Co spowodowało spektakularne bankructwo znanych na całym świecie linii lotniczych PanAm? Czemu największy światowy koncern naftowy Exxon stracił pozycję lidera i 7 miliardów dolarów? Kiedy i dlaczego znana na całym świecie marka Perrier stała się częścią koncernu Nestlé?
Wszystkiemu winne były kryzysy, które dotknęły powyższe firmy, a raczej nieumiejętnie zarządzanie informacją w tego typu sytuacjach.
Kryzys to nie tylko spektakularna katastrofa lotnicza (jak w przypadku PanAm), ekologiczna (jak ta spowodowana przez tankowiec Exxon) czy wykrycie toksycznych związków w produktach spożywczych (Perrier). Sytuacja kryzysowa może zdarzyć się każdej firmie, bez względu na jej wielkość.
Według badań przeprowadzonych na zlecenie Spin Communications i Pulsu Biznesu , polscy menedżerowie za najczęstsze sytuacje kryzysowe uważają zmiany statusu czy restrukturyzację firmy, usterki produktów, awarie i wypadki. Tymczasem największa ilość kryzysów związana jest z tzw. „przestępstwami białych kołnierzyków”, czyli m.in. defraudacjami, wrogimi przejęciami, mobbingiem czy molestowaniem seksualnym.
Coraz więcej firm przekonuje się o tym, jak ważna jest informacja w kryzysie i jakie konsekwencje nieść może za sobą zlekceważenie kryzysu. Często jednak nawet doświadczeni managerowie nie potrafią zidentyfikować potencjalnego zagrożenia i prawidłowo nim zarządzać. Nierzadko kryzys zaczyna się niewinnie i jest bagatelizowany, łatwo go przegapić. Konsekwencje takiego działania dla firmy mogą być później nieodwracalne.
Seminarium „Informacja w kryzysie, czyli być albo nie być dla firmy” miało na celu przybliżenie polskim menedżerom zagadnień związanych ze źródłami kryzysów oraz sposobów walki z sytuacjami tego typu.
Spotkanie składało się z dwóch głównych modułów. Pierwszy z nich, prowadzony przez przedstawiciela agencji PR Spin Communications prezentował tematykę kryzysów od strony teoretycznej. W drugiej części uczestnicy mogli zapoznać się z metodami zarządzania kryzysem od strony praktycznej. Moduł ten prowadzony był przez światowej sławy specjalistę ds. komunikacji kryzysowej – Mike’a Regestera.
Seminarium było pierwszym wydarzeniem, w całości poświęconym zarządzaniu sytuacją kryzysową, adresowanym do polskiej kadry zarządzającej.
Organizatorzy seminarium: Agencja PR Spin Communications i dziennik ekonomiczny Puls Biznesu.
Partnerzy seminarium: Instytut Badania Rynku i Opinii Publicznej SMG/KRC Millwardbrown, Polskie Stowarzyszenie Wytwórców Produktów Markowych ProMarka, magazyn marketingu i sprzedaży Brief, portal Piar.pl, Radio PiN.