Infolinie bankowe, czyli jak klient zostaje obsłużony

Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia rozpoczął w 2010 roku realizację cyklicznego badania
syndykatowego (2 fale w roku) poświęconego jakości obsługi klienta na produktowych infoliniach
banków.

Celem badania jest pomiar najważniejszych aspektów funkcjonowania infolinii bankowych oraz
zbadanie różnic pomiędzy bankami w zakresie jakości pracy konsultantów oraz ilości informacji
możliwych do uzyskania przez kanał telefoniczny oraz email.

Druga fala badania potwierdziła, że raport z niego jest dla instytucji finansowych cennym źródłem
wiedzy na temat funkcjonowania ich infolinii. Zawarte w nim informacje pomagają im poprawiać jakość
obsługi klienta podczas kontaktu telefonicznego lub mailowego. Świadczy o tym ogólna poprawa
wyników banków w porównaniu z rezultatami osiągniętymi przez nie w pierwszej fali badania.
Informacje szczegółowe:

1. Wyniki łączne (Jakość obsługi klienta przez kanał telefoniczny oraz przez e-mail lub
formularz kontaktowy na stronie www)

2. Jakość obsługi klienta przez kanał telefoniczny

– W niektórych bankach podczas jednego kontaktu możliwe jest uzyskanie jedynie podstawowych informacji o produkcie, a klienci są najczęściej odsyłani do oddziału, strony www lub zachęcani do umówienia się z doradcą m.in. Polbank, mBank, Citibank

– Jest możliwe, że klienci zainteresowani samodzielnym porównaniem ofert w kilku bankach (bez odwiedzania oddziału) tracą w ten sposób możliwość poznania oferty banku, który ogranicza dostęp do telefonicznej informacji o produkcie na rzecz innych kanałów dostępu

– Klienci zainteresowani informacją nt. kredytu hipotecznego są najlepiej obsługiwani na infolinii Pekao SA i BZ WBK

– Kontakt w sprawie pożyczki gotówkowej jest najpełniejszy w Pekao SA, BZ WBK, ING i Alior Banku

– Klienci, którzy podadzą konsultantowi jedynie swoje położenie (miejscowość, ulica) mogą liczyć na największą pomoc w Pekao SA, ING, Millennium i Alior Banku

3. Jakość obsługi klienta przez e-mail lub formularz kontaktowy na stronie www

Informacje o badaniu:

Druga fala badania została przeprowadzona techniką Mystery Caller przy pomocy audytorów ARC Rynek i Opinia w dniach 6-22 października 2010. Badaniem objęto 12 banków. W ramach badania przeszkoleni audytorzy kontaktowali się z infoliniami banków dzwoniąc na numery podane na ich stronach www, od poniedziałku do soboty w godzinach 9.00-23.30 (dot. banków, które w tym czasie mają czynne infolinie) zgłaszając zainteresowanie poszczególnymi produktami bankowymi lub pytając o położenie najbliższego bankomatu banku. W drugiej części badania audytorzy wysyłali zapytania do banków przez e-mail lub formularz kontaktowy.

Przeprowadzono łącznie N= 1920 audytów, z czego N=1320 audytów telefonicznych, po N=110 dla każdego banku, w ramach 6 scenariuszy, w tym 5 scenariuszy produktowych po N=20 dla każdego banku: karta kredytowa (N=20), pożyczka gotówkowa (N=20), kredyt hipoteczny (N=20), lokata (N=20), konto indywidualne (N=20), zapytanie ws. najbliższego bankomatu (N=10). W części dot. kontaktu przez email podjęto N=600 prób kontaktu przez email/formularz kontaktowy, po N=50 dla każdego banku, z czego po N=10 dla każdego z 5 ww. produktów. W celu zminimalizowania ryzyka zdemaskowania audytorów każdy kontakt z danym bankiem posiadał nieznacznie zmieniony scenariusz. ARC Rynek i Opinia już od 18 lat przeprowadza badania marketingowe oraz sondaże opinii publicznej i ma stałe miejsce wśród najlepszych instytutów badawczych w Polsce.

Dzięki przynależności do największej międzynarodowej sieci zrzeszającej niezależne agencje badawcze – IriS – realizuje projekty badawcze w większości państw europejskich. Instytut ARC Rynek i Opinia posiada certyfikat jakości pracy ankieterów PKJPA, a wszystkie badania są realizowane w zgodzie ze standardami ESOMAR-u.

Źródło: ARC Rynek i Opinia