Płatności mobilne PKO Banku Polskiego funkcjonują na rynku od dwóch miesięcy. W tym czasie aplikację IKO aktywowało prawie 30 tysięcy klientów, dokonując telefonem transakcji na łączną kwotę 5 mln złotych.
Dwa miesiące po starcie aplikacja IKO działa już na większości telefonów komórkowych, w tym na urządzeniach starszego typu sprzed ery smartfonów. W całej Polsce płatności IKO są akceptowane w 35 tysiącach terminali płatniczych, w 2700 bankomatów PKO Banku Polskiego, a wkrótce także w bankomatach Euronet. Telefonem z aplikacją IKO można również zapłacić w kilku tysiącach sklepów internetowych.
– Tak szybki rozwój samej aplikacji, a także dynamiczny przyrost klientów korzystających z IKO nie byłby możliwy bez zapewnienia całemu systemowi maksymalnego poziomu bezpieczeństwa. Aplikację IKO stworzyliśmy zgodnie z najwyższymi standardami stosowanymi w technologiach mobilnych, dbając jednocześnie o to, aby korzystanie z niej było proste, wygodne, szybkie i intuicyjne – podkreśla Piotr Alicki, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego odpowiedzialny za obszar informatyki i usług.
Klienci korzystający z IKO najczęściej wypłacają telefonem gotówkę z bankomatów, ale popularne są także transakcje w sklepach i przelewy na numer telefonu. Aplikację IKO najczęściej aktywują posiadacze rachunków z oferty podstawowej: PKO Konta za Zero, PKO Konta bez Granic oraz Superkonta Oszczędnego (łącznie 57%). 21,5% wszystkich użytkowników aplikacji IKO to uczniowie i studenci (posiadacze PKO Konta Pierwszego, Superkonta Graffiti, PKO Konta dla Młodych i Superkonta Student). Transakcji z IKO dokonują również klienci bankowości osobistej i prywatnej (21%).
Klienci PKO Banku Polskiego korzystają z IKO, dokonując zarówno mikropłatności, jak również transakcji na wyższe kwoty. Najwyższa kwota wypłacona w bankomacie za pomocą kodu IKO to 4000 złotych, zaś średnia wartość przelewu na telefon wynosi prawie 120 złotych. Modele telefonów, na których IKO jest najczęściej aktywowane, to iPhone, Samsung Galaxy S III, Samsung Galaxy S II oraz Sony Xperia J.
Korzystanie z aplikacji IKO jest bezpieczne, ponieważ:
- Użytkownik samodzielnie nadaje unikalny kod PIN do aplikacji, który jest niezbędny do uruchomienia IKO, a także potwierdzania niektórych transakcji;
- Użytkownik aplikacji IKO samodzielnie zarządza poziomem bezpieczeństwa, ustawiając w serwisie internetowym iPKO limity dotyczące liczby i wysokości poszczególnych rodzajów transakcji IKO. Dodatkowo użytkownik może również zdefiniować wysokość kwoty pojedynczej transakcji, do której potwierdzenia na telefonie nie jest wymagany kod PIN;
- Aplikacja IKO samoczynnie wylogowuje się po kilku minutach, a ponowne skorzystanie z niej wymaga zalogowania nadanym przez użytkownika kodem PIN, co uniemożliwia np. dokonanie nieuprawnionych transakcji przez osoby trzecie;
- Użytkownik samodzielnie wprowadza kod IKO na terminalu płatniczym, w sklepie internetowym czy w bankomacie, i potwierdza transakcję na telefonie, co dodatkowo podnosi poziom bezpieczeństwa;
- Krótki 2-minutowy czas ważności kodu gwarantuje bezpieczeństwo transakcji. Dzięki temu zminimalizowane jest zagrożenie, że osoba trzecia dokona na rachunek użytkownika transakcji, przypadkowo wprowadzając kod, który jest aktywny na danym telefonie;
- Aplikację IKO można w każdej chwili zablokować, korzystając ze wszystkich dostępnych kanałów komunikacji – jest to niezbędne w przypadku zgubienia lub kradzieży telefonu z zainstalowaną aplikacją IKO.
Dla osób, które nie są klientami PKO Banku Polskiego, a chciałyby dokonywać płatności telefonem, bank przygotował specjalną ofertę Superkonta z IKO. Konto można założyć przez Internet lub w oddziale. Bank nie pobiera opłaty za obsługę i prowadzenie konta, jeśli klient aktywuje aplikację IKO (a sama aktywacja, a także korzystanie z płatności mobilnych IKO są również darmowe). Klient może wybrać opcję konta bez karty lub z kartą debetową.