Idea Bank mówi stop dyskryminacji przedsiębiorców

– Zbudowałem już w swoim życiu pięć firm i dobrze wiem, co to znaczy tworzyć i rozwijać własny biznes. Dlatego budując Idea Bank, który jest moim szóstym przedsięwzięciem, postawiłem sobie za cel powstrzymać dyskryminację przedsiębiorców w Polsce – mówi prezes Jarosław Augustyniak. W Idea Banku prowadzący własną działalność są uprzywilejowani. Bank rozpoczyna kampanię reklamową, w której będzie promować tę misję.

W Idea Banku zdefiniowaliśmy trzy obszary dyskryminacji przedsiębiorców w Polsce: administracyjny, społeczny i finansowy – wylicza Jarosław Augustyniak, prezes Idea Banku. W pierwszym przypadku chodzi o biurokrację pochłaniającą czas przedsiębiorców i odciągającą ich od prowadzenia biznesu, a także o niekorzystne przepisy podatkowe. Przedsiębiorcy nie mogą np. korzystać z ryczałtowego opodatkowania nieruchomości i nie mają prawa do ulg w podatku dochodowym jeśli wybiorą podatek liniowy lub ryczałt. Mają ponadto ograniczone prawo do zasiłków przedemerytalnych w porównaniu z pracownikami etatowymi, dłużej czekają na nabycie praw do zasiłków chorobowych czy wreszcie nie przysługuje im zasiłek wychowawczy.

Przedsiębiorca to obywatel gorszej kategorii

– Dyskryminacja w obszarze społecznym to przede wszystkim postrzeganie przedsiębiorcy jako krętacza, który robi wszystko, żeby nie płacić podatków, unika wystawiania faktur czy odpowiedzialności za wykonaną pracę – mówi Jarosław Augustyniak. Jego zdaniem, osoba prowadząca własną firmę często traktowana jest jako obywatel gorszej kategorii niż osoba zatrudniona na etacie. Tymczasem to małe i średnie firmy wytwarzają prawie połowę polskiego PKB i dają pracę wielu Polakom.

Tona dokumentów żeby dostać kredyt

Trzeci aspekt – finansowy – odnosi się do oferty bankowej dla przedsiębiorców. Regułą na rynku jest, że klient detaliczny korzysta z darmowego konta, a przedsiębiorca musi za nie płacić, nawet kilkadziesiąt złotych miesięcznie . Lokaty dla osób fizycznych są nawet o kilka punktów procentowych wyżej oprocentowane niż te dedykowane firmom. Na tym nie koniec. Osoby prowadzące działalność gospodarczą mają też znacznie większy problem z zaciągnięciem kredytu niż pracownicy etatowi. Po pierwsze ich zdolność kredytowa zaniżana jest przez czysto księgowy koszt amortyzacji, a po drugie muszą zebrać znacznie więcej dokumentów, aby dostać kredyt, np. na zakup własnego mieszkania.

Przedsiębiorco zajmij się biznesem, bank zrobi resztę 

Idea Bank, to bank założony przez przedsiębiorców dla przedsiębiorców. – Ten bank to już szósta firma, jaką stworzyłem praktycznie od podstaw. Na własnej skórze doświadczyłem problemów, z jakimi muszą zmierzyć się osoby prowadzące własny biznes. Dlatego postanowiłem zbudować instytucję, która poza typowymi usługami bankowymi, będzie pomagać w przełamywaniu tych barier. Nie wyręczę polityków, aby diametralnie poprawić byt przedsiębiorców w Polsce, ale mam do dyspozycji narzędzia, które pozwalają mi przynajmniej częściowo włączyć się w ten proces – mówi Jarosław Augustyniak. – Moim marzeniem jest, aby przedsiębiorca korzystający z usług Idea Banku i współpracującej z nim spółki księgowo-podatkowej Tax Care, mógł skupić się na tym, co w jego biznesie jest najważniejsze, a wszystkie sprawy formalne przerzucił na nas – deklaruje.

Chociaż Idea Bank prowadzi działalność operacyjną od siedmiu lat może się już pochwalić konkretnymi, praktycznymi rozwiązaniami dla przedsiębiorców. Wdrożył usługę rejestracji firmy wyręczając rząd, któremu nie do końca udała się realizacja pomysłu „jednego okienka”. Uruchomił specjalne concierge, które pomaga rozwiązywać problemy urzędowe czy wreszcie, przy współpracy z firmą Tax Care, oferuje usługę optymalizacji podatkowej.

Stop dyskryminacji przedsiębiorców w bankowości

– Jako prezes banku mam największe możliwości powstrzymać dyskryminację przedsiębiorców w bankowości. W moim banku prowadzący działalność gospodarczą traktowani są w uprzywilejowany sposób. W wielu wypadkach dostają lepszą ofertę produktową niż klienci detaliczni – informuje Jarosław Augustyniak.

W najbliższą niedzielę, 17 lipca, rusza zakrojona na szeroką skalę kampania reklamowa Idea Banku. Potrwa do połowy września. Przekaz reklamowy został zbudowany wokół hasła: „Stop dyskryminacji przedsiębiorców”. Kampania obejmować będzie największe ogólnopolskie kanały telewizyjne publiczne i niepubliczne (m.in. TVP 1, TVP 2, TVN, Polsat), kanały informacyjne oraz największe stacje radiowe. Uzupełnieniem będą działania reklamowe prowadzone na głównych portalach internetowych oraz serwisach tematycznych.

Idea Bank wprowadził pierwsze w Polsce darmowe konto firmowe oraz usługę zarządzania firmowymi finansami  w rachunku bankowym. Zaproponował ponadto kartę kredytową połączoną z darmowym programem emerytalnym oraz kredyty dla podmiotów rozpoczynających działalność gospodarczą. Jest też pierwszym bankiem na rynku,  który zaproponował przedsiębiorcom wyższe oprocentowanie lokat niż osobom fizycznym.

Źródło: Idea Bank