemów bankowości internetowej.
Można się spodziewać, że w krótkim czasie home banking zostanie wyparty przez tańszą i szybciej rozwijającą się bankowość internetową.
Sprawdź także:
13.11.2024 (17:23)
– informacja prasowa
Kolejna odsłona kampanii edukacyjnej Santander Bank Polska o cyberbezpieczeństwie
„Nie wierz w bajki” to kolejna odsłona kampanii edukacyjnej związanej z bezpieczeństwem w sieci, którą …
13.11.2024 (17:20)
– informacja prasowa
Bądźmy #CYBERczujni - nowa kampania edukacyjna Banku Pekao
Pekao wystartował z nową, ogólnopolską kampanią w mediach społecznościowych „Bądźmy #CYBERczujni”, której celem …
13.11.2024 (17:13)
– informacja prasowa
Nest Lease rusza z finansowaniem dla firm
Nest Lease to nowa firma na polskim rynku leasingowym, która stawia na elastyczność i innowacyjne rozwiązania. …
13.11.2024 (17:09)
– informacja prasowa
Barometr Providenta: Karty kredytowe zyskują na popularności, ale Polacy traktują spłaty zobowiązań odpowiedzialnie
Najnowsza odsłona cyklicznego badania Barometr Providenta pokazuje, że w Polsce rośnie świadomość na temat …
13.11.2024 (17:04)
– informacja prasowa
Revolut Business Report: dwie trzecie badanych firm w Europie uważa, że “tradycyjne banki” nie nadążają za ich potrzebami
Revolut Business, globalna aplikacja finansowa, z której korzystają setki tysięcy firm, opublikowała wyniki badania …
12.11.2024 (17:19)
– informacja prasowa
Troska o środowisko czy oszczędność? Badanie o zielonych wyborach Polaków
Prawie 60 proc. badanych Polaków w ciągu ostatnich dwóch lat zmieniło swoje codzienne nawyki w trosce o …