Inwestycje w wino polską specjalnością

Polska raczej nie kojarzy się z winem. Niedługo może się to jednak zmienić. O ile potęgą w produkcji wina raczej nie będziemy, to z pewnością już wyróżniamy się skalą inwestycji w ten trunek.

W tegorocznej kampanii En Primeur, polegającej na zakupie leżakujących jeszcze w beczkach win z ubiegłego roku, udział wzięło ponad tysiąc Polaków, którzy postanowili zainwestować ok. 50 mln zł. W ubiegłym roku, w ciągu podobnego trzymiesięcznego okresu zapisów, zebrano 8 mln zł. Czym można tłumaczyć ten wzrost zainteresowania?

– Inwestowanie w formie En Primeur przynosi największe stopy zwrotu. Przykładem mogą być wina nabyte przez naszych klientów w zeszłorocznej kampanii. Cena Petit Mouton 2009 od momentu zakupu do chwili obecnej, a więc ciągu roku, wzrosła o 112 proc. Duhart Milon 2009 zdrożał z kolei o 65,5 proc., a Forts de Latour 2009 o 61,5 proc. – mówi Krzysztof Maruszewski, Członek Zarządu Wealth Solutions, zarządzający inwestycjami winnymi. W trakcie kampanii En Primeur nabywa się wino na długo przed konsumentami, na początku wzrostu jego wartości. Oczywiście nie wszystkie wina drożeją w jednakowym tempie.  Średnia roczna stopa zwrotu z portfeli klientów Wealth Solutions to ok. 40 proc.

Pod względem wysokości zainwestowanych środków wyróżniamy się w tej części Europy. Na rynkach rozwiniętych działają fundusze, specjalizujące się w inwestycji w wino – ich aktywa sięgają 100 mln euro. Znacznie wyższa, lecz trudna do oszacowania kwota, to bezpośrednie zakupy osób, które kupują wina na własne potrzeby, lecz dopuszczają również sprzedaż z zyskiem części swojego winnego „portfela”. Polacy wybrali ten drugi wariant, przy czym ich zakupy mają prawie wyłącznie charakter inwestycyjny. –Polska praktyka pokazuje, że inwestycje bezpośrednie, czyli zakupy konkretnych skrzynek wina,  przynoszą wyższe zyski niż zakup tytułów uczestnictwa w funduszach winnych. Niezależnie od tego, która ścieżka rozwoju będzie dominować, już można powiedzieć, że Polska jest w europejskiej czołówce na rynku wine bankingu – mówi Maciej Kossowski, Prezes Zarządu Wealth Solutions.

Źródło: Wealth Solutions