Z początkiem maja rusza dystrybucja wyjątkowego prezentu, który IKEA przygotowała z okazji obchodów 50-lecia owocnej współpracy z Polską. W ciągu najbliższych trzech tygodni kupon rabatowy o wartości 20 zł oraz broszura zawierająca informacje o rozwoju firmy w Polsce trafią łącznie do 9 milionów gospodarstw domowych zlokalizowanych w odległości do dwóch godzin jazdy samochodem od sklepów IKEA.
Jest to pierwsza w historii firmy akcja dystrybucyjna realizowana w Polsce na tak ogromną skalę, a wykorzystanie kuponów rabatowych na produkty IKEA oznacza prezent dla Polaków o łącznej wartości 180 milionów zł.
Kampania marketingowa
Kupon rabatowy oraz broszura dystrybuowane są we wszystkich miastach, w których IKEA posiada obecnie swoje sklepy – w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu – oraz w ich okolicach. Cała akcja jest wspierana kampanią outdoorową oraz kampanią w prasie i mediach elektronicznych. W przypadku kampanii outdoorowej informacja na temat kuponu i broszury oraz historii działalności IKEA w Polsce będzie pojawiać się na nośnikach citylight oraz na bilbordach w regionach dystrybucji przez cały maj. Reklamy prasowe będą się ukazywać w tygodniku „Tele Tydzień” oraz w wydaniach lokalnych prasy codziennej. Prezentują one głównie ofertę IKEA z uwzględnieniem produktów, które można zakupić, realizując kupon rabatowy.
Kampania telewizyjna dotycząca tematyki 50-lecia współpracy IKEA z Polską została podzielona na dwa etapy. Pierwszy rozpoczyna się 4 maja 2011 roku i potrwa przez trzy tygodnie. W wybranych stacjach o zasięgu ogólnopolskim emitowany będzie 60-sekundowy spot reklamowy oraz jego skrócona, 30-sekundowa wersja. Drugi etap obejmie emisję tych samych spotów przez dwa tygodnie od 30 maja 2011 roku. Spot prezentuje historię długoletniego polskiego współpracownika IKEA. Mężczyzna z fascynacją opowiada rodzinie o firmie, z którą związał się już w latach 60. Historia obejmuje okres od początku współpracy IKEA z Polską, poprzez lata ekspansji światowej, w którą Polscy dostawcy oraz meble produkowane w naszym kraju miały znaczący wkład, aż do czasów obecnych. Pomimo, że opowieść bohatera jest bardzo ciekawa, jego rodzina zdaje się być już znużona słuchaniem jej po raz kolejny, dlatego, by taktownie wybrnąć z kłopotliwej sytuacji, powierza mu niełatwe zadanie, jakim jest usypianie wnuczka. W spocie meble IKEA współgrają doskonale z tradycyjnymi i wiekowymi meblami mieszkańców domu, tworząc przytulną i ciepłą atmosferę.
Kampania radiowa również będzie przebiegała dwufazowo. Przez pierwsze dwa tygodnie maja w lokalnych stacjach radiowych emitowany będzie 30-sekundowy spot z 10-sekundowym tagiem, zachęcający Polaków do zaglądania do skrzynek pocztowych w poszukiwaniu prezentu od IKEA. Drugi spot emitowany będzie przez ostatni tydzień akcji, aby przypomnieć Polakom, że termin ważności kuponu rabatowego upływa 30 czerwca 2011 roku i jeśli do tej pory go nie zrealizowali, mają na to jeszcze szansę. Pomysł reklamy i użyta w niej gra słów nawiązują do hasła kampanii – „Co trzeci mebel sprzedawany w sklepach IKEA na świecie pochodzi z Polski”.
Kampania w mediach elektronicznych promuje i odsyła do strony 50LatRazem.pl, na której prezentowane są fakty ze wspólnej historii IKEA i Polski począwszy od 1961 roku aż do dziś. Na stronie dostępna jest również dłuższa, 80-sekundowa wersja spotu reklamowego, wykorzystywanego w ramach kampanii telewizyjnej. Kampania obejmuje formaty display wyświetlane na najważniejszych portalach internetowych, mailingi oraz działania na profilu IKEA na Facebooku.
Spoty telewizyjne i radiowe zostały przygotowane przez agencję Euro RSCG Warsaw. Za planowanie emisji spotów, a także planowanie i zakup mediów, odpowiada dom mediowy MEC. Reklamy w Internecie przygotowała agencja Euro RSCG Warsaw oraz agencja K2. Planowaniem i zakupem mediów zajmuje się natomiast dom mediowy ACR.
Realizacja kuponu rabatowego
Każdy posiadacz kuponu może z niego skorzystać bez konieczności spełniania dodatkowych warunków, wystarczy, że przyniesie go ze sobą do wybranego sklepu IKEA w Polsce. Jedynie zakup produktów o wartości do 21 zł wiąże się z koniecznością poniesienia wydatku w wysokości 1 zł ze względu na regulacje prawne. Kupon jest ważny w okresie od 4 maja do 30 czerwca 2011 roku i może zostać przeznaczony na zakup jednego lub kilku z około 2 500 artykułów IKEA dostępnych w cenie właśnie do 20 zł, albo wykorzystany jako rabat przy większych zakupach. W ramach jego realizacji można zaopatrzyć się np. w energooszczędne świetlówki SPARSAM, poduszkę GRANAT, pled POLARVIDE czy popularny wśród Polaków stolik LACK. Wychodząc naprzeciw potrzebom klientów, uruchomiona została dodatkowo specjalna linia telefoniczna, gdzie pod numerem (22) 33 44 554 można uzyskać odpowiedzi na pytania dotyczące broszury i realizacji kuponu. Aby zagwarantować najwyższą jakość, kupon został wydrukowany w Mennicy Polskiej i posiada szereg zabezpieczeń, podobnych do tych stosowanych w polskich banknotach.
IKEA zachęca wszystkich mieszkańców regionów, w których dystrybuowany będzie kupon rabatowy wraz z broszurą, do zaglądania do skrzynek pocztowych już od 4 maja 2011 roku. Dzięki lekturze broszury będą oni mogli bliżej zapoznać się z historią udanego związku firmy z Polską, a kupon z pewnością będzie miłym i użytecznym prezentem. Ponadto, na czas obowiązywania kuponu, sklepy, centra handlowe i restauracja IKEA przygotowały atrakcyjne promocje. Na przykład, tak bardzo lubiany przez Polaków stolik LACK w wybranych kolorach będzie kosztował jedynie 9,99 zł.
Z okazji obchodów 50-lecia współpracy IKEA z Polską przygotowanych zostało wiele niespodzianek i prezentów. W maju aż 9 milionów gospodarstw domowych otrzyma broszurę oraz kupon rabatowy o wartości 20 zł do realizacji w sklepach IKEA, co stanowi największą akcję dystrybucyjną w historii firmy w Polsce. Również w maju IKEA wprowadzi do sprzedaży nową jubileuszową kolekcję mebli przygotowaną specjalnie dla uczczenia 50. rocznicy niezwykle udanego związku z Polską. O tym, że jest on bardzo owocny świadczy m.in. fakt, że obecnie już co trzeci mebel IKEA pochodzi z Polski. O kolejnych atrakcjach i niespodziankach klienci będą się dowiadywać przez cały 2011 rok.
Źródło: IKEA