Na rynkach zagranicznych istnieje wiele polskich produktów, ale mało kto wie, że są polskie. Potrzebne jest promowanie polskich przedsiębiorców i ich produktów.Nagroda Polskiej Rady Biznesu im. Jana Wejcherta jest formą promowania krajowej innowacyjności oraz właśnie polskich przedsiębiorców.
Made in Poland
Członkostwo polski w Unii Europejskiej na pewno wpłynęło na pozytywny wizerunek polskich przedsiębiorców, którzy dzięki niemu są traktowani za granicą jako poważni, biznesowi partnerzy. O ile na rynkach wschodnich polskie produkty oraz usługi są dobrze postrzegane, to w Europie Zachodniej nadal istnieje przekonanie o ich gorszej jakości. Dlatego niektóre przedsiębiorstwa sprzedają swoje produkty pod markami firm przejętych w krajach Zachodniej Europy. 1 Być może ta sytuacja wynika z tego, że Polska nie jest postrzegana na świecie jako silna marka. W rankingu Country Brand Index 2012 zajmuje 75 miejsce na 110 ocenianych krajów. Nie ma zatem cechy wyróżniającej kraj, brakuje również wizerunku, z którym można kojarzyć Polskę. Jednak z badań realizowanych przez Ministerstwo Gospodarki wynika, że atutem kraju jest kapitał ludzki. Polacy w świecie biznesu są cenieni jako profesjonaliści. 2
Polscy przedsiębiorcy idą w świat
W 2012 roku inwestycje zagraniczne polskich firm wyniosły około 5 mld. zł 3. Polscy przedsiębiorcy i polskie produkty zyskują uznanie na całym świecie. Zagraniczne rynki podbijamy produkcją środków transportu, produkcją mebli. Polska jest też lokalnym potentatem gier komputerowych.
„Nasi przedsiębiorcy podejmują co raz więcej inicjatyw oraz inwestycji zagranicznych. Niektórzy osiągają sukcesy godne uznania. Zasługują na to, by ich wesprzeć i docenić. Celem konkursu, jakim jest Nagroda Polskiej Rady Biznesu im. Jana Wejchertajest promowanie krajowych sukcesów, wyjątkowych osób, odnoszących sukcesy w biznesie, działających społecznie i wyróżniających się proinnowacyjnym podejściem do biznesu.Promocja polskich produktów oraz firm na poziomie lokalnym może wzmocnić ich wizerunek, tak ważny w budowaniu pozycji na rynkach zewnętrznych. – mówi Zbigniew Niemczycki, prezes Polskiej Rady Biznesu, członek Kapituły Nagrody PRB im. Jana Wejcherta.
Polska Rada Biznesu